سلاجقه: طالبان حقابه ایران از هیرمند را تامین می کند / وقتی ما خواب بودیم، ترکیه سدسازی کرد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور امروز اولین نشست خبری خود را برگزار کرد.

علی سلاجقه در این نشست خبری گفت: کار ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه خواهد داشت، ولی ما براساس دستور رئیس جمهور به دنبال تغییر رویکرد سخت افزاری هستیم. بر همین اساس در طرح جامع معاونت محیط زیست انسانی حقابه سالانه ۳.۴ میلیارد مکعب برای این دریاچه تعلق خواهد گرفت. همچنین ما به دنبال تغییر الگوی کشت و سازگار کردن اقدامات جوامع محلی با احیای دریاچه ارومیه هستیم.

وی افزود: ما هنوز مجوزی برای شکار چارپایان صادر نکرده ایم، بلکه از ادارات کل استانی خواسته ایم که سرشماری را انجام دهند تا بعدا درباره صدور مجوز تصمیم گیری کنیم. البته ما معتقدیم که تنش آبی موجود در کشور زیستگاه های ما را هم دچار مشکل کرده است و ما باید عالمانه درباره صدور مجوز شکار تصمیم گیری کنیم.

سلاجقه با اشاره به حادثه فوت دو خبرنگار بر اثر واژگونی اتوبوس بازدیدکنندگان دریاچه ارومیه تاکید کرد: این قصور ما بوده است که به دلیل محدودیت فرصت نتوانستیم خدمت خانواده این عزیزان برسیم، اما در آینده حتما خدمت این بزرگواران خواهیم رسید. این وظیفه ماست که پرونده این عزیزان را در هر مرحله ای که باشد، حتما پیگیری کنیم و به این خانواده خدمت کنیم.

رئیس سازمان محیط زیست کشور با تاکید بر لزوم تغییر ساختار سازمان محیط زیست گفت: من با تشکیل وزارت آب و محیط زیست مخالفم، ولی در سازمان محیط زیست معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی وجود دارد و این در حالی است که جنگل ها و مراتع طبیعی کشور چیزی جز محیط طبیعی نیست. بنابراین این روزها شاهد موازی کاری های زیادی در نهادهای زیست محیطی کشور هستیم و تمام مسئولان کشور باید به این نتیجه قطعی برسند که باید جلوی این موازی کاری ها گرفته شود.

وی با اشاره به سفر اخیر خود به انگلستان برای شرکت در اجلاس آب و هوایی گلاسکو عنوان کرد: اجلاس گلاسکو در راستای کنوانسیون سازمان ملل درباره تغییر اقلیم برگزار شد و بیشتر کشورها در این اجلاس مواضع خوبی را در این زمینه مطرح کردند. در سال های اخیر تغییر اقلیم تمام دنیا را متاثر کرده است و با توجه به این که شکنندگی ایران در برابر تغییرات اقلیمی بیشتر است، سازگاری ما با این تغییرات نیز باید بیشتر باشد.

رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: با توجه به این که ما فقط پیش تعهد مربوط به توافقنامه پاریس را امضا کرده  ایم و این توافق در مجلس ما تصویب نشده است، بنابراین تعهدات ما در توافقنامه پاریس الزام آور نیست. البته ما در اجلاس گلاسکو تاکید کردیم کشورهایی که خودشان در بلندمدت محیط زیست جهان را تخریب کرده اند و حالا به جایی رسیده اند که فناوری های لازم برای توسعه انرژی های پاک را در اختیار دارند، نباید اکنون از کشورهایی که دارای منابع انرژی گوناگونی هستند، بخواهند که هزینه مبارزه با تغییرات اقلیمی را بدهند و منابع تولید انرژی های پاک را از کشورهای توسعه یافته بخرند.

سلاجقه تاکید کرد: ما تا کنون به تعهد خود در توافقنامه پاریس برای کاهش ۴ درصدی انتشار گازهای گلخانه ای عمل کرده ایم و این کار برای ما ۱۷ میلیارد دلار هزینه داشته است. اگر تحریم ها رفع شود، ما براساس تعهداتمان انتشار گازهای گلخانه ای را به میزان ۸ درصد بیشتر کاهش خواهیم داد و این کار برای ما ۳۴ میلیارد دلار دیگر هزینه خواهد داشت.

وی در ادامه اظهار داشت: ما در حالی پرداخت هزینه های مربوط به عمل به تعهدات خود برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای را پذیرفته ایم که بانک سبز جهانی تعهد داشت ۱۰۰ میلیارد دلار به کشورهای در حال توسعه برای این مساله کمک کند، ولی متاسفانه این بانک به تعهدات خود در قبال ایران عمل نمی کند و نباید جاده عمل به تعهدات صرفا یک طرفه باشد.

رئیس سازمان محیط زیست گفت: ما معتقدیم که کشور حتما باید به سمت استفاده از انرژی های پاک حرکت کند و امیدواریم روزی وزارت نیرو به وزارت انرژی های پاک تبدیل شود. ولی سوخت های فسیلی ما هم یک نعمت خدادادی است که ما باید با توجه به فناوری های نوین از آن استفاده کنیم.

سلاجقه عنوان کرد: ظرفیت های ما برای استفاده از انرژی های پاک فوق العاده است و شرکت های دانش بنیان ایرانی ظرفیت های بسیار زیادی را در این زمینه ایجاد کرده اند. خوشبختانه ما تعهدات خود برای توسعه استفاده از انرژی‌ های پاک را به دلیل شرایط اقلیمی حاکم بر کشور به صورت داوطلبانه انجام داده ایم، ولی متاسفانه بانک‌‌ سبز جهانی و سایر نهادهای بین المللی به تعهدات خود در قبال ایران عمل نمی کنند. این در حالی است که ما باید برای مبارزه با تغییرات اقلیمی نوعی همگرایی جهانی داشته باشیم. البته اگر ما مراوده مناسبی با دنیا داشته باشیم، شرایط سازگاری ایران با تغییرات اقلیمی تسهیل خواهد‌ شد.

وی ادامه داد: اگر همه دستگاه ها به تعهدات زیست محیطی خود عمل کنند، سازمان محیط زیست دیگر سیبل تمام انتقادات نخواهد بود، اما این روزها سوء مدیریت دیگران دامن سازمان محیط زیست را گرفته است. به همین دلیل، دولت در یک هفته آینده برنامه تحولی توسعه خود را مبتنی بر رویکردهای محیط زیستی ارائه خواهد کرد.

رئیس سازمان محیط زیست با تاکید بر توقف طرح انتقال آب خزر به سمنان اظهار داشت: در سطح جهان تا کنون انتقال آب بین حوضه ای چندان موفق نبوده است. انتقال آب دریای خزر به سمنان نیز هنوز آغاز نشده است و خوشبختانه اعتباری که قرار بود به این طرح اختصاص پیدا کند، تخصیص نیافته است.

سلاجقه با اشاره به سدسازی های ترکیه عنوان کرد: همان طور که ما در دیپلماسی محیط زیست خوب عمل نکردیم، در دیپلماسی آب هم خوب عمل نکردیم و به همین دلیل، موضع مناسبی درباره سدسازی های ترکیه بخصوص سدسازی این کشور روی رودخانه ارس نگرفتیم.

وی ادامه داد: متاسفانه در حوزه آب های شیرین بین المللی قوانین جامعی در سطح جهان وجود ندارد و به همین دلیل برخی کشورها هر کاری که می خواهند در زمینه سدسازی انجام می دهند. البته در روزهای اخیر مسئولان ارشد کشور دیدارهایی را با مقامات ترکیه انجام داده اند و امیدواریم با دیپلماسی مناسب اختلافات بین ما و ترکیه حل شود.

رئیس سازمان محیط زیست تاکید کرد: متاسفانه هم ما و هم کشورهای عراق و سوریه زمانی که باید بیدار می بودیم و موضع مناسبی درباره سدهای ترکیه اتخاذ می کردیم، این کار را انجام ندادیم و ترکیه از شرایط جنگی کشورهای عراق و سوریه استفاده کرد و سد ایلیسو و دیگر سدهای خود را ساخت. ولی در مذاکرات اخیری که بین وزیر امور خارجه ترکیه و مقامات ایرانی انجام شده، موضوع سدسازی های اخیر ترکیه مطرح شده است و امیدواریم نتایج این مذاکرات حاصل مناسبی در پی داشته باشد.

سلاجقه با اشاره به سدسازی افغانستان روی رودخانه هیرمند اظهار داشت: من از جزئیات مذاکرات بین ایران و افغانستان درباره رودخانه هیرمند اطلاع ندارم. البته اکنون افغانستان دارای دولت فراگیر نیست و ما نمی توانیم که با دولت مستقر مذاکرات دقیقی در این باره داشته باشیم و باید صبر کنیم که دولتی جامع در این کشور بر سر کار بیاید.

رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: حقابه ایران از رودخانه هیرمند 26 متر مکعب بر ثانیه بود که با توجه به سدهای ساخته شده در افغانستان این حقابه به درستی تامین نمی شود و چاه های نیمه زابل با مشکل مواجه شده اند. البته طالبان رویکرد مناسبی را در زمینه تامین حقابه ایران از هیرمند در پیش گرفته است و به شرط این که در بالادست افغانستان خشکسالی نباشد، حقابه ما تامین خواهد شد.

وی در پایان با اشاره به صدور حکم قصاص در دادگاه بدوی برای محیط بان کرمانشاهی تصریح کرد: ما همان طور که خبرنگاری را که به دلیل اختلاف با یک مدیرکل محیط زیست زندانی شده بود، همان شب آزاد کردیم، برای جلوگیری از نهایی شدن رای قصاص علیه محیط بان خودمان هم پیگیری خواهیم کرد و سعی می کنیم با به‌کارگیری وکلای قوی در دادگاه تجدید نظر، حکم را بشکنیم و این محیط بان را نجات دهیم.

کدخبر: 741142 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟