کاهش یارانه بیماران خاص برای مدیریت کردن کرونا!  / رها کردن درمان از سوی بیماران به دلیل گرانی دارو

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بیماران خاص در دوران کرونا با خطر بیشتری روبرو بودند چرا که ایمنی بدن شان پایین است. آنها در اولویت های تزریق واکسن کرونا قرار گرفته اند. اما این اولویت هم نمی تواند مشکلات آنها را حل کند. بسیاری از شهرستان ها به تهران می آیند تا به درمان دسترسی پیدا کنند. البته هستند بیمارانی که در روستاها و شهرهای کوچک می مانند و درمان شان را می بوسند، کنار می گذارند و چشم به راه مرگ می نشینند.

میترا قاسمی راد، موسسه خیریه بیماران خاص هرمزگان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا به تشریح شرایط بیماران خاص در این استان تاکید کرد: بیماران خاصی که از شهرستان ها به مرکز استان می آمدند برای تامین هزینه های عادی و حتی تردد خود با مشکل روبرو شدند.

بیماران خاص از کرونا می ترسند به مراکز درمانی بروند

وی با اشاره به مشکلات دارویی بیماران خاص در هرمزگان افزود: به دلیل تحریم ها و مشکلات انتقال ارز از کشور نمی توان دارو وارد کرد و این مشکل باعث شده بسیاری از بیماران ما حتی دارو گیرشان نمی آید. قسمت اعظمی از این موضوع به بیماری شیوع کروناست چرا که بیماران خاص می ترسند به مراکز درمانی مراجعه کنند. این بیماران سیستم ایمنی بدنی آنها پایین است و کرونا مشکل جدی را برای آنها به وجود آورده است.

کمیاب شدن داروهای بیماری های خاص

موسسه خیریه بیماران خاص هرمزگان با اشاره به این که داروی بیماری های خاص کمیاب شده است، افزود: تحریم ها داروها بیماری های خاص باعث گرانی و کمیابی آن شده است. بیماری که با راحتی و آرامش می توانست داروی خود را از داروخانه داروهای خاص دریافت کند در حال حاضر با کمبود دارو روبروست. ما آنقدر با بیمارانی که قطع درمان می کنند روبرو هستیم که حد ندارد. بیماران قطع درمان می کنند.

وضعیت بحرانی انسولین در ایران

میترا قاسمی راد گفت: مشکلاتی که دلار افزایش یافته و تحریم ها، مشکلات واردات دارو باعث گرانی و کمیابی دارو مانند انسولین شده است. بسیاری از بیماران خاص (سرطانی ها و تالسمی ها) از انسولین نیز استفاده می کنند. انسولین وضعیت بحرانی پیدا کرده است.

با ترس بیماران از کرونا جیب پزشکان پر می شود

وی به ترس مردم از کرونا و مراجعه نکردن آنها به مراکز درمانی اشاره کرده و تاکید کرد: بیماران را پزشکان به مطلب و کلینیک های خصوصی راهنمایی می کنند. درست است که پزشکان در کلینیک ها و مطب های خصوصی با خیالی راحت تر به معاینه بیماران می پردازند اما مشکل ویزیت ها به هزینه های بیماران اضافه می شود و بیماران مجبورند شیمی درمانی را در مطب ها انجام دهند. چون پزشکان آنها را می ترسانند. واقعیت این است که پزشکان بیماران را می ترسانند و می گویند: "در بیمارستان آلودگی و کرونا هست اگر می خواهید ایمن باشید در مرکزهای خصوصی درمان شوید که هم ایمن شوید هم ما خیالمان راحت تر است." یعنی تاکید می کنند اگر بیماران خاص به بیمارستان های دولتی مراجعه کنند احتمال دارد کرونا بگیرند. این ها واقعیت هایی است که در یکسال اخیر با آن روبرو بودیم.

بیماران خاص با مشکلات معیشتی دست به گریبانند

موسسه خیریه بیماران خاص هرمزگان با اشاره به شرایط معیشتی بیماران خاص گفت: بیماران ما مشکلات معیشتی زیادی دارند. از سوی دیگر کمک های مردمی نیز بسیار کاهش یافته است. مردم به واسطه مسائلی که با آن درگیر هستند کمک نمی کنند. طی یکسال گذشته بیماران کرونایی بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند.

کاهش یارانه بیماران خاص

وی با اشاره به یارانه کمک به بیماران خاص افزود: بیماران خاص یارانه دارویی دارند که با کد ملی و در سامانه غذا و دارو و علوم پزشکی خدماتی به آنها داده می شود. این می تواند هزینه دارو در داروخانه های خاص، ترخیص از بیمارستان و... را تحت پوشش قرار دهد. قبل از شیوع بیماری کرونا این یارانه جوابگوی هزینه های بیماران بود. به عنوان مثال اگر دارویی 2میلیون تومان بود یک میلیون و چهارصد، پانصد تومان آن را وزارت بهداشت در قالب یارانه پرداخت می کرد و مابقی را بیمار یا خیریه ها. در حال حاضر یارانه کم شده و به کرونا اختصاص یافته است. در بعضی از موارد نیز داروها را از لیست بیمه خارج کرده اند و بیماران مجبورند هزینه تامین دارو را به عهده بگیرند.

داروهای ایرانی بیماران خاص نیز موجود نیست

میترا قاسمی راد در پاسخ به این سوال که داروهایی که از لیست بیمه خارج شده اند تولید مشابه داخلی ندارند؟ گفت: این داروها تولید مشابه داخلی دارند اما تولید داخل موجود نیست و بیمار می ماند که برای تامین داروی خود چه اقدامی کنند.

ورود داروهای خاص از طریق لنج و کشتی به هرمزگان

چند باری اعلام شد که بیماران خاص برای تامین هزینه معیشت خود داروهای خود را به فروش می رسانند. موسسه خیریه بیماران خاص هرمزگان در پاسخ به این سوال که آیا بیماران خاص هرمزگان نیز داروهای خود را می فروشند؟ گفت: شاید این اتفاق بیفتد اما من نشنیدم که چنین اتفاقی در استان هرمزگان رخ دهد. به ویژه برخی از داروها مانند انسولین می تواند از طریق بیماران به فروش برسد.

وی افزود: به عنوان مثال داروهای خاص 8 یا 10 میلیون تومانی را بیماران با 3 میلیون تومان خریداری می کنند. در استان ما بیشتر مخالف این موضوع هستند و مردم داروهای خارجی و ارزان را از آن سوی آب می آورند. داروها را با لنج و کشتی از کشورهای عربی وارد ایران می کنند. افراد برای خانواده، بستگان این داروها را از کشورهای عربی می آورند. حتی خیرینی داریم که همکاری می کنند از کشورهای عربی برای بیماران دارو وارد شود.

180 کودک بیماری خاص در استان هرمزگان

میترا قاسمی راد با اشاره به این که در استان هرمزگان بیماران خاص در سنین مختلف هستند، تاکید کرد: برآوردی در استان شد و طبق آمار سرطان سینه در ززنان و سرطان کلون و معده در آقایان رایج است. آمار کودکانی که بیماری های خاص مبتلا هستند حدود 170-180 کودک است و تحت پوشش یک خیریه کودکان سرطانی هستند.

بیماران خاصی که کرایه رسیدن به بیمارستان را ندارند

موسسه خیریه بیماران خاص هرمزگان در پاسخ به این سوال که آیا افزایش نرخ دلار در قطع درمان بیماران خاص تاثیر گذاشته یا خیر؟ گفت: افزایش دلار یعنی گرانی خانه، بنزین، میوه و تره بار، مواد غذایی و معیشتی به جز درمان. حتی بیماران در روستاها نیز ناخواسته درگیر نوسانات دلار و تحریم ها شده اند. کرایه رسیدن به مرکز استان بسیار افزایش یافته است. قطعات خودرو، قیمت آن و نرخ بنزین افزایش یافته و به همین دلیل است که قیمت کرایه ها بیشتر شده است. در حال حاضر با اسکان رایگان هزینه تردد را کاهش داده ایم. شاید بستگان بیماران حاضر بودند که آنها را به مرکز استان برسانند اما به واسطه گران شدن بنزین و هزینه های خودرو، نمی توانند بیماران را به مرکز استان برسانند. بسیاری از بیماران مجبورند به بندرعباس بیایند و بمانند چون تردد آنها بسیار گران شده است. به همین دلیل خوابگاه رایگان و غذای گرم در دوره درمان در اختیار آنها می گذاریم تا پول خود را صرف درمان کنند. دولت این هزینه ها را به عهده نگرفته است ولی متاسفانه این هزینه ها سرشکن شده روی فعالیت خیریه ها.

نفس کشیدن برای بیماران خاص روستایی گران شد

وی افزود: شاید قیمت دلار ربطی به زندگی بیماران خاص در روستاها نداشته باشد اما قیمت زندگی روستائیان را افزایش داده و حتی قیمت نفس کشیدن برای روستائیان نیز افزایش یافته است. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 666103 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟