جایگاه ویژه انرژی های نو در برنامه هفتم توسعه / حرکت چین به سمت تمدن سبز

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بحران انرژی از دیرباز با زندگی انسانها عجین بوده است از نگرانی برای یافتن شکار و غذا در هزاران سال پیش تا بحران های انرژی در دنیای مدرن امروزی که تامین آن نیازمند توجه به تمامی مولفه های روابط بین الملل است، همگی نیازمند ایجاد یک تناسب بین منابع موجود در روی زمین و نیازهای ما است. استفاده بی رویه از منابع سوخت های فسیلی از 200 سال پیش تاکنون باعث به وجود آمدن بحران های جدی در حوزه تغییرات اقلیمی شده به طوریکه سیاستمداران در تمامی کشورهای جهان علی رغم اختلاف نظرات سیاسی، مذهبی و فرهنگی هرچند وقت یکبار دور هم جمع می شوند تا بتوانند به یک دیدگاه مشترک برای حل این مساله برسند.

تغییرات اقلیمی در دنیای امروز به تنهایی در زمره بزرگترین تهدیداتی است که تاکنون توانسته حیات انسان ها را با چالش جدی روبه رو کند این در حالیست که به باور اغلب صاحب ‌نظران، انرژی های تجدیدپذیر تنها راه حل بشر برای برون رفت از بحران های ناشی از تغییرات اقلیمی است اما این مساله با سرعتی که می بایست مورد توجه جدی دولت ها قرار نگرفته است. هزینه بر بودن و نیاز تکنولوژیک دولت ها برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر همچنین بازدهی آن در بلند مدت از جمله دلایلی است که کشورها رغبتی به همراهی با این سیاست ندارند.

ایران با توجه به برخورداری از منابع بسیار غنی سوخت های فسیلی یکی از کشورهایی است که کمترین توجه را به توسعه اشکال مختلف انرژی های تجدید پذیر داشته است. هرچند در سالهای اخیر میزان اظهار نظرهای مسوولان و میل به توسعه این شکل از انرژی بسیار افزایش یافته و اقداماتی هم در این خصوص انجام گرفته است اما همچنان تا رسیدن به نقطه مطلوب ترسیم شده راه درازی در پیش است.

انرژی های تجدیدپذیر از اولویت های کمیسیون انرژی در مجلس

موسی احمدی، نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در این رابطه در گفتگو با رکنا با اشاره به اینکه توجه به انرژی های تجدیدپذیر از اولویت های کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی است، تاکید کرد: جلسات مشترک کمیسیون با وزارتخانه های مختلف به ویژه وزارت نیرو جهت پیشبرد سیاست های در این حوزه برگزار می شود.

وی گفت: وزارت نیرو در توسعه پنل های خورشیدی عملکرد خوبی داشته است و دولت باید برنامه ریزی های لازم برای توسعه این مدل از انرژی در کشور را در دستور کار قرار دهد.

نائب رییس کمیسیون انرژی مجلس افزود: همچنین در برنامه هفتم توسعه نیز در حال آماده کردن مواردی هستیم که وزارت نیرو در قالب قانون موظف باشد تا هم بهینه سازی مصرف سوخت و هم لزوم استفاده از انرژی های تجدید پذیر را در دستور کار قرار دهد.

احمدی اضافه کرد: ما با استفاده از نظرات کارشناسان در حال تدوین طرح هایی در قالب برنامه هفتم توسعه هستیم که افق و چشم انداز مناسبی در خصوص انرژی های تجدید پذیر در کشور داشته باشد.

عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: تصویب این طرح در مجلس و تبدیل شدن آن به قانون می‌تواند دولت را در اجرایی کردن این سیاست های مهم یاری کند.

وی با اشاره به اینکه همکاری دولت و مجلس در این خصوص بسیار سازنده است، بیان کرد: دولت اولویت هایی دارد و با توجه به این اولویت ها سعی می‌کند سیاست های انرژی خود را پیش ببرد اما تصور ما این است که توسعه انرژی های تجدید پذیر از اولویت های دولت سیزدهم خواهد بود.

عمده مصرف انرژی در کشور در حوزه نیروگاه ها و حمل و نقل است

سعید میرترابی، کارشناس حوزه انرژی هم در این باره در گفتگو با رکنا با اشاره به وضعیت کشورهای جهان در حوزه انرژی های تجدیدپذیر، اظهار کرد: عمده مصرف انرژی در کشور در حوزه نیروگاه ها و حمل و نقل است و در این خصوص پیشرفت های بسیاری جهت استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در سطح دنیا به دست آمده است و استفاده از این ها هزینه ها را به شدت کاهش داده است.

وی با اشاره به اینکه با یک انقلابی در حوزه توسعه انرژی های تجدید پذیر در دنیا روبه رو هستیم، افزود: 20 درصد انرژی مصرفی در اروپا از طریق انرژی های تجدیدپذیر تامین می شود اما آمریکا به خاطر برخورداری از منابع انرژی های فسیلی چند قدم از اروپایی ها در این زمینه عقب است.

این کارشناس حوزه انرژی گفت: چین اما در این زمینه بازیگر متفاوتی محسوب می شود و چون اقتصاد آن در حال توسعه است و وارد کننده انرژی در تقریبا تمامی حوزه ها محسوب می شود تاکید دارند که در آینده به یک تمدن سبز برسند و به لحاظ تکنولوژیکی و کاربردی حتی از کشورهای اروپایی بسیار جلوتر است.

میرترابی ادامه داد: در ایران کمتر از یک درصد از انرژی های مصرفی ما از طریق انرژی های نو تامین می شود و این مساله عوامل متعددی دارد که عمده علت آن وجود انرژی های فسیلی غنی در کشور ما است.

وی تصریح کرد: توسعه این قبیل انرژی ها نیازمند یک نگاه جهانی در این حوزه است و در برخی از جاها فرهنگ عمومی هم برای تغییر الگوی مصرف در این حوزه نیازمند تغییر است اما عمده دلیلی که مانع این تصمیم می شود این است که تغییر الگو هزینه سیاسی بزرگی برای دولت در پی دارد.

افراد ذی نفوذ منافع خود را در گسترش انرژی های تجدید پذیر نمی بینند

کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: دولت اقداماتی از جمله دادن مشوق برای انرژی های تجدیدپذیر را ارایه می دهد اما این شکل اقدامات به هیچ عنوان مساله را به صورت ریشه ای تغییر نمی دهد زیرا این نیازمند یک اراده سیاسی است زیرا برخی از افراد ذی نفوذ منافع خود را در این زمینه از دست خواهند داد.

خبرنگار : مسعود لاهوت

 

کدخبر: 810308 ویرایش خبر
لینک کپی شد
دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟