تاریخچه ای از  آلودگی هوا

به گزارش رکنا، حسین عبیری طی یک یادداشت برای روز هوای پاک نوشت:

بیاد دارم که در یک از انتخابات، شعار مردم اهواز به مسئولین این بود:

ما که هوا نداریم  ولی هواتون داریم  

با توجه به اینکه در سه دهه گذشته برای رفع  آلودگی هوای کلان شهرها، این همه جلسات، نشست ها، همایش ها و... برگزار شده و یا دستورالعلمها، بخشنامه ها و ... نوشته و یا صادر شده ولی در این شرایط کرونایی هنوز هم با افزایش آلودگی هوا مدارس را تعطیل می کنند که مایه تاسف است.

 در سال 1386 در یکی از جلسات کمیته محیط زیست شورای شهر تهران شخصی به مسئله جالبی اشاره کرد و گفت:متاسفانه در  کشور مان آلودگی های زیست محیطی کم نیستند ولی آیا می دانید چرا همه توجهات به سمت آلودگی هواست؟ چون ما با چشمانمان هر روز به آسمان نگاه می کنیم  و هر روزی که آسمان آبی نباشد آن روز هوا آلوده است و  اگر چشمانمان این قدرت را داشتند که آلودگی آب و  یا آلودگی خاکی را هم تشخیص می دادند حتما این آلودگی ها هم مانند آلودگی هوا در اولویت اول ما انسانها بودند. همانطوریکه تخریب منابع طبیعی و جنگلها را می بینیم و سریع اعتراض می کنیم

و اما تاریخچه آلودگی هوا

 بحث آلودگی هوا اولین بار توسط شخصی به نام روحانی ، که یکی از نمایندگان مجلس بوده در سال 1346 در مجلس شورای ملی مطرح می شد. که مجلس آن دوران قانونگذاری در این زمینه را لازم ندیده و مرحوم دکتر تقی ابتکار در سال 1354 پیشنهاد مقابله با آلودگی هوای تهران را در قالب طرحی به شهردار وقت پایتخت ارائه نمود و آئین نامه نحوه جلوگیری از آلودگی هوا مصوب 29 تیرماه 1354 ،اولین اهرم قانونی پیش بینی شده در این زمینه و نتیجه تلاش های شکل گرفته تا آن زمان است.

در دوره سوم مجلس شورای اسلامی،در 1367 هراتی نماینده مجلس در صحن علنی مجلس اعلام کرد که اگر بیست سال دیگر این آلودگی ادامه داشته باشد هوای تهران دیگر قابل تنفس، و محیطش قابل زیست نیست .

حسین 2

شاید آن زمان این هشدار در حکم مزاح بود اما دکتر منافی رئیس وقت سازمان حفاظت از محیط زیست در سال 72 گفته بود: «با وجود قانون در این زمینه از سال 54 و درخواست از شورای عالی محیط زیست مبنی بر ارائه زمان مناسب جهت اجرا هیچ وقت به آن عمل نشد».

با جدی تر شدن موضوع آلودگی هوا  از سال 74 بیست و نهم دی ماه «روز هوای پاک» نام گزاری شده است  جهت آگاهسازی اذهان عمومی مردم و ایجاد دغدغه ملی برای حرکت به سمت ایجاد زیرساخت های لازم برای کاهش و از بین رفتن آلودگی هوا.

کدخبر: 764108 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟