شهرداری تهران دنبال درآمدزایی نه عدالت اجتماعی / قدرت مافیای پشت پرده مسکن در ایران چقدر است؟

مسکن و افزایش قیمت آن بسیاری را در حسرت خانه دار شدن سوزاند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، حامد مظاهریان، معاون برنامه ریزی، توسعه و امور شورا در این مورد توضیح داد که نقشه مکانی املاک تهران تهیه شده و پلاک به پلاک مشخصات ساختمان ها در شهرداری موجود است و با توجه به مرغوبیت ملک عوارض ساختمان ها محاسبه خواهد شد. این موضوع طی "لایحه عوارض ساختمانی" به شورای شهر تهران ارائه شده است. در بازار بی سر و سامان مسکن در تهران و دیگر شهرها اما این عوارض می تواند باعث افزایش قیمت مسکن شود و قدرت خرید نداشته مردم را بیشتر کاهش دهد. آلبرت بغزیان، استاد دانشگاه و اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا درباره اخذ عوارض توسط شهرداری تاکید کرد: همیشه ترس از افزایش قیمت ها باعث شده که اقدام نکنیم. چطور افراد در مناطق مختلف یک عوارض را پرداخت می کنند اما قیمت در مناطق مختلف است؟ اما برای اخذ عوارض متناسب با منطقه، فکر می کنیم که باعث گرانی می شود.

وی با اشاره به این که مسکن به اندازه کافی گران هست، افزود: باید در مناطقی که سود زیادی برای ساخت و ساز نیست عوارض کاهش یابد، آیا مسکن ارزان می شود؟ این در حالی است که وقتی عوارض افزایش می یابد به گرانی قیمت دامن می زند. عوارض بالا نیست.

بازار مسکن صاحب دارد

آلبرت بغزیان در پاسخ به این سوال که در بازار نابه سامان مسکن در ایران افزایش عوارض باعث گرانی قیمت مسکن نمی شود؟ گفت: اتفاقا من می گویم که بازار مسکن در ایران سامان و صاحب دارد. درست است که در ظاهر می گوییم افسار گیسخته است اما اعتقاد دارم که بازار مسکن تهران و کشور در دست چند انبوه ساز است. باید ساده باشیم که فکر کنیم بازار مسکن صاحب ندارد. چون با وجود کاهش نرخ ارز و قدرت خرید جامعه باز هم برای کاهش قیمت مقاومت می کند. املاکی ها نیز دست نشانده این افراد هستند. به عنوان مثال در خیابان میرزای شیرازی و مطهری چند نفر هستند که 100 واحد دارد. اگر کسی خانه اش را ارزان بفروشد این افراد (دلالان) آن را می خرند تا قیمت کاهش نیابد و بازارشان بهم نریزد. در این حوزه اتفاقاتی زیرزمینی وجود دارد که سازمان یافته است.

آلبرت بغزیان

افزایش مالیات قیمت مسکن را مهار می کند

این اقتصاددان با اشاره به این که باید بررسی کنیم که سیاست های مسکن در کشورهای همسایه یا اروپایی چیست، افزود: ما طرحی به نام "عایدی سرمایه" را مطرح کردیم. همیشه نگرانی بر از این بود که قیمت مسکن افزایش می یابد در حالی که افزایش مالیات قیمت مسکن را مهار می کند و محدود می کند. در کشورهای توسعه یافته کسی خوشحال نمی شود که خانه اش گران شد چون مجبور است مالیات بیشتری بپردازد. اما مخالفت با طرح "عایدی سرمایه" زیاد است.

شهرداری دنبال عدالت اجتماعی نیست

وی با اشاره به افزایش عوارض ساختمانی توسط شهرداری گفت: هدف شهرداری برای این افزایش عوارض چیست؟ برای بحث عدالت اجتماعی نیست بلکه برای آن است که منبع درآمدی داشته باشد. به شهرداری اعلام می شود که می تواند منابع درآمدی جدیدی را پیدا کند؟ این سازمان هم عوارض ساختمانی را معرفی می کند و این عوارض را متناسب با قیمت ساختمان یا قیمت زمین افزایش می دهد. یعنی اگر مسکن در منطقه یک سه برابر منطقه 10 قیمت دارد، عوارض آن هم سه برابر می شود. این عوارض اما بازدارنده نیست برای سرمایه گذاری یا کاهش قیمت مسکن، بلکه منبع درآمدی برای شهرداری می شود.

ساماندهی بازار مسکن فراموش می شود

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که قدرت این مافیا مسکن آنقدر زیاد است که اجازه نمی دهند دولت ها وارد این بازار شود؟ تاکید کرد: دقیقا. دولت به این موضوع آگاه است. اگر من که اقتصاد مسکن را مقایسه تطبیقی می کنم، اگر مسئول شوم و منافعی نداشته باشم این موضوعات را مطرح می کنم. ولی عده ای هستند که مانع طرح شدن این موضوعات می شوند و یا موضوع ساماندهی مسکن را در نطفه خفه می کنند یا در جایی گیر می کند و بعد از مدتی مانند مالیات بر تجمیع درآمدها، مالیات بر عوایدی سرمایه و مالیات بر خانه های خالی فراموش می شود.

قیمت مسکن هر چقدر بالا برود باز هم قدرت خرید نداریم

آلبرت بغزیان با اشاره به این که همیشه می گویند قیمت مسکن افزایش می یابد، گفت: قیمت مسکن می خواهد از این هم بالاتر برود؟ حالا 2میلیون تومان هم روی قیمت مسکن بیاید حداقل درآمدی ایجاد شود ولی قدرت خرید آن وجود ندارد. بنابراین آب از سر گذشته است. موضوعاتی مانند افزایش عوارض مانع سرمایه گذاری در مسکن نمی شود. در همین شرایط مسکن 40درصد سود برای سازنده دارد. آه و ناله سازندگان و این که می گویند کاش پولم را در بانک می گذاشتم برای آن است که دست در ساخت مسکن زیاد نشود. در دوره شهرداری کرباسچی افزایش صدور تراکم برای آن بود که قیمت مسکن کاهش یابد. ولی تراکم ها قیمت زمین را افزایش داد و آن را برای سازندگان ساختمان به صرفه تر کرد و قیمت بالا ماند. اگر عوارض ساختمان افزایش یابد قیمت مسکن به شدت بالا نمی رود اما حتما افزایش قیمت خواهد داشت. برای سرمایه گذارانی که سود 40درصدی را در هر شرایطی می برد هم بازدارنده نخواهد بود. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 655754 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟