زلزله زدگان خراسان شمالی تا زمستان خانه دار می شوند

زلزله در سنخواست خراسان شمالی باعث آسیب دیدگی و خسارات متعددی در این منطقه شد.

به گزارش رکنا، غلامرضا هوائی پس از بازدید از مناطق زلزله زده استان اظهار داشت: دستگاه های ذیربط با کمک بخشداران و دهیاران باید از روستاهای زلزله زده در خصوص نحوه مناسب چادرها و آمار منازل تخریبی بازدید میدانی انجام دهند.

وی تصریح کرد: تا ۲۴ ساعت آینده باید فرآیند ثبت نام متقاضیان مسکن آغاز شود و تا پیش از آغاز فصل سرما و بارندگی منازل تخریبی ساخته و در اختیار مردم قرار بگیرد.

معاون استاندار خراسان شمالی افزود: منازل خشتی، گلی و دارای سازه نامناسب برای سکونت مناسب نیستند و دهیاران باید با کار ترویجی مردم را نسبت به تخلیه این خانه ها تشویق کنند.

وی در ادامه با بازدید از رودخانه روستای قلّی که در سیل و زلزله اخیر دچار تخریب فراوان شده است، گفت: حریم رودخانه باید رعایت شود و سازمان منابع طبیعی استان به منظور مطالعات برای انجام پروژه آبخیزداری پای کار بیاید و مردم برای جابجایی از بافت فرسوده به بافت جدید با بنیاد مسکن همکاری کنند.

هوایی عنوان کرد: شنوای مشکلات و مطالبات مردمی هستم و تلاش داریم با انسجام و هم افزایی مشکلات را برطرف کنیم.

زمین لرزه ای به بزرگی ۵.۵ ریشتری ساعت ۳.۳۴ دقیقه بامداد روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت مناطقی از جنوب خراسان شمالی و شهر سنخواست و روستاهای اطراف را لرزاند و با گذشت حدود پنج ساعت از نخستین زمین لرزه، ۲ زمین لرزه ۵.۴ و ۴.۲ ریشتری دیگر در بخش های سنخواست و شوقان در شهرستان جاجرم به ثبت رسید.

براساس گزارش مرکز لرزه نگاری کشور وابسته به موسسه ژئو فیزیک دانشگاه تهران، از زمان وقوع زلزله ۵.۵ ریشتری بامداد روز دوشنبه تاکنون بیش از ۲۴ پس لرزه با بزرگی ۲.۵ تا بیش از چهار ریشتر شهرستان های گرمه و جاجرم خراسان شمالی را لرزانده است.

وقوع پس لرزه ها در خراسان شمالی به خصوص شهر سنخواست کانون اصلی زمین لرزه موجب شد تا مردم برخی از مناطق شهرستان های گرمه و جاجرم از ترس پس لرزله ها منازل خود را تا ۲ روز پس از زلزله ترک کردند و به خیابان ها و پارک های شهری پناه آوردند.

استان خراسان شمالی از دیدگاه لرزه زمین ساختی در زون کپه داغ قرار دارد که در این زون گسل های فعال و مهمی وجود دارد، این گسل ها برخی مواقع با حرکاتی که انجام می دهند موجب وقوع زمین لرزه های مخرب می شوند.

مهم ترین گسل های خراسان شمالی گسل اسفراین است که این گسل با درازای حدود ۱۷۰ کیلومتر و راستای شمال باختری- جنوب خاوری واقع شده که از حاشیه شمال خاوری شهر اسفراین گذر می کند.

گسل باغان- گرماب نیز گسلی است با درازای ۵۵ تا۵۰ کیلومتر و راستای شمال، شمال باختری – جنوب، جنوب خاوری واقع است.

براساس آمارهای موجود در سده اخیر ۱۳ زمین لرزه با قدرت بیش از ۵.۵ ریشتر در خراسان شمالی رخ داده است.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 689481 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟