بررسی وضعیت روحی نوجوانان در طول دوره همه گیری کرونا + راهکارهای جلوگیری از ناامیدی و خودکشی

آمار خودکشی در نوجوانان نه تنها در ایران که در جهان با شیوع کرونا افزایش یافته است.

شرایط فعلی مربوط به بیماری ویروس کرونا (COVID-19) برای اکثر مردم چالش برانگیز است ، به ویژه روند زندگی بسیاری از نوجوانان تحت تأثیر قرار گرفته است.از فضای مدرسه دور افتاده اند، از بازی و گفت و گو با همسالان فاصله گرفته اند ، تخلیه انرژی آنها متوقف شده است و  بسیاری از نوجوانان  ناامید یا بدخلق به نظر می رسند.

بررسی علت افزایش خودکشی دانش آموزان در دوره کرونا

مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در مورد میزان توجه جامعه روانپزشکی و روانشناسی به حمایت روانی کادردرمان در این روزهای سخت کرونایی چنین به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: کمیته سلامت روان اجتماعی وزارت بهداشت با مسئولیت دکتر نوربالا با این هدف ، از هشت ماه قبل کار کمک برای نگهداشت آرامش روان کادردرمان را آغاز کرده اند.  این کمیته در این روزها آسیب های روانی جامعه را تحت رصد قرار داده است و سعی برای درمان آن دارد . در همین کمیته بررسی ها در خصوص افزایش آمار خودکشی دانش آموزان نیز در حال بررسی است.

بسته شدن کرونایی مدارس و دور ماندن دانش آموزان از مدرسه باعث شده است که انرژی هایی که در این سن باید در  تحرک و جنب و جوش ها در کنار هم سن و سال ها  تخلیه شود ، نشود و به عوارض دیگری و آسیب های روحی دیگر رسیده است که باید برای آن راه گذر و مهار آسیب پیدا کرد که دراین کمیته در دست بررسی است.

افسردگی کرونایی نوجوانان

والدینی که اکنون به دلیل مواجه شدن با کرونا و فاصله گذاری های  اجتماعی از زندگی پیش از کووید 19 دور شده و به شکل روزمره با نوجوانان خود در خانه برخورد دارند و دقایق بیشتری را کنار آنها می گذرانند این روزها و در مقابل شرایط نوین زندگی نوجوانان خانواده به این فکر هستند که چگونه تفاوت رفتارهای خاص این رده سنی با  افسردگی های خطرناک ناشی از گرفتار شدن در موقعیت بیماری های همه گیر و محدودیت های آن  را تشخیص دهند.

والدینی که نوجوانی دارند،ممکن است ندادند که چگونه بهتر است در این بحران کرونایی از نوجوان خود حمایت کنند.

تفاوت بین غمگین یا ناامید بودن و افسردگی بالینی

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا ، غم و اندوه یک قسمت طبیعی از وجود انسان است اما در این دوره کرونایی آغاز و درگیری با غم و اندوه وضعیت تازه ای پیدا کرده است . جوانان چیزهای زیادی دارند که ممکن است آنها را ناراحت کند. آنها ممکن است بخاطر دور بودن از دوستانشان ، کارهای عادی و روزمره ای که خارج از خانه و در اجتماعی همسالان خود انجام می دادند  نگران  باشند . ختی دلهره اینکه  آیا اوضاع هرگز به حالت عادی بازمی گردد نیز می تواند آنها به دنیای افسردگی بکشاند.

دوری از دوستان  سخت است ، بسیاری از نوجوانان می توانند با استفاده از رسانه های اجتماعی یا تماس های ویدئویی برای برقراری ارتباط با آنها این خلا را پر کنند. چیزی که آنها نمی توانند به راحتی انجام دهند، معاشرت های حضوری ، همچون قبل از کرونا  است که در طول روز در مدرسه اتفاق می افتاد. افرادی که در کلاس و مدرسه  با آنها گپ می زنند حال به  اندازه کافی نزدیک نیستند .احساس قدم زدن در راهروهای شلوغ مدرسه ،سر و صداها و بازیگوشی ها با همکلاسی ها ، یا لحظه های مشترک خندیدن ، دلتنگی های ساده ای است که می تواند نوجوانان را به وادی افسردگی های خطرناک بکشاند.

علائمی که نشان می دهد فرزندتان دچار افسردگی شده است

والدین با  مشاهده این علائم باید نگران درگیر شدن فرزندشان با افسردگی باشند و برای جلوگیری از پیشرفت افسردگی وقت ملاقات از پزشک بگیرند.

شکایت های جسمی  مانند درد معده ، سردرد یا سایر علائم جسمی مبهم می تواند با افسردگی همراه باشد.

کناره گیری اجتماعی ، یعنی اگر نوجوانان شروع به فاصله گرفتن از جمع های خانوادگی کند، شروع به دوری از ارتباط با همسالان خود بگیرد ممکن است نشانه افسردگی باشد.

افت تحصیلی از دیگر علائم است. افت چشمگیر عملکرد یا انگیزه تحصیلی ، همراه با علائم دیگر ، ممکن است افسردگی را نشان دهد.

گرایش به مصرف مواد یکی از راه هایی است که نوجوانان برای فاصله گرفتن از افسردگی انتخاب می کنند ، به عبارتی خود درمانی اشتباه که تصور می کنند آنها را به انرژی و شادی می رساند ولی هر روز افسرده تر و در موقعیت خطر بیشتری قرار می گیرند.

انتقاد از خود یکی از نشانه های افسردگی است ، تکرار جملات "من خیلی احمقم!" یا "من نمی توانم کاری درست انجام دهم!" از  نشانه های افسردگی است.

چگونه می توان با نوجوان خود گفت و گو کرد

نوجوانان اغلب تمایلی ندارند که در مورد موضوعات  شخصی با والدین خود بحث کنند. وقتی قصد دارید که با نوجوان خود هم کلام شوید باید به چند نکته توجه داشته باشید:

زمان مناسب را انتخاب کنید.

سعی نکنید بلافاصله بعد از مشاجره یا اختلاف ، یا وقتی مثلا سرگرم یک بازی رایانه ای هستند با آنها وارد صحبت شوید.

در گفت و گو با نوجوان خود به آنها تاکید کنید که می دانید در چه شرایط روحی و موقعیتی در مواجهه با کرونا قرار گرفته است.ابراز کنید که به آنها و سلامتی آنها اهمیت می دهید و درادامه سعی کنید در این روزها دوست و رفیق فرزندان باشید و صبوری بیشتری نسبت به بدخلقی های آنها داشته باشید تا منزوی و در مرحله خطرناک افسردگی قرار نگیرند .آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

آزاده مختاری

 

کدخبر: 685971 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟