وزیر بهداشت: ایران در تمام شاخص های سلامت در منطقه اول است / اگر دارویار شکست بخورد، وزارت بهداشت مقصر نیست

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، دکتر بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صبح امروز در مراسم نکوداشت «روز ملی بیمه سلامت» که در مرکز همایش های هتل قلب بیمارستان شهید رجایی برگزار شد، گفت: هفته پیش در نشست سازمان جهانی بهداشت منطقه مدیترانه شرقی حضور داشتیم که در آنجا نمودارهای سازمان بهداشت جهانی مشخص کرد که ایران در تمام شاخص های سلامت در این منطقه در رتبه برتر قرار دارد و تنها شاخصی که در آن وضعیت خوبی نداریم، موضوع سیگار است.

وی افزود: ارزانی سیگار در کشور هنر نیست و لازم است که مجلس مالیات سیگار و هزینه آن را افزایش دهد تا به راحتی در دسترس همه قرار نگیرد، زیرا ۱۳ درصد مرگ و میرها در کشور به علت مصرف سیگار است و وزارت بهداشت به تنهایی نمی تواند این مسئله را حل کند؛ از این رو باید همه دستگاه ها در این زمینه همکاری کنند.

وضعیت ایران در کرونا به مراتب بهتر از آمریکا و آلمان است

عین اللهی در بخش دیگری از صحبت هایش به وضعیت نامناسب شیوع کرونا در ایران در ابتدای دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: با شروع دولت سیزدهم، گاهی روزانه شاهد مرگ و میر بالای ۷۰۰ نفر بر اثر کرونا بودیم که این آمار با همت کادر درمان کشور کاهش یافت و خوشبختانه نزدیک سه هفته است که روزانه کمتر از ۱۰ مرگ کرونایی را ثبت می کنیم و وضعیت ما در این زمینه از آمریکا و آلمان به مراتب بهتر است.

وی افزود: در حالی ۶ مرکز تولید واکسن کرونا داریم و تنها کشور تولیدکننده این واکسن در منطقه هستیم که با تحریم های ناجوانمردانه دست و پنجه نرم می کنیم. وقتی روابط بانکی کشور تحریم باشد، عملا حوزه سلامت نیز تحریم است و در طول تاریخ سابقه نداشته است کشوری که با همه گیری بیماری مواجه باشد، بازهم تحریم شود.

مردم به صحنه آمدند، تجربه تاریخی واکسیناسیون رقم خورد

وزیر بهداشت با بیان این که در شروع دولت سیزدهم تنها حدود ۱۸ میلیون دز واکسن کرونا تزریق شده بود، گفت: خوشبختانه در همان ابتدای کار دولت توانستیم با همت جمعی، آمار تزریق واکسن را به شدت افزایش دهیم و تا امروز بیش از ۱۵۵ میلیون دز واکسن کرونا تزریق شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: تجربه تاریخی مشارکت مردم در واکسیناسیون عمومی علیه کرونا نشان داد که باید مردم را با خود همراه کنیم و این تجربه با به صحنه آمدن گروه های مردمی و مشارکت آنها در تزریق واکسن به عموم جامعه به دست آمد.

وزارت بهداشت ۵۵۰۰ پروژه عمرانی نیمه تمام دارد

عین اللهی در خصوص طرح های عمرانی وزارت بهداشت در سراسر کشور، گفت: ۵۵۰۰ پروژه عمرانی نیمه تمام در وزارت بهداشت وجود دارد که تکمیل ۴۶۰۰ مورد از آنها بخصوص در مناطق محروم در اولویت است. بسیاری از خانه های بهداشت نیز استیجاری هستند و ملک آنها در اختیار وزارت بهداشت نیست و باید در این زمینه تحولی ایجاد شود.

وی افزود: طرح داروسان که با همت بیمه سلامت و دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال اجراست، اقدام بزرگی است که می تواند کمک ویژه ای به بیماران صعب العلاج است. اکنون این طرح به صورت پایلوت در تهران اجرا می شود و امیدواریم در آینده نزدیک به تمام کشور گسترش یابد.

تا قبل از دارویار، ارز دارویی ۴۰۰ میلیون نفر را تامین می کردیم

وزیر بهداشت با تاکید بر بالا بودن آمار قاچاق معکوس دارو از ایران به کشورهای همسایه تا پیش از اجرای طرح دارویار گفت: در گذشته که ارز ترجیحی برای دارو پرداخت می کردیم عراق، افغانستان و سایر کشورهای همسایه داروی ما را مصرف می کردند؛ در واقع با جمعیت کشورمان به حدود ۴۰۰ میلیون نفر دارو ارائه می دادیم که بخش عمده ای از آنها به دلیل قاچاق معکوس دارو رخ می داد، ولی اجرای طرح دارویار گام بزرگی بود که با حذف ارز ترجیحی، دارو صرفا برای مردم کشورمان ارائه می شود.

وی در ادامه تاکید کرد: تحول مهم دیگر وزارت بهداشت در دوره جدید، اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاری حدود ۱۴ سال  پی از تصویب آن در مجلس است که اکنون جزئیات آن به کمک سازمان بیمه سلامت مشخص شده و در حال اجراست.

۹۰ درصد هزینه های ۴.۵ میلیون زوج نابارور تامین می شود

عین اللهی در بخش دیگری از صحبت هایش اظهار کرد: کار بزرگی در مجلس درباره تصویب قانون جوانی جمعیت صورت گرفت، زیرا اکنون نرخ رشد جمعیت کشور به یک درصد رسیده است و در سال های گذشته جمعیت ما با پیام های غلط تنظیم خانواده و ۲ فرزند کافی است، خودمان باعث کاهش این آمار شده بودیم، اما اکنون قرارگاه جوانی جمعیت در وزارت بهداشت تشکیل شده‌ است.

وزیر بهداشت ادامه داد: اکنون ۴.۵ میلیون زوج نابارور در کشورمان وجود دارد که هزینه های درمانی آنها بالا است، اما از سال گذشته، سازمان بیمه سلامت پرداخت هزینه های آنها را تا ۹۰ درصد تقبل کرده است و از این بابت از این سازمان قدردانی می کنم.

وی در ادامه گفت: زنانی که بارور می شوند و بیمه ندارد تا ۲ سال و فرزندان آنها نیز تا پنج سال بیمه می شوند و باید همه کمک کنند تا بیمه همگانی پایدار بماند.

۵۰۰ هزار تا یک میلیون نفر در ایران هنوز بیمه نیستند

عین اللهی با اشاره به طرح بیمه همگانی گفت: در دولت جدید سه دهک پایین جامعه به صورت رایگان بیمه شدند و با مجموع افرادی که از قبل بیمه شده بودند، اکنون فقط بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون نفر در ایران بیمه ندارند که به آنها فرصت داده ایم که در آزمون وسع شرکت کنند تا به صورت رایگان یا با پرداخت هزینه اندک، توسط سازمان بیمه سلامت بیمه شوند.

وی در پایان تصریح کرد: متاسفانه بیمه تامین اجتماعی در اجرای طرح دارویار عقب است و بدهی زیادی به داروخانه ها دارد. همچنین برخی تولیدکنندگان دارویی اقلام دارویی مورد نیاز را به موقع تامین نمی کنند و اگر اجرای طرح دارویار شکست بخورد، من مقصر نیستم، بلکه نهادهای همکار ما مقصر هستند.

کدخبر: 836253 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟