آمار گردشگری سیاحتی ایران در دوره کرونا؛ نزدیک به صفر / از متخصصان استفاده کنیم تا از عربستان عقب نمانیم

صنعت گردشگری در ایران در دوره شیوع کرونا دچار ورشکستگی شده است. رکود شدید صنعت گردشگری کشورمان در 21 ماه گذشته ناشی از عدم ورود گردشگران خارجی بخصوص در حوزه گردشگری سیاحتی به کشورمان است. در این میان به نظر می رسد حالا که با واکسیناسیون گسترده جهانی، روند ورود گردشگران خارجی به کشورهای مختلف آغاز شده است، مسئولان کشور هنوز برنامه مناسبی برای توسعه گردشگری سیاحتی ایران ندارند؛ به نحوی که به گفته رئیس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی، ما حداقل 6 ماه از ترکیه در زمینه رونق مجدد صنعت گردشگری در دوره کرونا عقب مانده ایم.

ایران 6 ماه در جذب گردشگر خارجی در دوره کرونا از ترکیه عقب تر

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، با وجود گذشت حدود 21 ماه از آغاز شیوع ویروس کرونا در کشورمان، همچنان صنعت گردشگری کشور در رکود به سر می برد و با وجود این که از ابتدای آبان ماه امسال صدور ویزای گردشگری ایران از سر گرفته شد، اما هنوز هم شاهد حضور بسیار اندک گردشگران خارجی در کشورمان هستیم و تداوم این وضعیت در نزدیک دو سال گذشته منجر به ورشستگی بخش زیادی از فعالان صنعت گردشگری شده است.

این نکته ای است که علی صدرنیا، رئیس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی در گفت و گو با رکنا در میان گذاشت و اظهار داشت: در دوره شیوع کرونا، آمار ورود گردشگران خارجی به قصد سیاحت در ایران نزدیک به صفر بوده است و عمده خارجی هایی که در این مدت به کشورمان آمده اند، به قصد بازرگانی، زیارت یا گردشگری سلامت وارد کشورمان شده اند.

این کارشناس گردشگری با اشاره به رونق گردشگری در برخی کشورهای همسایه ایران از جمله ترکیه در ماه های اخیر گفت: در شرایطی که ما هنوز هم میزبان گردشگر خارجی در کشورمان نیستیم، در کشورهایی مثل ترکیه حدود 6 ماه است که ورود گردشگران خارجی در دوره کرونا آغاز شده است و عملا ما بیش از 6 ماه از ترکیه در زمینه جذب گردشگران خارجی در دوره کرونا عقب هستیم.

وی افزود: ترکیه برای گردشگران خارجی یک کشور قابل دسترس محسوب می شود، چون این کشور به سهولت بسیار بیشتری نسبت به ایران به خارجی ها ویزا می دهد. اما صدور ویزای ایران برای گردشگران خارجی بین یک هفته تا 10 روز طول می کشد و همین مساله یک نوع ضد تبلیغ برای توسعه صنعت گردشگری کشورمان محسوب می شود.

ضعف های فراوان در ترجمه انگلیسی مطالب سایت "ویزیت ایران"

صدرنیا با تاکید بر این که بخش خصوصی نقش اصلی در توسعه صنعت گردشگری را ایفا می کند، عنوان کرد: متاسفانه در دوره شیوع کرونا وزارت میراث فرهنگی و گردشگری حمایت مناسبی از بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری ایران انجام نداده لست و با وجود این که فعالان بخش خصوصی می دانستند که با شیوع کرونا، صنعت گردشگری کشور حداقل برای دو سال زمین گیر خواهد شد، اما مسئولان قبلی وزارت میراث فرهنگی فکر می کردند که هر لحظه کرونا تمام می شود و ورود گردشگر خارجی به ایران از سر گرفته خواهد شد.

رئیس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی ادامه داد: ما به مسئولان قبلی وزارت میراث فرهنگی تاکید داشتیم که برای رونق مجدد صنعت گردشگری در دوره کرونا، باید این وزارتخانه با استفاده از ظرفیت افراد متخصص فعال در این حوزه، برنامه های تبلیغی مناسبی را برای اطلاع رسانی جهانی نسبت به ظرفیت های مختلف گردشگری در ایران انجام دهد.

اما به گفته این فعال صنعت گردشگری، مسئولان دوره قبلی وزارت میراث فرهنگی غالبا از ظرفیت افراد متخصص در حوزه گردشگری استفاده نکردند و هیچ اقدام مناسبی برای تبلیغ ظرفیت های گردشگری ایران انجام ندادند؛ به نحوی که در شرایطی که باید سایت «ویزیت ایران» ویترین گردشگری کشورمان باشد، اما ضعف های فراوانی در ترجمه انگلیسی مطالب موجود در این سایت وجود دارد و همین مساله باعث می شود که جاذبه های گردشگری ایران به خوبی در سطح جهان تبلیغ نشود.

مسئولان جدید وزارت میراث فرهنگی از متخصصان استفاده نمی کنند

صدرنیا با تاکید بر این که مهمترین راهکار جذب گردشگر خارجی به ایران تبلیغ مناسب ظرفیت های گردشگری کشورمان در سطح جهان است، عنوان کرد: ما اگر می خواهیم که ظرفیت های گردشگری ما در سطح دنیا شناخته شود، چاره ای نداریم جز این که با استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی و رسانه های نوین، ایران را به گونه ای در سطح جهان تبلیغ کنیم که خارجی ها با شنیدن نام ایران، اول از همه یاد جاذبه های گردشگری کشورمان بیفتند و نه مسائل دیگر.

رئیس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی تاکید کرد: ما برای تبلیغ جاذبه های گردشگری ایران در سطح جهان چاره ای نداریم جز این که سرمایه گذاری مناسبی در حوزه تبلیغات انجام دهیم. در واقع ما باید یک کنسرسیوم قوی تبلیغاتی را برای آگاهی رسانی جهانی درباره جاذبه های مختلف گردشگری ایران به کار بگیریم تا در این رقابت تنگاتنگ جهانی که برای جذب گردشگران خارجی وجود دارد، از کشورهای دیگر مثل عربستان که این روزها خود را به عنوان یک قطب گردشگری به جهانیان معرفی می کند، عقب نمانیم.

شاهد حضور افراد متخصص در وزارت میراث فرهنگی نیستیم

این کارشناس گردشگری با ابراز ناامیدی نسبت به بهبود وضعیت صنعت گردشگری در دوره جدید وزارت میراث فرهنگی عنوان کرد: افرادی که هر مدیری برای سمت های مختلف انتخاب می کند، نشان می دهد که دیدگاه آن مدیر نسبت به حوزه مسئولیت خود چگونه است. در دوره جدید نیز متاسفانه مانند دوره قبلی شاهد حضور افراد متخصص در وزارت میراث فرهنگی نیستیم و این مساله نمی تواند ما را چندان نسبت به آینده صنعت گردشگری کشور امیدوار کند.

وی در پایان تصریح کرد: بی توجهی مسئولان جدید وزارت میراث فرهنگی نسبت به به‌کارگیری افراد متخصص در صنعت گردشگری در شرایطی رخ داده است که رونق صنعت گردشگری ایران هیچ راه دیگری جز تخصص گرایی ندارد و اگر ما می خواهیم کشورهایی مثل ترکیه، امارات، عربستان، آذربایجان و ... گوی سبقت را در حوزه گردشگری از ایران نربایند، چاره ای نداریم جز این که از افراد متخصص در سیاست گذاری برای صنعت گردشگری کشور استفاده کنیم.

کدخبر: 740801 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟