تداوم کمبود سرم در ایران / ادعای سازمان غذا و دارو: تامین سرم 40 درصد از سال گذشته بیشتر شده است

به گزارش رکنا به نقل از تسنیم، اگرچه معضل کمبود سرم در کشور نسبت به هفته‌های قبل تا حدی رفع شده اما برخی بیماران همچنان از توزیع قطره‌چکانی و کمیاب شدن سرم در برخی شهرستان‌های کشور خبر می‌دهند؛ همچنین حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی امروز در نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار رفع مشکل کمبود اقلام دارویی همچون آنتی‌بیوتیک‌ها و سرم تزریقی شد.

او همچنین در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت از نبود عزم و اراده جدی برای رفع مشکل کمبود دارو در کشور گلایه کرد و گفت که «در حال حاضر کودکان و افراد مسن در معرض آنفلوآنزا و سرماخوردگی قرار دارند و این بیماری‌ها در حال افزایش است، اما با کمبود سرم و آنتی‌بیوتیک به ویژه برای کودکان در ۳۰ استان کشور روبرو هستیم.»

در این میان اما دکتر سجاد اسماعیلی، مشاور رئیس سازمان غذا و دارو می گوید که ماهانه ۱۷ تا ۱۸ میلیون عدد سرم در ایران تامین می شود که حدود ۱۵ میلیون از تولید داخل و ۲.۵ میلیون از طریق واردات است. او همچنین تاکید دارد که کمبود سرم در هفته جاری به حداقل رسیده است و تامین سرم‌های تزریقی هم از طریق واردات و هم از راه تولید داخل در حال انجام است.

 

مشاور رئیس سازمان غذا و دارو در توضیح بیشتر در این باره گفت: در هر هفته بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار عدد سرم فقط از طریق واردات تأمین می‌شود و بنابراین ماهانه نزدیک به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار عدد سرم وارد می‌شود. ماهانه بین ۱۵ تا ۱۶ میلیون عدد سرم نیز از طریق تولید داخل تأمین می‌شود و در مجموع ماهانه حدود ۱۷ تا ۱۸ میلیون عدد سرم در کشور تأمین می‌شود که این آمار ۴۰ درصد بیشتر از سال گذشته است!

اسماعیلی در پاسخ به این سؤال که چرا توزیع سرم در برخی نقاط کشور محدود است، بیان کرد: برنامه‌ریزی‌ها برای تأمین سرم انجام شده و جلسات متعددی با معاونت‌های غذا و دارو برگزار شده تا توزیع سرم به صورت عادلانه و مبتنی بر الگوی تجویز و مصرف باشد.

مشاور رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: مسئولیت اصلی نظارت بر الگوی تجویز داروها، با معاونت درمان وزارت بهداشت است و سازمان غذا و دارو طبق اطلاعاتی که از مصرف و تجویز داروها رسیده، با معاونت درمان رایزنی کرده تا این معاونت، نظارت بر پروتکل‌های تجویز دارو را جدی بگیرد.

کدخبر: 835266 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟