بی توجهی خطرناک به تغییرات اقلیمی در ایران / بگلریان: ماه هاست مجلس نسبت به تغییرات اقلیمی توجه ندارد

انرژی های تجدید پذیر و استفاده از آنها در سالهای اخیر تبدیل به یکی از مهم ترین مسائل جامعه بین الملل شده است که در همین زمینه نیز اجلاس و سمینارهای مختلفی نیز برگزار شده است. تغییرات اقلیمی ناشی از ازدیاد گازهای گلخانه ای در جو زمین، منجر به آن شده است که کارشناسان محیط زیست بر لزوم کربن زدایی از اقتصاد کشورهای مختلف تاکید کنند. حقیقت این است که تغییر اقلیم به خصوص در خاورمیانه شرایط را برای امروز و آینده دشوار کرده است که اگر بنا باشد تا این روند مصرف سوخت و تولید گاز گلخانه ای ادامه پیدا کند بدون شک اوضاع بدتر نیز خواهد شد.

هم اکنون در کشورهای پیشرفته ای از جمله آلمان بیش از 25 درصد برق با استفاده از انرژی های تجدیدپذیر تولید می شود یا کشوری مثل دانمارک اعلام کرده است که تا سال 2030 به میزان 70 درصد برق تولیدی خود را با استفاده از انرژی های تجدیدپذیر تامین خواهد کرد. این آمار درباره میزان استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در کشورهای پیشرفته در حالی است که در ایران حدود یک درصد برق تولیدی با استفاده از انرژی های پاک تامین می شود

اواخر دولت حسن روحانی وزارت نیرو در زمینه انرژی تجدید پذیر نیز اقداماتی را انجام داد و حتی در این زمینه نیز یک بخشنامه صادر کرد اما متاسفانه تسهیل گری لازم صورت نگرفت و عملا بخشنامه تبدیل به کاغذی بی فایده شد.

طبق گفته هاشم اورعی رئیس هیات مدیره انجمن علمی انرژی بادی ایران به رکنا، ارزان ترین نوع تولید یک کیلو وات ساعت انرژی الکتریکی انرژی بادی در خشکی است که حتی از انرژی خورشیدی نیز ارزان تر است اما متاسفانه ما به این واقعیت نرسیده ایم که باید از آن استفاده کنیم.

به این نتیجه نرسیدیم که انرژی تجدید پذیر ارزان تر از فسیلی است

این استاد دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف افزود: ما به این نتیجه نرسیدیم که انرژی تجدید پذیر ارزان تر از فسیلی است چراکه ما سیب را با پرتقال مقایسه می‌کنیم و گازی را که زیر قیمت وزارت نفت به وزارت نیرو می‌دهد و فقط یک هزینه تبدیل مطرح است را با انرژی تجدید پذیر مقایسه می کنیم طبیعی است که قیمت واقعی خود را نشان ندهند.

روبرت بگلریان عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این مسئله که بخش خصوصی چرا از استفاده انرژی تجدید پذیر امتناع می کند گفت: کمیسیون انرژی طبیعتا با توجه به ارتباط با دستگاه های مختلف سعی کرده است که مشوق باشد. نمونه آن نیز در قوانینی وجود دارد که تاکنون در مجلس تصویب شده است. البته کاستی های نیز در این زمینه وجود دارد که بخش مهم آن مربوط به چگونگی رگولاتوری یا همان کنترل و هدایت بخش خصوصی در ارتباط داشتن با دولت است و بخش خصوصی همیشه نگرانی خرید برق از دولت را داشته است.

او ادامه داد: به صورت مشخص از دستورکارها فعلی اطلاع ندارم چراکه چند وقتی است در این خصوص در کمیسیون انرژی جلسه ای نداشته ایم.

بگلریان در پاسخ به این سوال که چرا به کارخانه جاتی که از سوخت فسیلی استفاده می کنند تسهیلات داده می شود در صورتی که میتوان جلوی تسهیلات را قطع کرد تا آنها به سمت انرژی تجدید پذیر بروند گفت: بحث مهم همین است. ما تا وقتی که یارانه ها را به بخش سوخت های فسیلی می دهیم طبیعتا انگیزه ای برای بخش خصوصی باقی نمی ماند که به سمت استفاده از انرژی تجدید پذیر بروند .

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: وقتی بانک ها می بینند که کارخانه ها از سوخت فسیلی استفاده می کنند چون توجیه اقتصادی دارد بنابراین تسهیلات آنها نیز به این کارخانه ها تعلق می گیرد فلذا اول از همه باید انگیزه اقتصادی در زمینه انرژی تجدید پذیر صورت بگیرد.

بگلریان در پایان در پاسخ به این سوال که دقیقا چند وقت است که در کمیسیون انرژی به مسئله انرژی های پاک نپرداخته اید خاطرنشان کرد: بنده از آغاز سال جدید یادم نمی آید که در جلسه ای درباره این موضوع بحث شده باشد. البته شاید در کمیته مربوط پرداخته باشند.ماهاست مجلس نسبت به تغییرات اقلیمی توجه ندارد.

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 793785 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟