شاه دزدهای روان مردم/ پول های کثیف پشت پرده قانون! + فیلم
حجم ویدیو: 62.11M | مدت زمان ویدیو: 00:08:28

در حالی که جامعه مدام به دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره تشویق می شوند، عده ای در فضای مجازی و حقیقی بدون آن که مجوزی از سازمان روان شناسی یا سایر نهاد های مسئول سلامت روان مردم داشته باشند، اقدام به برگزاری همایش ها و جلسات شبیه به روان شناسی می کنند. آن ها گاهی در لباس پیامبران اینستاگرامی در می آیند و گاه در لباس یک روان شناس به مردم خدمات قلابی روان شناسی ارائه می کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، روان شناسی در ایران درمان گرانی به حساب می آید. این در حالی است که آمار افسردگی، خشونت و اضطراب همواره رو به افزایش است و نیاز به روان درمانی در کشور امری ضروری است.

با افزایش مشکلات و فشار های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی طی چند سال اخیر، نیاز جامعه ایرانی به کمک روان شناسان و روان پزشکان بیشتر شده است اما با کم توجهی جامعه روان شناسی به این نیاز اجتماعی، سوداگران کم تخصص و بی تخصص که در بیان، ارتباط و جذب مخاطب تبحر دارند، خودشان را جایگزین جامعه روان شناسی کرده اند. این افراد با ترفندهایی که فقط منفعت آن ها را در بر دارد و با برگزاری همایش ها و نشست های جمعی با افرادی که سخنان آن ها را باور کرده اند، به نوعی بر سر آرامش روانی جامعه معامله می کنند. آن ها هرروز پولدارتر و مراجعین آن ها به سمت بدتر شدن وضعیت روانی سوق پیدا می کنند.

3 گانه ای به نام جسم، فکر و روان

دکتر مهدی اسماعیل تبار، روانشناس بالینی به خبرنگار رکنا اظهار داشت: انسان دارای سه گانه جسم، فکر و روان است. جسم می میرد، فکر می تواند زائل شود و آنچه که می ماند روح یا نفس و روان است که مهمترین بخش وجود انسان را شامل می شود. در واقع این روان است که تعیین می کند افراد بترسند یا خیر. همچنین روان تعیین می کند که زندگی خوب است یا خوشی روانی وجود دارد یا خیر.

اسماعیل تبار در مورد روان شناس نماها و دشمنان نفس و روان مردم گفت: علی رغم همه توفیقاتی که هم صنفی های اینجانب داشته اند، گنگستر های نفس و روان داستان عجیب و غریبی ساخته اند، در این داستان تبهکاران، روان انسان ها آن را به سرقت می برند. باورکردنی نیست که کسی 130 یا 140 برنامه در تهران داشته است، در حالی که از نظر کرونا وضعیت قرمز و دانشگاه ها و فرهنگسراها نیز باز نبودند.

برگزاری برنامه و همایش های عجیب و غریب آن هم در شرایط کرونا اتفاقی عادی به نظر نمی رسد. اسماعیل تبار در این رابطه افزود: کاری به اینکه چه کسی چنین جلساتی را ایجاد کرده نداریم، اما اگر چنین اتفاقی افتاده است، وزارت اطلاعات، حفاظت اطلاعات سپاه، پلیس فتا، پلیس امنیت اخلاقی و هرکسی که در این رابطه متولی است، چرا به چنین وضعی رسیدگی نکرده است؟ مگر با سرقت امنیت روانی افراد دیگر چیزی باقی می ماند؟ باید توجه داشت که شناخت از 3 طریق حاصل می شود، یا موضوعی تجربه می شود، یا براساس مفاهیمی که از خدا و پیامبر به ما رسیده شناخته می شود و یا براساس رای مردم است، شناخت دیگر نیز بر اساس عقل است، با این وضعیت، عده ای می پذیرند که فلان فرد می تواند رهبر، پیامبر، مدیر و فرمانده زندگی آن ها باشد.

دسته بندی سارقان روان مردم

او ضمن انتقاد از دزدهای روان و نفس مردم گفت: افرادی هستند که حراف های حرفه ای هستند، آن ها سحر می کنند و شما را مانند گلی که ریشه اش قطع شده می بینند. آن ها به زن و شوهرها می گویند شما نباید رابطه داشته باشید! و یا اعلام می کنند که به 95 درصد مردم ایران تعدی یا تعرض شده است!

این روان شناس در مورد نقش سازمان نظام روان شناسی و مشاوره در ایجاد پیامبران اینستاگرامی و تقلبی گفت: بخشی از عوامل پیدایش مشاوره های پیامبران اینستاگرامی، به جامعه و سازمان نظام روان شناسی کشور مربوط می شود. اکنون چند گروه از تبهکاران، سارقان روان و پیامبران تقلبی در فضای مجازی وجود دارد. گروه اول زنان و مردان شکست خورده هستند، گروه دیگر کسانی هستند که پشت لب آن ها تازه سبز شده است و به دیگران راه های ثروتمند شدن آموزش می دهند، حال آن که با آرزوی ثروتمند کردن دیگران، خودشان ثروتمند می شوند! و گروه سوم پزشک، مهندس و تحصیل کرده هایی هستند که ربطی به روان شناسی ندارند.

اسماعیل تبار با تاکید بر مقصر بدون سازمان نظام روان شناسی در رشد پیامبران اینستاگرامی و سارقان روان مردم افزود: رای اعضای شورای مرکزی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره از یک جامعه 60 یا 70 هزار نفره به 4 یا 5 هزار نفر نمی رسد. این مشاوره های همایشی و نمایشی از کجا شروع شدند؟ اگرسازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور قدرت داشت و در موضوع بیمه، نظارت، پویایی، نشاط و جوان گرایی سازمان تلاش می کرد چنین وضعی را شاهد نبودیم. سوال اینجاست که چرا فقط باید حضرت عزرائیل اعضای شورای مرکزی را از این شورا جدا کند؟ این عزیزان، اساتید بسیار با شخصیت و قابل احترام ما هستند اما بهتر است نسل بعد آن ها نیز در شورای مرکزی قرار گیرند. یک نسل جوان باید در سازمان قرار گیرد که به رادیو و تلویزیون، پلیس و سایر نهادها اعلام کند حق صنف روان شناس و دانشجو داده شود.

افسردگی و خودکشی ماحصل مراجعه به درمانگران تقلبی

این روان شناس با انتقاد از کسانی که با تخصص های نامرتبط از حوزه روان شناسی درآمد زایی می کنند، افزود: برخی اعلام می کنند پزشک و وکیل هستند اما از حوزه روان شناسی اقدام به درآمدزایی می کنند. سوال اینجاست که آیا یک وکیل، دندان پزشک و مهندس می تواند بدون مجوز درآمدزایی کند؟ مواردی بوده است که پس از 3 سال شرکت در کلاس های انگیزشی و مشاوره ای به خودکشی رسیده است. کسی که در ذهنش القا شود نمی تواند به موفقیت برسد، افسرده خواهد شد.

اگرچه مراجعه به روان درمانگران نمایشی و تقلبی مورد تایید نیست اما تعدادی از افراد مخاطب آن ها هستند. اسماعیل تبار با تاکید بر این موضوع گفت: علت مراجعه مردم به روان شناسان نمایشی، زخم داشتن آن هاست. مردم 40 سال است که پس از انقلاب، حوادثی مانند جنگ، ترور، تحریم و ده ها مورد مانند خاوری دیده اند، به مردم گفتند که در بورس سرمایه گذاری کنند اما سرشان کلاه گذاشته شد، باید پذیرفت که مردم مسئله دارند. توسعه خدمات نظام روان شناسی متوازن با مردم، موبایل، ارتباطات و فضاهای مختلف دیگر نیست، زیرا اگر اینگونه بود، تبهکاران احساس و عاطفه به این صورت نمی توانستند از نشئگی مردم سوءاستفاده کنند و مثلاً صوت بفروشند.

مهدی اسماعیل تبار در پایان اظهار داشت: برخی از مردم گلایه می کنند که به واسطه این افراد احساس آرامش می کنند و مشکلی برایشان بوجود نیامده است، پس چرا به آن ها انتقاد می شود؟ اینجانب دو رویکرد دارم، شاید خیلی از افراد به آنها در سالن همایش "بی غیرت" نگفته باشند، اما واقعیت این است که روان شناس اول خداست و شناخت منهای خدا و اهل بیت (ع) ثمره ای ندارد. خداوند از 4 ماهگی در نطفه انسان نفس دمیده است و به تعبیر مرحوم علامه حسن زاده آملی در وجود انسان، نفس برتری دارد، اگر نفس ارضا نشود، بعد از چند سال به خودکشی می رسد. باید دقت کرد صوت فروشانی که صدها برابر نرخ صنف روان شناسان پول می گیرند، مانند داستانی که در آموزش و پرورش وجود دارد چگونه شکل گرفته اند؟ افرادی که بصورت پنهانی و یواشکی جلسات خود را برپا می کنند تا روی یکدیگر اثر بگذارند و همدیگر را متحول کنند، اگر بعد از چند سال مراجعین به این افراد نتیجه ای نگیرند، به افسردگی مبتلا می شوند.

با بیان نکاتی که دکتر اسماعیل تبار به آن ها اشاره کرد، لازم به نظر می رسد که سازمان نظام روان شناسی و مشاوره، کمیسیون اجتماعی مجلس، وزارت کار و بهزیستی به فعالیت کاملاً کلاهبردارانه این افراد نظارت و برخورد های لازم را انجام دهند.

کدخبر: 727832 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟