معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس: فرآیندهای پژوهشی را تسهیل می کنیم

به گزارش رکنا، امیر عبداله زاده در مراسم گرامیداشت روز پژوهش دانشکده علوم پزشکی که 19 آذر برگزار شد ضمن تبریک فرا رسیدن 'هفته پژوهش و فناوری' گفت: مراسم امسال هفته پژوهش با چهلمین سالگرد تأسیس دانشگاه تربیت مدرس مصادف شده است. قبل از انقلاب اسلامی ما در دانشگاه های کشور در تعداد معدودی از رشته ها، امکان تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا داشتیم. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، به منظور تربیت اساتید با تصمیم ستاد انقلاب فرهنگی، مدرسه تربیت مدرس تأسیس شد و فعالیت خود را آغاز کرد. در سال 62 در حالیکه نام آن به دانشگاه تربیت مدرس تغییر کرده بود در برخی رشته های علوم پزشکی دانشجو پذیرفت.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه افزود: دانشگاه تربیت مدرس در مدت 40 سال فعالیت خود به همت اساتید و دانشجویان، افتخارات بسیاری رقم زده است. بر اساس آخرین رتبه بندی های اعلام شده، دانشگاه تربیت مدرس رتبه دوم دانشگاه های جامع و رتبه سوم در بین دانشگاه های کشور را در اختیار دارد. کسب رتبه اول دانشگاه در سرآمدان علمی، رتبه اول دانشگاه درداشتن بیشترین دانشمند پر استناد یک درصد برتردنیا، رتبه سوم از نظر شاخص H-Index، ثبت چهار هزار اختراع  داخلی و بین المللی، انجام 36 هزار پایان نامه و رساله از افتخارات دانشگاه تربیت مدرس است که دانشکده علوم پزشکی سهم قابل ملاحظه ای در این دستاوردها دارد.
عبداله زاده خاطر نشان کرد: در تولید علم و تولید مقاله وضعیت دانشگاه بسیار خوب است. دستاوردهای پژوهشی دانشگاه اگر نسبت به اساتید در نظر گرفته می شد ما می توانستیم رتبه اول کشور را داشته باشیم . دانشکده علوم پزشکی با 105 عضو هیأت علمی، 517 مقاله علمی چاپ شده دارد. سرانه مقالات 92/4 یعنی حدود 5 مقاله به ازای هر استاد است که نزدیک به 70% آنها ISI هستند. این آمار نشان می دهد دانشکده علوم پزشکی سهم بسیار زیادی در ارتقای دانشگاه داشته است. ما باید در زمینه پژوهش های کاربردی بیشتر تلاش کنیم و اثربخشی خود را بر جامعه زیاد کنیم.
وی در ادامه به شاخص های نوآوری اشاره کرد و گفت: بر اساس شاخص های نوآوری ایران در سال 2021، رتبه 60 و در سال 2022 رتبه 53 را داشته است. اگر چه ارتقاء یافته اما فاصله بین تولید علم و نوآوری (فاصله تولید علم و ثروت) زیاد است. باید تلاش کنیم که این فاصله کمتر شود.
عبداله زاده با تأکید بر اینکه معاونت پژوهشی دانشگاه همواره در کنار پژوهشگران است و از آن ها حمایت می کند تصریح کرد: با توجه به اینکه 90 درصد بودجه صرف حقوق می شود، اعتبار زیادی باقی نمی ماند. در یکسال گذشته رئیس دانشگاه برای جذب بودجه بسیار تلاش کردند. 130 میلیارد تومان از بدهی های گذشته پرداخت شد. اگر چه 63 میلیارد از بدهی ها قبل مانده است اما بدهی جدید ایجاد نشده و ما تمام پرداخت ها را انجام داده ایم.
وی ادامه داد: هفته گذشته مبلغ 10 میلیارد به معاونت پژوهشی تخصیص یافت که 50 درصد آن را در بحث زیرساخت ها هزینه خواهیم کرد. اما در هر صورت برای خرید تجهیزات این مبلغ، کافی نیست. بسیاری از تجهیزات به هزینه های بالایی جهت خرید، تعمیر و نگهداری نیاز دارند که امیدواریم گشایش در دانشگاه ها ایجاد شود و مشکلات مرتفع گردد.
معاون پژوهش و فناوری در اشاره به اولویت های معاونت گفت: تقویت زیرساخت های پژوهشی به طور خاص آزمایشگاه ها یکی از اصلی ترین اولویت های معاونت پژوهشی دانشگاه است که در این راستا مدیریت جدید امور آزمایشگاه ها ایجاد شد که بسیار فعال است. بحث ساماندهی تجهیزات آزمایشگاهی و ساماندهی ارائه خدمات آزمایشگاه ها از طرف این مدیریت پیگیری می شود.
عبداله زاده اضافه کرد: یکی دیگر از اولویت ها تقاضا محور کردن پژوهش در دانشگاه است.  عمده پژوهش ها از طریق پایان نامه و رساله انجام می شود. برنامه هایی در حال اجرا داریم که تا حد امکان پزوهش ها تقاضا محور باشد یا زمینه را برای کاربرد در آینده فراهم کند.
 وی در پایان گفت: پژوهش کار اساتید و دانشجویان است و کار ما حمایت از آنهاست. همه تلاش خود را به خرج می دهیم تا فرایندهای پژوهشی از طرق مختلف، تسهیل شود. بازنگری برخی از آئین نامه یکی از اقدامات انجام شده در همین راستا است. ما از پژوهشگران حمایت می کنیم تا آن ها افتخارات بیشتری برای دانشگاه و کشورمان رقم بزنند.

کدخبر: 851505 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟