آیا اجاره ساعتی ملک جرم است؟

اجاره ساعتی ملک / این روزها شاهد اجاره ساعتی مسکن هم هستیم. سوالی که برای جامعه ایجاد شده است که این است که آیا اجاره ساعتی ملک جرم است؟ از نگاه قانونی به سوال جرم بودن یا نبودن اجاره ساعتی ملک در این مطلب می پردازیم.کسانی که برای اجاره ساعتی ملک اقدام می کنند گاها افرادی هستند که برای چند ساعت وارد شهرها می شوند و کاری را برای انجام دارند و همیشه برای موارد نامناسب و خلاف نیست.

آیا اجاره ساعتی ملک جرم است؟

عقبایی، رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران و سرپرست کمیسیون تخصصی املاک ایران در خصوص اینکه  آیا اجاره دادن ساعتی و روزانه خانه ها قانونی است؟

این کار غیر قانونی است و باید راه هایی قانونی برای انجام چنین کاری طی شود و براساس قانون و به صورت قانونمند برای قانونی شدن اجاره خانه به صورت روزانه عمل شود. یعنی این که اگر فردی بخواهد یک واحد و یا چند واحد از خانه خود را مبله کند و به افراد دیگری اجاره دهد می تواند از 5 ماه تا 1 سال به خانواده ای با احراز هویت تمام افراد آن خانواده و ذکر مدت زمان سکونت به آنها اجاره دهد و این منع قانونی ندارد ولی اگر فردی بخواهد روزانه و یا ساعتی خانه ای را در اختیار افراد دیگر قرار دهد، غیر قانونی محسوب می شود و باید از اتحادیه هتل داران و اتحادیه مهمان پذیرها و یا پانسیون ها مجوز کسب بگیرد و حق ندارد که بدون دریافت مجوز خانه ای را مبله کند و به صورت پارت تایم و موقت اجازه دهد و لازمه این کار این است که شرایط قانونی خود را طی و پروانه های لازم را اخذ کند و در قالب هتل یا در قالب مهمانپذیر با توجه به شرایط انتظامی که اداره اماکن عمومی و شرایط اختصاصی که مدیریت جهانگردی برای آن تعیین می کند و با توجه به شرایط تخصصی که اداره صنف مربوط به آن برای این شخص تعیین می کند نسبت به اجاره دادن این مکان به مدت یک روزه اقدام کند ولی اگر بخواهد که مکان یا خانه خود را به مدت 6 ماه تا یک سال اجاره دهد در درجه اول باید به خانواده ای اجاره دهد و قولنامه ای نیز با این خانواده بسته شود و گرنه این خانواده می تواند احراز مالکیت می کند.

آیا اجاره دادن خانه به صورت روزانه حتی برای افراد خاص نیز شغل محسوب می شود؟

این که اگر شخصی به هر دلیلی از شهری به شهر دیگر به طور موقت مهاجرت کند و بخواهد به مدت کوتاهی مکانی را اجاره کند، باید طبق قانون عمل کند. به عنوان مثال یک فرد دانشجو یا خانواده یک فرد مبتلا به بیماری نمی توانند در زمان های کوتاه مدت نظیر یک شب تا 6 ماه کرایه کنند چرا که کرایه یک خانه در کوتاه مدت نظیر یک ماه و یا یک روزه تابع شغل می شود و باید طبق قوانین برای دریافت مجوز توسط صاحب خانه اقدام شود و اگر این خانه ها از مراجعی مانند اتحادیه هتلداران و یا پانسیون ها و مهمان پذیرها مجوز داشته باشند قاعدتاً این مکان ها قانونی هستند ولی در غیر این صورت غیر قانونی محسوب می شوند.

موضع شما درباره وفور چنین پدیده ای چیست؟ اتحادیه صنف مشاوران املاک نسبت به این پدیده چه واکنشی داشته است؟

ما این حرکت را محکوم می کنیم و به تمامی مشاوران املاک در سراسر کشور اعلام کرده ایم که اگر افرادی برای اجاره چنین مکان‌هایی به آنها مراجعه کردند قراردادی با آنها عقد نکنند و یا با اداره اماکن عمومی هماهنگ کنند.

در صورت فعالیت غیر قانونی این خانه ها چه برخوردی با مالکانشان صورت می گیرد؟

اگر این مکان ها دارای مجوز قانونی نباشند و مجوزی به عنوان مهمان پذیر یا پانسیون نداشته باشند قاعدتاً با گزارشاتی که به اداره اماکن عمومی یا به اتحادیه هتلداران یا اتحادیه مهمان پذیرها داده شود، آنها این مکان و این اقدام را به عنوان یک واحد کسبی صنفی تلقی می کنند و گزارش غیر مجاز بودن این مکان ها را به اداره اماکن می دهند و اداره اماکن نیز نسبت به آنها اقدام می کند.

آیا این کار جرم محسوب می شود و مجازات در بر خواهد داشت؟

براساس نظام امور صنفی باید این مکان ها را جمع آوری کنند و یا به یک واحد مسکونی تغییر وضعیت دهند و اگر جرم کیفری نیز در این مکان ها صورت گرفته باشد بر طبق قانون مجازات اسلامی در محاکم قضایی با صاحبان این خانه ها برخورد می شود.

آیا وجود این خانه ها طبعات منفی اجتماعی و فساد اخلاقی به همراه خواهد داشت؟

وجود این خانه ها نه بطور صد در صد بلکه به عنوان فرصتی برای تخلف و فساد می تواند باشد و اگر بخواهد چنین خانه هایی در ایران وجود داشته باشد که به صورت پاره وقت به افرادی حتی به عنوان مسافر و به مدت کوتاه اجاره داده شود باید در چارچوب مهمان پذیرها از افرادی که می خواهند در آن خانه ها اقامت کنند رصد و بررسی شود.

این خانه ها می توانند طبعات منفی اجتماعی داشته باشند و من معتقدم که باید با این شیوه اجاره خانه ها برخورد شود و با اجرای قانون قاطعانه نسبت به این موارد برخورد شود. هیچ جای دنیا حتی در کشورهایی که آزادی تام وجود دارد و نسبت به مسائل اخلاقی اهمیت زیادی قائل نیستند؛ کسی نمی تواند خارج از چارچوب قانون خانه خود را به صورت پارت تایم به افراد دیگری اجاره دهد و حتماً باید برای انجام این کار به مراکز قانونی مراجعه کند و مجوز مهمان پذیری بگیرد. اما این که فردی بخواهد خانه خود را به صورت خودسرانه مبله کند و در کوتاه مدت مانند یک روز یا حتی چند ساعت اجاره دهد مغایر با قانون است و مطمئناً می تواند از موجبات وجود جرایم و مصادیق غیر قانونی باشد و همان طور که عرض کردم خلاف قانون نظام صنفی کشور ایران است.

 

کدخبر: 717120 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟