گرانی ده برابری قیمت برخی داروهای بیماران خاص و سرطانی / سرنوشت محتوم مرگ؛ در انتظار بیماران فقیر

قیمت برخی داروهای خارجی مورد نیاز بیماران خاص و سرطانی نسبت به سال گذشته بیش از ده برابر شده است. حذف ارز دولتی و کاهش تعهدات شرکت های بیمه، عامل اصلی گرانی داروهای خارجی بیماران خاص و سرطانی در ماه های اخیر بوده است.

همچنین کم شدن یارانه تخصیصی وزارت بهداشت برای تهیه دارو به بیماران خاص و سرطانی نیز به سنگین تر شدن بار هزینه های تهیه دارو روی دوش این بیماران دامن زده است.

در این شرایط، بیماران خاص و سرطانی ناچارند که یا به خرید داروهای ایرانی روی بیاورند یا اگر نسبت به داروهای ایرانی حساس باشند و توانایی مالی‌شان هم پایین باشد، چاره ای ندارند جز این که با سرنوشت محتوم مرگ مواجه شوند؛ همان طور که به گفته مدیر موسسه خیریه بیماران خاص و سرطان هرمزگان، در ماه های اخیر برخی بیماران خاص و سرطانی این استان و البته استان های دیگر، مصرف داروهای خود را به دلیل گرانی آنها کنار گذاشته و برخی از آنها جان خود را از دست داده اند. 

چرا داروهای بیماران خاص و سرطانی گران شد؟ 

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در ماه های اخیر بسیاری از تشکل های مربوط به بیماران خاص و سرطانی از گرانی انواع داروهای مورد نیاز این بیماران گلایه کرده و برخی از آنها نامه هایی را به مقامات ارشد دولت و وزارت بهداشت در این خصوص نوشته اند. البته با وجود این نامه نگاری ها هنوز هم مشکل بسیاری از بیماران خاص و سرطانی کشور حل نشده است و همچنان افراد مبتلا به بیماری هایی مانند ام اس، تالاسمی، هموفیلی، انواع سرطان و ... ناچارند داروهای مورد نیاز خود را با نرخ هایی بعضا چند برابر سال گذشته از داروخانه ها تهیه کنند و حتی بعضی از آنها به دلیل کمیابی داروهای مورد نیازشان در داروخانه ها، راهی بازار سیاه می شوند. 

ریشه اصلی گرانی داروهای بیماران خاص و مبتلایان به سرطان به حذف ارز ترجیحی (4200 تومانی) از واردات داروهای خارجی و مصوبه مجلس در خصوص منع واردات داروهای مشابه تولید داخل بازمی‌گردد؛ چراکه از ابتدای سال سازمان غذا و دارو پیرو مصوبه سال گذشته مجلس، رفته رفته تخصیص ارز ترجیحی به واردات برخی داروهای خارجی را حذف کرده و به واردکنندگان این داروها ارز نیمایی اختصاص داده است.

این سازمان همچنین در حالی جلوی واردات برخی داروهای خارجی مشابه تولید داخل را گرفته یا آنها را از فارماکوپه دارویی (فهرست داروهای مجاز) حذف کرده است که همچنان بسیاری از پزشکان داروهای خارجی را برای بیماران خاص و سرطانی تجویز می کنند و این بیماران نیز ناچارند داروهای مورد نیاز خود را با قیمت های گزاف از بازار آزاد یا حتی بازار سیاه دارویی کشور تهیه کنند. 

در این شرایط، بیمه های پایه نیز که قانونا باید درصد مشخصی از نرخ هر کدام از داروهای خارجی موجود در فارماکوپه دارویی کشور را تحت پوشش قرار دهند، به دلیل افزایش شدید قیمت این داروها بر اثر جایگزین شدن ارز نیمایی با ارز دولتی، برای جلوگیری از زیان های وارده به شرکت های خود، از تعهداتشان کاسته اند و همین مساله به افزایش هزینه تهیه دارو برای بیماران خاص و سرطانی دامن زده است. 

این در حالی است که بیشتر بیمه های تکمیلی نیز بخش زیادی از داروها و خدمات درمانی مورد نیاز بیماران خاص و سرطانی را یا تحت پوشش قرار نمی دهند یا درصد اندکی از آن را به مردم پرداخت می کنند و مجموع این مسائل بار هزینه های دارویی و درمانی را روی دوش بسیاری از بیماران خاص و سرطانی کشور در ماه های اخیر سنگین تر کرده است. 

کاهش یارانه تخصیصی وزارت بهداشت به داروهای بیماران خاص و سرطانی 

در این میان، نکته دیگری که مدیر موسسه خیریه بیماران خاص و سرطان هرمزگان در گفت و گو با رکنا درباره علت گرانی داروهای بیماران خاص و سرطانی به آن اشاره کرد، کاهش یارانه پرداختی وزارت بهداشت از برخی اقلام دارویی خارجی مورد نیاز این بیماران است. 

میترا قاسمی راد در توضیح بیشتر گفت: اداره مددکاری اجتماعی وزارت بهداشت همواره مبلغ مشخصی را بابت یارانه دارویی بیماران خاص و سرطانی به بخش مددکاری اجتماعی دانشگاه های علوم پزشکی هر استان می پردازد و دانشگاه ها نیز این مبلغ را به انجمن های حمایت از بیماران خاص و سرطانی اختصاص می دهد تا به عنوان یارانه خرید دارو در اختیار بیماران تحت پوشش خود بگذارند. 

وی افزود: اما متاسفانه همزمان با رشد شدید قیمت داروهای مورد نیاز بیماران خاص و سرطانی، مبلغ یارانه تخصیصی وزارت بهداشت برای کمک به این بیماران جهت تهیه داروهایشان نیز کاهش یافته و همین مساله بار هزینه های تهیه دارو بخصوص داروهای خارجی را روی دوش بیماران خاص و سرطانی سنگین تر کرده است. 

مدیر موسسه خیریه بیماران خاص و سرطان هرمزگان تاکید کرد: حذف ارز ترجیحی از داروهای مورد نیاز بیماران خاص و سرطانی، کاهش تعهدات شرکت های بیمه و کم شدن یارانه پرداختی وزارت بهداشت دست به دست هم داده و باعث شده است که قیمت برخی داروهای خارجی مورد نیاز این بیماران در ماه های اخیر نسبت به سال گذشته بیش از ده برابر شود. 

به گفته مدیراجرایی انجمن ام اس هرمزگان، در چنین شرایطی بیماران خاص و سرطانی ناچار هستند که به داروهای ایرانی روی بیاورند و اگر هم در این وضعیت، بیماران نسبت به داروهای ایرانی حساس باشند، ناچارند که داروهای خارجی مورد نیاز خود را با قیمت های گزاف از بازار آزاد تهیه کنند. 

گرانی؛ عامل کنار گذاشتن دارو توسط بیماران خاص و سرطانی 

نکته دیگری که قاسمی راد به آن اشاره کرد، این است که برخی بیماران خاص به دلیل عدم توانایی مالی برای خرید داروهای خارجی مورد نیاز خود، به طور کامل مصرف دارو را کنار گذاشته اند و این مساله منجر به تشدید روند بیماری در افراد مبتلا به ام اس، تالاسمی، سرطان و ... شده است. 

در این شرایط به گفته مدیر موسسه خیریه بیماران خاص و سرطان هرمزگان، برخی بیمه های پایه نه تنها سهم پرداختی خود از قیمت داروهای بیماران خاص و سرطانی را کاهش داده اند، بلکه با توجه به رشد تعرفه های خدمات درمانی مورد نیاز این بیماران، شرکت های بیمه ای تعهدات خود در برخی از این خدمات را نیز کاهش داده اند و این مساله باعث شده است که نه تنها قیمت دارو، بلکه هزینه دریافت خدمات درمانی نیز برای افراد مبتلا به بیماری های خاص و سرطان بیشتر شود. 

وی با تاکید بر کمیاب شدن برخی داروهای مورد نیاز بیماران سرطانی در استان های کم برخوردار کشور تصریح کرد: متاسفانه اکنون در استان ما برخی بیماران سرطانی که نیاز به داروهای مشخصی برای شیمی درمانی دارند، نمی توانند داروهای مورد نیاز خود را از داروخانه ها تهیه کنند و ناچارند هر دُز از داروهای شیمی درمانی را با نرخی بیش از 10 میلیون تومان از بازار سیاه تهیه کنند. این در حالی است که این بیماران در هر دوره شیمی درمانی حداقل باید 6 دُز دارو مصرف کنند. 

فوت برخی بیماران خاص و سرطانی به علت گرانی دارو 

قاسمی راد در همین راستا تاکید کرد: تمام این مسائل باعث شده است که بخش زیادی از بیماران خاص و سرطانی، توانایی خرید داروهای مورد نیاز خود را نداشته باشند. در شرایط دشوار اقتصادی امروز، طبیعتا موسسه های خیریه مربوط به حمایت از این بیماران نیز نمی توانند هزینه لازم برای تهیه این داروها را به بیماران بپردازند و در این وضعیت، بیماران چاره ای ندارند جز این که مصرف داروهای خود را کنار بگذارند. در چنین شرایطی هم بیماران خاص و سرطانی سرنوشتی جز مرگ در پیش روی خود ندارند. 

مدیر موسسه خیریه بیماران خاص و سرطان هرمزگان با تاکید بر این که گرانی دارو منجر به فوت برخی بیماران خاص و سرطانی در این استان شده است، عنوان کرد: وقتی مبتلایان سرطان نتوانند داروهای مورد نیاز برای شیمی درمانی را تهیه کنند، طبیعتا چاره ای ندارند جز این که از شیمی درمانی دست بکشند و من بیماران زیادی را می شناختم که به دلیل به تاخیر انداختن شیمی درمانی خود فوت کرده اند.

همچنین به گفته مدیراجرایی انجمن ام اس هرمزگان، برخی بیماران تالاسمی و ام اس این استان هم که توان تهیه داروهای مورد نیاز خود را ندارند، مصرف داروهایشان را به تاخیر انداخته اند که این مساله منجر به بروز عوارض جبران ناپذیری جسمی برای بعضی از این بیماران شده است؛ بخصوص که اگر بیماران ام اس داروهای مورد نیاز خود را به موقع مصرف نکنند، در طول روز با حملات سنگینی مواجه می شوند و بروز اختلالات عصبی ناشی از این حملات حتی می تواند به مرگ این بیماران منجر شود. 

قاسمی راد در پایان تصریح کرد: کنار گذاشتن مصرف دارو توسط بیماران خاص و سرطانی به دلیل گرانی آن، معضلی است که نه تنها در استان هرمزگان بلکه در سراسر کشور وجود دارد و اکنون بخش زیادی از بیماران خاص و سرطانی کشور به علت گرانی شدید دارو، در تهیه داروهای مورد نیاز خود به شدت دچار مشکل شده اند و اگر وزارت بهداشت جدید هرچه زودتر این مشکل را حل نکند، شاهد مرگ زودرس بسیاری از این بیماران خواهیم بود.

کدخبر: 723492 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟