کمبود 120 هزار معلم در ایران /بزرگترین چالش تاریخ آموزش و پرورش را مهرماه شاهد خواهیم بود

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، کلاس های خالی از معلم ، یکی از جدی ترین چالش های پیش روی آموزش و پرورش در مهرماه امسال است. به گفته وزیر آموزش و پرورش ، امسال از طریق برگزاری آزمون استخدامی ۳۸ هزار و ۸۱۳ معلم در قالب ماده ۲۸ جذب نهاد تعلیم و تربیت می‌شوند.

جذب نیروی انسانی متخصص در آموزش و پرورش مغفول مانده است

با این وجود به نظر نمی رسد این رقم، بتواند ابر چالش کمبود نیروی انسانی در این وزارتخانه پر مخاطب را مرتفع کند. در این راستا،  عبدالرضا فولادوند ، مدیر کل سابق آموزش و پرورش شهر تهران با رکنا به گفت و گو می نشیند و از اهمیت توجه به این موضوع سخن می گوید. او که سابقه مدیریت آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران و لرستان را نیز عهده دار بوده و اکنون استاد دانشگاه شهید رجایی است می گوید: «نیروی انسانی، رکن رکین توسعه است و توسعه بدون آن به هیچ وجه محقق نخواهد شد. در این میان آموزش و پرورش، یکی از مهم ترین ارکان توسعه است.»

فولادوند می گوید که اعتقاد دارد تناسبی بین ورودی نیرو و خروجی در آموزش و پرورش نیست. او می افزاید: «در حوزه نیروی انسانی در آموزش و پرورش، اقدامات کارشناسی انجام نمی شود. از طرفی دیگر، گویا تخصص نیروی انسانی اصلا مهم نیست در حالی که اینگونه به کیفیت آموزش لطمه وارد می شود، که الان آثار این صدمات را مشاهده می کنیم.»

آموزش و پرورش امسال 54 هزار نفر بازنشسته دارد

او می گوید: «اطمینان دارم با حل مشکل نیروی انسانی در آموزش و پرورش، 70 درصد معضلات این وزارتخانه مرتفع خواهد شد. در ایام گذشته کارهای خوبی انجام گرفت اما تداوم پیدا نکرد. نیروی انسانی باید مهندسی، ساماندهی و بهسازی شود و نتایح آن را در یک پروسه طولانی مدت پیگیری کرد. در حال حاضر، کمبود حدودا 120 هزار نیروی آموزش و پرورش در کل کشور وجود دارد که 54 هزار نفر از آن ها بازنشسته هستند. همچنین آمار نیروهای حق التدریس در آن نیست و با وجود آن، بیشتر نیز خواهد شد. حتی کادر اداری مدارس هم تکمیل نیست و از نیروهای آموزشی در این بخش استفاده می شوند.»

جای خالی 12 هزار معلم در آموزش و پرورش شهر تهران در مهر امسال حس خواهد شد!

فولادوند با اشاره به اینکه امسال آموزش و پرورش شهر تهران حداقل 15 هزار نیروی بازنشسته خواهد داشت، می گوید: «ورودی به آموزش و پرورش شهر تهران نیز شاید حدودا 3 هزار نفر باشد که اصلا تناسبی در نیروی ورودی و خروجی دیده نمی شود. نیروی انسانی بزرگترین چالش و فراموش شده ترین بخش آموزش و پرورش است. مقام معظم رهبری همیشه بر توجه به کمیت و کیفیت نیروی انسانی تاکید دارند؛ با این وجود مسئولان برای این مهم برنامه ریزی بلندمدتی ندارند.»

مدیر کل سابق آموزش و پرورش شهر تهران می افزاید: «باید در حوزه توانمندسازی نیروی انسانی نیز برنامه مدونی وجود داشته باشد.»

کمبود نیروی انسانی، ابر چالش پیش روی آموزش و پرورش

او در پاسخ به اینکه آیا لازم نیست کادر ستادی آموزش و پرورش کمتر از آنچه الان هست باشد تا در مدارس به بخش آموزش کمک کنند، می گوید: «تعداد نیروهای معلم در آموزش و پرورش بیشتر از 90 درصد است. تمام آموزش و پرورش شهر تهران، 1800 نفر نیروی اداری دارد. اگر بر فرض همه این ها را به حوزه آموزشی در مدارس ببریم، باز هم دردی درمان نمی شود.»

عبدالرضا فولادوند در پایان می گوید: «من به آقای وزیر هشدار دادم که در سال تحصیلی پیش رو، حوزه نیروی انسانی ابر چالش آموزس و پرورش است. بزرگترین چالش تاریخ آموزش و پرورش را در مهرماه امسال خواهیم دید. از همین الان باید تصمیماتی در راستای حل این مشکل اتخاذ شود. مسئولان باید تلاش کنند میزان نارضایتی مردم در حوزه آموزش به حداقل برسد.»

کدخبر: 788074 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه : آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟