سیل مهاجرت خوزستانی‌ها به تهران برای خرید خانه / 20 درصد جمعیت پایتخت در دشت تهران زندگی می‌کنند + فیلم
حجم ویدیو: 25.81M | مدت زمان ویدیو: 00:03:31

فرونشست زمین جزو مهم‌ترین مشکلاتی است که این روز‌ها بسیاری از کشورها درگیر آن هستند. مناطق مستعد به خشکسالی بیشتر در معرض فرونشست هستند. فرونشست زمین یک مخاطره زمین‌شناختی است که می‌تواند پیامدهای مختلفی مانند تخریب محیط زیست، آسیب رساندن به تأسیسات و زیرساخت‌های شهری و تخریب ساختمان‌های شهری را به‌دنبال داشته باشد. طبق آمارهای منتشر شده بیش از 150 کشور از جمله ایران درگیر فرونشست زمین هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، طبق آمارهای منتشر شده فقط در شهر تهران روزانه شاهد یک میلی‌متر فرونشست هستیم که آمار سالانه آن 36 سانتی متر در سال بوده و رقم بسیار بالایی است. برخی از کارشناسان گفته‌اند که فرونشست در ایران 90 برابر بیشتر از کشورهای اروپایی است.

  بر اساس بررسی های انجام شده از سوی ارگان‌های ذیربط، بیشترین فرونشست در تهران در محدوده مناطق ۱۲، ۱۸ و  ۱۹ روی داده است. البته در دشت ورامین، اسلام شهر، چهاردانگه، رباط کریم و شهریار هم این رویداد مخرب به ویژه در سال های اخیر گسترش یافته است.

مسئولان نیاز است تا این واقعیت را درک کنند که فرونشست زمین باعث افزایش خطر سیلاب، خسارت به ساختمان‌ها، فونداسیون‌ها و زیرساخت‌ها، کاهش محصولات زراعی، تشدید پیامدهای خشکسالی و... می‌شود . اگر هرچه زودتر برای آن چاره‌ای اندیشیده نشود شاهد خسارت‌های بیشتری خواهیم بود چراکه فرونشست زمین دیگر مانند زلزله و سیل غیر قابل پیش بینی نیست.

فرونشست یک موضوع ملی است

حال ناصر امانی عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رکنا درباره این مسئله که شورای شهر چه برنامه‌ای برای بحث فرونشست زمین دارد اظهارکرد: ما اقدامات پیشگیرانه در این زمینه را انجام خواهیم داد اما موضوع فرونشست زمین یک موضوع ملی است و مربوط به تغییرات اقلیم و برداشت‌های غیر اصولی از منابع آب زیر زمینی است.

نابودی زمین کشاورزان در عرض یک روز

او ادامه داد: امروز برخی از نقاط کشور درگیر با فرونشست زمین هستند که مهم ترین آن همین دشت تهران است. بسیاری از کشاورزان در جنوب تهران و ورامین، بزرگترین مشکلی که دارند همین فرونشست زمین است و یکدفعه زمین‌های خود را در عرض یک روز از دست می‌دهند. این مسئله نیز ناشی از خشک شدن سفره آب‌های زیر زمینی و کاهش بارندگی هاست.

امانی تاکید کرد: سازمان حفاظت از محیط زیست، وزارت نیرو با تبادل نظر از کارشناسان و استفاده از تجارب جهانی برای این موضوع چاره‌ای بیاندیشند.

20 درصد جمعیت ایران در دشت تهران زندگی می‌کنند

این عضو شورای شهر درباره این مسئله که خطر تراکم جمعیت در این مناطق جان شهروندان را به خطر انداخته است تصریح کرد: دشت تهران که گستره آن از دماوند تا ورامین و از ورامین تا اسلامشهر است حدود 20 درصد جمعیت کل کشور را تشکیل داده است و همین عامل نیز باعث کم آبی نیز شده است.

سیل مهاجرت خوزستانی‌ها به تهران برای خرید خانه

امانی با بیان اینکه سیل مهاجرت از شهرستان‌ها به اطراف تهران را شاهد هستیم تشریح کرد: اخیرا مردم جنوب از خوزستان به تهران آمده و در شهرهای جدید احداث شده خانه خریداری می‌کنند. جدای از اینکه با مشکل فرونشست مواجه هستیم مسائلی همچون اشتغال، تحصیل و... پررنگ شده است.

این عضو شورای شهر تهران در پایان تاکید کرد: مسئولان مدیریت شهری، وزارت نیرو، سازمان محیط زیست، سازمان برنامه و بودجه باید به صورت جدی با همکاری هم این مشکل را رفع کنند و یک برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را تدوین کنند.

کدخبر: 716016 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟