نیروگاه ها فاقد فیلتر تصفیه دود مازوت هستند / با دو درجه کاهش دمای خانه ها، مازوت سوزی تمام می شود + فیلم
حجم ویدیو: 5.65M | مدت زمان ویدیو: 00:00:46

استفاده از سوخت مازوت در برخی نیروگاه های کشور منجر به تشدید آلودگی هوا شده است. در این میان با وجود این که علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ابتدا گفته بود که هیچ نیروگاهی در ایران مجاز به سوزاندن مازوت نیست، اما بعدا داریوش گل علیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست، صحبت های رئیس خود را اصلاح کرد و گفت نیروگاه هایی که مجهز به سیستم کنترل آلودگی هوا هستند، می توانند مازوت بسوزانند. در ایران اما فریدون عباسی، عضو کمیسون انرژی مجلس و رئیس پیشن سازمان انرژی اتمی در گفت و گو با رکنا تاکید کرد که نیروگاه های ایران فاقد فیلتر تصفیه دود مازوت هستند. این در حالی است که براساس اظهارات مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق، حدود 10 درصد سوخت مصرفی نیروگاه های کشور را مازوت تشکیل می دهد.

نصب فیلتر تصفیه دود مازوت نیاز به صرف زمان و هزینه بسیاری دارد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در شرایطی که اخیرا مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق در گفت و گو با رکنا عنوان کرد که تنها هشت نیروگاه کشور شامل نیروگاه حرارتی سهند بناب، نیروگاه شهید رجایی قزوین، نیروگاه شازند اراک، نیروگاه شهید سلیمی نکا، نیروگاه حرارتی طوس مشهد، نیروگاه بیستون کرمانشاه، نیروگاه رامین اهواز و نیروگاه حرارتی بندرعباس مجاز به سوزاندن مازوت هستند، اخیرا تصاویری از مازوت سوزی در نیروگاه بیستون کرمانشاه به دست رکنا رسیده است که براساس آن، حجم آلاینده هایی که از این نیروگاه منتشر می شود، بسیار زیاد به نظر می رسد.

در چنین شرایطی باید توجه داشت که اخیرا داریوش گل علیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست تاکید داشته است که اگر نیروگاه ها مجهز به سیستم کنترل آلودگی هوا باشند، مجاز به سوزاندن مازوت خواهند بود و در این میان سوال مهم این است که آیا نیروگاه هایی مانند بیستون کرمانشاه که مطابق فیلم بالا، مشغول سوزاندن حجم زیادی از مازوت هستند، از سیستم کنترل آلودگی هوا یا همان فیلترهای تصفیه دود مازوت برخوردارند یا خیر؟ این سوال را با فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس و رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی در میان گذاشتیم، چراکه عباسی همین چند روز پیش تاکید کرده بود که «اگر مازوت نسوزانیم، 25 درصد کشور دچار خاموشی می شود.»

فریدون عباسی در پاسخ به این سوال رکنا گفت: منظور از سیستم کنترل آلودگی هوا که مسئولان سازمان محیط زیست به آن اشاره کرده اند، فیلترهای تصفیه دود است که باید در نیروگاه ها استفاده شود، چون مقدار گوگرد مازوت مشخص است و حجم آلایندگی ناشی از سوزاندن مازوت نیز با بررسی مقدار سوخت مصرفی در نیروگاه ها مشخص می شود. اما نکته مهمی که باید به آن توجه داشت، این است که اساسا یا امکان استفاده از فیلتر در نیروگاه های ما وجود ندارد یا قرار دادن فیلترهای تصفیه دود در نیروگاه های کشور نیاز به صرف زمان و هزینه بسیاری دارد.

مصرف بالای آب در فیلترهای تصفیه دود مازوت

عباسی با بیان این که نیروگاه های حرارتی کشور فاقد فیلتر تصفیه دود مازوت هستند، اظهار داشت: فیلترهای تصفیه دود مازوت مخلوط آب و آهک هستند و در برخی از انواع فیلترها، میزان آب مصرفی، دو تا سه برابر آب مصرفی نیروگاه است؛ بنابراین اگر ما بخواهیم در نیروگاه ها فیلتر نصب کنیم، حتما با مشکل تامین آب مواجه خواهیم شد.

همچنین به گفته رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی، جانمایی سیستم های درون برخی نیروگاه هایی مازوت می سوزانند، نشان می دهد که اساسا امکان نصب فیلتر در برخی نیروگاه ها وجود ندارد و به همین دلیل، یا آن نیروگاه اصلا نباید مازوت بسوزاند یا باید بدون فیلتر تصفیه دود از مازوت استفاده کند. همچنین در برخی نیروگاه ها که امکان نصب فیلتر وجود دارد نیز انجام این کار به صرف هزینه و زمان بسیاری نیاز دارد.

کاهش مصرف مازوت در نیروگاه ها با صرفه جویی مردم در مصرف گاز

عباسی در بخش دیگری از صحبت هایش تاکید کرد: مهمترین راه برای کاهش مصرف مازوت در نیروگاه های کشور و کمک به پایین آمدن میزان آلودگی هوا، این است که در نیروگاه ها به جای مازوت، گاز طبیعی سوزانده شود. این کاهش نیز به شرطی محقق می شود که مصارف خانگی و صنعتی گاز طبیعی تا حد معقولی پایین بیاید تا دولت بتواند گاز طبیعی بیشتری را در اختیار نیروگاه ها بگذارد و نیازی به مصرف مازوت نداشته باشد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: فرقی نمی کند که کدام دولت سر کار باشد، راهکار اصلی کاهش مصرف مازوت در نیروگاه ها این است که مردم مصرف گاز خود را بهینه کنند. در واقع، شهروندان باید توجه داشته باشند که اگر دمای خانه های خود را دو درجه سانتی گراد کاهش دهند، موضوع کمبود گاز مورد نیاز نیروگاه ها و مازوت سوزی حل خواهد شد. مردم ایران همچنین باید به دولت فرصت بدهند تا بتواند سیاست گذاری های مناسبی را برای نیروگاه ها اعمال کند و از پژوهشگران و صنعتگران بخواهد که آلایندگی گوگرد و سایر آلایندگی ها را در سوخت مازوت پایین بیاورند.

آلاینده بودن سوخت مازوت برای مسئولان دولت قبل اهمیت نداشت

رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که چرا از سال های گذشته، اقدامات لازم برای کاهش آلایندگی های موجود در سوخت مازوت انجام نشده است، گفت: به نظر می رسد که لزوم کاهش آلایندگی در سوخت مازوت برای مسئولان دولت قبلی اهمیت نداشته است و آنها اساسا فکر می کردند که می توانند با استفاده از تنش زدایی با کشورهای متخاصم مشکلات را حل کنند و با ایجاد گشایش در فروش نفت، به توسعه اقتصادی ایران بپردازند.

وی در ادامه تاکید کرد: در دولت قبل تلاش زیادی برای کاهش میزان آلایندگی در سوخت مازوت انجام نشد و اگر قرار باشد ما با واقعیت های موجود امروز تصمیم بگیریم، در درجه اول باید مصرف گاز در کشور را کاهش دهیم و در درجه دوم نیز باید به پژوهشگران و صنعتگران فرصت دهیم که بتوانند راهکارهایی را برای کاهش میزان گوگرد موجود در مازوت پیدا کنند.

کاهش مصرف گاز جز با همراهی مردم میسر نیست

عباسی در پاسخ به این سوال که آیا دولت نمی تواند روند کاهش مصرف گاز طبیعی در کشور را به گونه ای مدیریت کند که نیازی به سوزاندن مازوت در نیروگاه ها وجود نداشته باشد، عنوان کرد: اکنون ما در بخش زیادی از ایران لوله کشی گاز انجام داده ایم و برای این که بتوانیم نیاز مردم به گاز طبیعی را پاسخ دهیم، شبکه گاز را در سراسر کشور توسعه داده ایم و همین مساله به افزایش مصرف گاز طبیعی در کشورمان دامن زده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: ما برای کاهش میزان مازوت سوزی در نیروگاه ها، چاره ای نداریم جز این که مصرف گاز طبیعی در سطح کشور را کاهش دهیم. این کار نیز جز با همراهی مردم میسر نیست، چون در شرایط کنونی، دولت به جز قطع برق یا گاز راهکار دیگری برای کاهش مصرف مردم ندارد و وقتی که ما نمی خواهیم برق یا گاز مردم قطع شود، چاره ای نداریم جز این که از مردم بخواهیم مصرف گاز خود را کاهش دهند تا فرصتی برای پژوهشگران و صنعتگران پدید آید که بتوانند به دولت کمک کنند که مساله مازوت سوزی در سال های آینده برای همیشه حل شود.

ایران هیچ هزینه ای برای توسعه فناوری هسته ای نداده است

در این میان سوال مهم دیگری که برای افکار عمومی وجود دارد، این است که با توجه به هزینه های بالایی که ایران در طول دو دهه گذشته به لحاظ سیاسی و اقتصادی برای توسعه فناوری هسته ای صرف کرده است و به همین دلیل هم تحت تحریم های ظالمانه ای از سوی آمریکا و برخی از دیگر کشورها قرار گرفته، آیا اکنون فناوری هسته ای توانسته است دستاوردهای ملموس و مناسبی را برای عموم ایرانیان به همراه داشته باشد یا خیر؟

عباسی در پاسخ به این سوال گفت: ما هیچ هزینه سیاسی و اقتصادی برای به دست آوردن فناوری هسته ای نداده ایم، چون اساسا مساله ما با دنیای غرب، موضوع فناوری هسته ای و حتی سلاح هسته ای نیست و آنها اساسا با گفتمان جمهوری اسلامی مشکل دارند و به همین دلیل، ما را تحت فشارهای زیادی قرار می دهند، زیرا کشورهایی مثل هند، پاکستان یا رژیم صهیونیستی نیز سلاح هسته ای دارند، اما دنیای غرب با سلاح هسته ای این کشورها مشکل ندارد و فقط تلاش ایران برای دستیابی به فناوری هسته ای را به بهانه ای برای وضع تحریم ها تبدیل کرده است.

توسعه انرژی خورشیدی و بادی بدون داشتن انرژی هسته ای غیرممکن است

رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ادامه داد: از همان ابتدا، ارتباط دادن مساله هسته ای به معیشت مردم نادرست بود، چراکه ما نیز مثل سایر کشورها می خواستیم انرژی هسته ای داشته باشیم، زیرا حتی توسعه استفاده از انرژی های خورشیدی و بادی که لزوم گسترش آن در سراسر کشور توصیه می شود نیز بدون داشتن انرژی هسته ای غیرممکن است، چون ما باید انرژی هسته ای داشته باشیم تا بتوانیم در زمان هایی که نور نیست یا باد کم است هم نیاز خودمان به انرژی را تامین کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: انرژی های خورشیدی و بادی، انرژی هایی هستند که وابسته به وجود باد و تابش خورشید هستند، این در حالی است که ما در زمان های زیادی از سال به اندازه کافی از وزش باد و تابش نور خورشید بهره مند نیستیم. بنابراین ما باید انرژی هسته ای را هم به عنوان یکی از انرژی های پاکی مد نظر قرار دهیم که حتما باید مانند انرژی های خورشیدی و بادی از توسعه آن پشتیبانی کنیم.

هزار مگاوات از برق ایران با انرژی هسته ای تامین می شود

عباسی در پاسخ به این سوال که آیا دستاوردهای هسته ای ایران در چند دهه گذشته مورد استفاده عموم مردم بوده است یا خیر، گفت: ما اکنون حدود ده سال است که از برق هسته ای استفاده می کنیم. نیروگاه برق هسته ای ایران نیز دارای ظرفیت حدودا یک هزار مگاوات است و ظرفیت این نیروگاه به گونه ای است که اگر سه یا چهار نیروگاه گازی نیز به دلیل انجام تعمیرات از مدار خارج شوند، بازهم همین یک نیروگاه هسته ای که در اختیار داریم می تواند نبود همان نیروگاه ها در مدار را چه در فصل گرما و چه در فصل سرما جبران کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا در حال حاضر فناوری هسته ای، کاربرد مهمی در زندگی مردم دارد یا خیر، توضیح داد: پرتوهای هسته ای هم اکنون کاربردهای مختلفی در زندگی مردم دارند که از جمله آنها می توان به تولید رادیوداروها و پرتوپزشکی اشاره کرد. یعنی در حال حاضر پزشکی هسته ای هم در زمینه تشخیص و هم در زمینه درمان انواع بیماری ها در ایران کاربرد دارد.

استفاده ایران از پرتوهای هسته ای در حوزه های پزشکی و کشاورزی

رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی با تاکید بر این که در سال های اخیر تلاش های زیادی انجام شده است تا دستاوردهای هسته ای ایران در زندگی روزمره مردم احساس شود، اظهار داشت: از سال 1390 که بنده در سازمان انرژی اتمی حضور داشتم، ما به این نتیجه رسیدیم که گردش مالی استفاده از پرتوهای هسته ای در سطح جهان بیشتر از انرژی برق است و هم اکنون کشورهای مختلف به استفاده از این پرتوها برای موارد کاربردی مختلفی از جمله استرلیزه کردن، تولید مواد خاص، مبارزه با آفات گیاهی و حشرات در حوزه کشاورزی و ... روی آورده اند.

وی در ادامه تاکید کرد: کاربردهای فناوری هسته ای صرفا به دو حوزه برق یا سلاح محدود نمی شود، بلکه این فناوری در موارد مختلفی در صنعت، کشاورزی، نگهداری مواد غذایی و ... کاربرد دارد و در ده سال گذشته نیز تلاش های زیادی برای توسعه کاربردهای پرتوهای هسته ای در زندگی روزمره مردم انجام شده است، اما طبیعی است که اگر به این موارد اهمیت داده نشود و بخش خصوصی روی آن سرمایه گذاری نکند، طبیعتا توسعه کاربرد پرتوهای هسته ای در زندگی مردم مغفول خواهد ماند.

استفاده از پرتوهای هسته ای در ایران رو به توسعه است

عباسی در پاسخ به این سوال که با گذشت ده سال از تلاش های دولت برای توسعه کاربردهای پرتوهای هسته ای در زندگی مردم، آیا این تلاش ها به نتیجه مطلوبی رسیده است یا خیر، گفت: قطعا در ده سال گذشته، استفاده های زیادی از پرتوهای هسته ای در موارد کاربردی گوناگون در ایران انجام شده است و در حال حاضر نیز این کاربردهای استفاده از پرتوهای هسته ای در ایران رو به توسعه است.

وی در پایان تصریح کرد: در یک دهه گذشته، پیشرفت های فراوانی در حوزه هایی از جمله رادیوداروها و شتاب دهنده ها در ایران انجام شده است؛ بخصوص که شتاب دهنده الکترون به دست جوان های ایرانی ساخته شده است و هم اکنون این شتاب دهنده قابلیت نصب در جای جای کشور را دارد و ما می توانیم از آن در حوزه های مختلفی از جمله پزشکی و کشاورزی استفاده کنیم.

کدخبر: 753630 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟