لزوم زنگ خنده در کلاس های آنلاین/ به دانش آموزان نمره مفت ندهید

بازگشایی مدارس موضوعی است که این روز ها زیاد شنیده می شود و درباره آن تصمیمات زیاد و متنوعی هم گرفته می شود. الان که در کشور شرایطی کرونایی قرمز حاکم است و موج جدید کرونا هم آمار فوتیان و مبتلایان را افزایش داده است به نظر می رسد آموزش مجازی مناسب ترین گزینه باشد. اما چه آموزش مجازی؟ آموزش مجازی با کیفیت...

این روز ها کلاس های مجازی آنقدر کسل کننده وخشک برگزار می شود که گاها دانش آموزان را نسبت به در س خواندن بی میل کرده است. اگر بتوانیم با ایجاد شرایطی برای تحصیل بهتر در کلاس های آنلاین به فکر روحیه بچه ها هم باشیم مطمئنا خروجی و بازدهی کلاس های مجازی را هم بالا خواهیم برد و دیگر شاهد افت تحصیلی ناشی از برگزار نشدن کلاس های حضوری نیستیم. اما این اتفاق چگونه رقم خواهد خورد؟ در این خصوص نظر یک کارشناس آموزش را جویا شدیم.

تا خروج از پیک ششم ، مدارس باید تعطیل باشد

به گزارش رکنا، ابراهیم سحرخیز، کارشناس آموزش در گفت و گو با رکنا در رابطه اینکه در شرایطی که با پیک ششم مواجه شده ایم لزومی برای حضوری شدن مدارس وجود دارد یا نه گفت: وقتی جان آدم ها در خطر باشد باید تابع نظر متخصصین ستاد ملی کرونا باشیم. اگر تصمیم و جمع بندی این است که با بازگشایی مدارس وضعیت کرونایی در کشور بدتر خواهد شد باید به آموزش مجازی و غیر حضوری بسنده کنیم.

وی گفت: درست است که میزان مرگ و میر این ویروس نسبت به سویه های قبل کمتر است اما جهش های کرونایی غیر قابل پیش بینی است. ممکن است بسیاری از دانش آموزان بیماری های زمینه ای داشته باشند و یا سیستم ایمنی شان ضعیف باشد ، پس مهم ترین اولویت حفظ جان دانش آموزان و به دنبال آن حفظ جان جامعه است، تا اینکه از پیک ششم خارج شویم.

این کارشناس آموزش با اشاره به افت تحصیلی دانش آموزان در دوران کرونا، افزود: طبیعتا مناسب ترین روش آموزش به خصوص برای دوره ابتدایی و پایه های اول و دوم آموزش حضوری است. ممکن است این بیماری مدت ها ادامه داشته باشد ، پس باید برای آموزش بچه ها برنامه ریزی کرد تا بچه ها با افت تحصیلی مواجه نشوند.

آموزش و پرورش امتحانات را دست کم نگیرد

وی با بیان اینکه حالا که مدارس غیرحضوری است ، امتحانات دست کم گرفته نشود، ادامه داد: درخواست من از آموزش و پرورش این است که ارزش یابی و امتحانات بچه ها را ساده و دست کم نگیرد و به بچه ها نمره مفت داده نشود. امتحانات باید مهارت محور باشد و اگر دانش آموزی مهارت کافی را نداشته باشد نباید نمره کامل و قبولی بگیرد چون ظلم در حق آینده این بچه ها خواهد شد.

سحرخیز در رابطه با اینکه آیا خلاقیت در آموزش می تواند تمایل بچه ها را به آموزش مجازی و بازدهی آموزش آنلاین بیشتر کند، یا نه؟ افزود: یکی از مشکلات ما این است که سیستم آموزشی مان تیم محور نیست یعنی از مشارکت بچه ها استفاده نشده است و همیشه معلم به صورت فرد به فرد با دانش آموزان ارتباط برقرار کرده است. اگر بخواهیم در این شرایط بچه ها را به آموزش مجازی متمایل کنیم باید در هنر ، ورزش، نگارش و انشاء و سایر دروس ایجاد خلاقیت کنیم. مثلا درس ریاضی را با بازی برای سطوح مختلف تحصیلی آموزش دهیم. لازمه این کار این است نگاه تیمی به آموزش و پرورش داشته باشیم.

وی با بیان اینکه معلم ها روش های نوین آموزشی را یاد نگرفته اند، گفت: معلم ها باید گروه هایی برای هم بازی بودن بچه تشکیل بدهند. مثلا چند گروه 5 نفره در فضای مجازی ایجاد کنند و فعالیت های هنری، ورزشی ، گفت و گو محور ، بازی، خنده و تفریحی و سرگرم کننده تشکیل دهند. این روند باید زمانی که مدارس کاملا باز شد هم ادامه داشته باشد چرا که برای روحیه بچه ها خوب است.

وی با بیان اینکه زندگی آپارتمان نشینی در عصر حاضر باعث بروز افسردگی شده است و مردم ایران هم خیلی مردم شادی نیستند و به خصوص در دوران کرونا این افسردگی تشدید شده است، گفت: در پایه های اول و دوم، اولیت این است که دانش آموز خواندن و نوشتن را با شیوه های جدید بیاموزند و از سوم ابتدایی به بالا برای بحث پرورش بچه ها برنامه داشته باشیم.

سحرخیز در این خصوص با بیان اینکه مدیر مدرسه باید یک فرد خلاق باشد و مثلا خود مدیر مدرسه یک سایت و بستر برای بحث های پروشی بچه ها راه اندازی کند، ادامه داد: اگر ما مدیر با انگیزه و خلاق برای مدرسه انتخاب کنیم که سواد رسانه ای و سواد مناسب در حوزه راهبری آموزش و پروش داشته باشند می تواند برای مبحث پرورشی دانش آموزان قدم های بزرگی بردارد. مثلا دادن هدیه های متنوع و هیجان انگیز به بچه ها تا آن ها را به وجد آورد.

کلاس های تفریحی بازدهی آموزشی را بالا می برد

وی با بیان اینکه چنین ایده ای می تواند بر روی کیفیت تحصیل تاثیر زیادی داشته باشد، گفت: باید یک جلسه برای مدیران مدارس بگذارند و چنین کلاس هایی را از آنها و معلم های پرورشی شان مطالبه کنند. چون در دوران کرونا کلاس ها بسیار خشک شده و به شدت به چنین کلاس های مفرحی نیاز است. حتی می توان کارگاه ها، آزمایشگاه ها و تیاتر ها را هم به صورت گروه های مجازی برگزار کرد.

سحرخیز گفت: شاید برگزاری چنین کلاس هایی به دلیل نا برابری های آموزشی که در برخی از استان های محروم وجود دارد خیلی آسان نباشد اما باید کم کم از یک جایی شروع کرد.  باید از ایده های جالبی که در کشورهای خارجی هم وجود دارد الگو برداری کرد و آن را برای کشور خودمان بومی سازی کنیم، همانطور که در شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام این روز ها دیده می شود برخی ها آموزش های جذابی را ارائه می دهند و مخاطب جذب می کنند.

کدخبر: 767818 ویرایش خبر
لینک کپی شد
نیلوفر افتتاحی دبیر گروه : آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟