نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تهران بودجه 27 هزار میلیارد تومانی نیاز دارد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، علیرضا زاکانی شهردار تهران در مراسم آیین رونمایی از ۱۱۰  دستگاه اتوبوس ناوگان حمل و نقل  عمومی تهران در جمع خبرنگاران گفت که در گذشته در تهران 5500 اتوبوس در تهران به شهروندان عزیزمان خدمت می کردند اما امروز با یک فرسودگی شدید و سنگینی در بخش حمل و نقل عمومی مواجه هستیم که خواسته به آن اتوبوس حدودی 2200 دستگاه اتوبوس در 210 خط اتوبوسرانی در حال خدمت رسانی است.

حال بنا بر این است که ۳ هزار و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس با تهاتر نفت وارد کشور شود که سهم تهران هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس است و از طریق توافق صورت گرفته هزینه های آن تامین خواهد شد. همچنین 700 اتوبوس از مدار خارج شده به دلیل مشکل در مخازن گاز وجود دارد که مجوزهای لازم آن اخذ شده تا شهرداری به رانندگان کمک کند و این مخازن مستقر شود.  300 دستگاه از این 700 عدد فقط از طریق تامین مخازن وارد چرخه می شوند و 400 دستگاه نیز نیاز به بازسازی دارند که در تامین اعتباری 2000 دستگاهی که وزیر کشور دستور دادند این 400 دستگاه نیز می گنجد.

اما با این حال اینکه شهرداری برای تامین بودجه  بیش از 4 هزار اتوبوس چه مشکلاتی دارد مسئله ای است که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این مسئله که شهردار تهران چطور می خواهند کسری بودجه خود را در تامین اتوبوس بدست آورند گفت: منابع درآمدی شهرداری تهران کفاف همه نیازهای توسعه ای را نمی دهد. هر دستگاه اتوبوس را باید حدود 4 میلیارد و 500 میلیون تومان خریداری کنیم و برای رسیدن به سقف 6 هزار اتوبوس باید 4 هزار اتوبوس خریداری کنیم.

او ادامه داد: قیمت هر اتوبوس و تعداد مورد نیاز ما حاکی از آن است که ما نیاز به 27 هزار میلیارد تومان داریم که با منابع فعلی ما تهیه این مقدار ممکن نیست فلذا باید از کمک دولت استفاده کنیم.

تشکری هاشمی خاطرنشان کرد: مشارکت دادن بخش خصوصی نیز برای سرمایه گذاری در ناوگان عمومی بسیار مهم است و همچنین مدیریت بهینه ناوگان نیز بسیار مهم بوده تا ما بتوانیم حداکثر بهره وری داشته باشیم.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران اظهار کرد: پیش بینی میشود که به مرور زمان اتفاقات مثبتی رخ دهد اما اینکه فکر کنیم شهرداری منابع مورد نیاز را دارد اشتباه است.

تشکری هاشمی در پایان در پاسخ به این سوال که وضعیت دولت نیز از نظر اقتصادی بهم ریخته است و به نظر شما می توان از کمک آن استفاده کرد تصریح کرد: یک بخش از وظایف دولت کمک به شهرداری ها است و اینکه چقدر بتوان روی این کمک حساب کرد موکول به این است که مذاکرات با دولت ادامه پیدا کند و هم اکنون نیز شهرداری در حال مذاکره با دولت است.

کدخبر: 738322 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟