نماینده تهران : مسائل اجتماعی را سیاسی نکنیم

به گزارش رکنا، مهدی شریفیان نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در بازدید از موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی با برخی از پژوهشگران حوزه های رفاه و آسیب های اجتماعی دیدار و گفت و گو کرد.

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس با تاکید بر اینکه فضای مواجهه با مسائل اجتماعی نباید رنگ و بوی سیاسی بگیرد و در این فضا باید همه را به مثابه یک خانواده باید ببینیم اظهار داشت : مسائل اجتماعی زیر ساخت بسیاری از کارها است و اگر می‌خواهیم مشکل جامعه را حل کنیم اول باید به سراغ خانواده و جامعه برویم چرا که خانواده با حوزه اجتماعی کاملاً پیوند دارد و اگر ورود جدی و کارشناسی در بحث های اجتماعی داشته باشیم برای سایر مسائل نیز پیشرو خواهیم بود.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که فرموده اند آســیبهای اجتماعی مانند آسیبهای طبیعی اند؛ مانند زلزله که میتواند بنای خانه ها را تخریب کند، این آسیبها بنیان خانواده و اجتماع را برهم می‌ریزد افزود: مسائل و آسیب های اجتماعی اگر به موقع و به هنگام شــناخته و پیشگیری شود، خسارتهای ناشی از آن کاهش خواهد یافت اما اگر نسبت به آن غفلت شود؛ خدای نکرده ممکن اســت بنای جامعه را متزلزل کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: ما به سراغ قوانین مختلفی که در مجلس تاکنون وضع شده رفته و آنها را رصد و اطلاعاتی را استخراج کرده ایم و به این نتیجه رسیده ایم که اتفاقا در این زمینه قوانین جامعی هم وجود دارد اما باید پیوست اجرایی و دستورالعمل خوبی برای این قوانین تدوین شود تا در مقام اجرا دچار اختلال نشود.

وی گفت: اینکه آیا ما در تنقیح و قانونگذاری خللی داریم را موسسات پژوهشی و علمی باید از ما مطالبه کنندچراکه مشاهده می کنیم از طرفی برنامه ها کوتاه مدت است و از طرف دیگر جامعه دچار حواشی و مسائل اقتضایی زیادی مانند تحریم، شرایط سخت اقتصادی و کرونا و غیره می شود و این شرایط بر روی مسائل عمرانی، زیربنایی، بهداشت، آموزش، فرهنگ و آسیب ها و تمام مسائلی که در جامعه با آن درگیر هستیم اثرگذار است. به همین دلیل باید همه دست به دست هم بدهیم تا در شرایط خاصی که بر جامعه حاکم است بتوانیم مسائل را به حداقل برسانیم و در این راه موضوع مهم این است که ما باید با یک برنامه ریزی مدون و با یک اولویت‌بندی زمانی، برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت طراحی کنیم.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه گاهی لازم است قانون، اصلاح، کم و یا زیاد شود، ادامه داد: یکسری قوانین جدید باید در دستور کار مجلس قرار گیرد و این شامل حوزه هایی است که تاکنون دیده نشده اند؛ به طور مثال در مباحث فرایندهای اجتماعی، مسجد را به عنوان پایگاه می‌دانیم که می‌تواند یک سری مشکلات و معضلات محلات را حل کند و به مراکز فرهنگی تبدیل شود اما جالب آن که عنوان مسجد فقط یکبار در قانون آمده و برای تعریف نقش و اصتفاده از ظرفیت های آن دستورالعمل اجرایی نداشته ایم و این موضوع می تواند به تمام مسائل کشور نیز تسری یابد.

شریفیان با بیان اینکه یکی از راهکارهایی که می‌تواند کمک کننده باشد، انسجام بین مراکز و متولیان امور اجتماعی است، افزود: سازمانها از سازمان تامین اجتماعی گرفته تا کمیته امداد و بهزیستی و غیره هرکدام سیاست‌های مختلفی را دنبال و اجرایی می کنند و در واقع به گونه‌ای پراکندگی در رفتار، موازی کاری و یا حتی کم توجهی به موقعیت خاص سازمانها و نقش آنها در مقابله با آسیب های اجتماعی دچار شده ایم و حل مسئله اجتماعی در کشور نیاز به یک متولی مشخص دارد.

وی با تاکید بر اینکه یکی از زیرساخت هایی که به حل مشکلات اجتماعی کمک می‌کند این است که نهادهای مردمی را فعال کنیم افزود: هرچقدر تعامل و نقطه مشترک بین زیرساخت‌های فعالیت های مردم در عرصه های مختلف اجتماعی در کشور بیشتر ایجاد شود، موفق تر خواهیم بود.

رئیس کمیته ساماندهی سازمانهای مردم نهاد و نهادهای حمایتی مجلس ادامه داد: مصادیق بارز کسب موفقیت بیشتر در مواجهه با بحران ها را هم در حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله و اکنون در بیماری کرونا دیده ایم و در زمانی که کنترل کرونا و تبعات ناشی از آن از توان دولت در آستانه خارج شدن بود، پیشنهادهایی با زیرساخت مردمی مطرح شد که موفق هم بود بنابراین نیاز است به در تمام بحران های مشابه و مسائل اجتماعی نیز سطح عمل مشترک و نقش روشن و موثری برای مردم تعریف کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید ااز ظرفیت مجموعه های علمی مانند موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی استفاده کنیم گفت: پیشنهاد می دهم مجموعه های پژوهشی و علمی، طرح‌ها و ایده‌های خاص خود را در بحث های اولویت دار اجتماعی مثل خانواده و ... ارائه دهند چرا که در حال حاضر کمیسیون اجتماعی روی بسته خانواده در ۴۶ ماده، برنامه ای را در دست بررسی دارد که در این زمینه نخبگان و پژوهشگران می‌توانند به نمایندگان مجلس متصل شده و دغدغه های خود را با آنها در این زمینه در میان بگذارند.

شریفیان با بیان اینکه در بحث های اجتماعی مجلس قدرتمند است و انگیزه انجام کارهای جدی را دارد، گفت: بهتر است اولویت های مسائل اجتماعی در بحث آسیب‌ها مشخص شود؛ اکنون حدود 17 شاخه در زمینه آسیبهای اجتماعی وجود دارد که به طور مثال باید پنج اولویت از آن را مشخص کرد که در این زمینه پژوهشگران و نهادهای علمی حلقه مشترکی از کار کارشناسی دقیق را ایجاد کنند و موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی می‌تواند در این خصوص اولویت‌های آسیبها را مشخص کند چرا که براساس این اولویتها، مجلس نیز زیرساخت و ظرفیت لازم را برای همکاری و مکلف کردن دولت برای ارائه لایحه، دارد.

وی گفت: در این زمینه موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی می تواند همچنین مشخص کند که از ظرفیت سایر سازمانها هم به چه نحوی می‌توان استفاده کرد که البته در این مسیر باید حتما ظرفیت مردمی نیز در نظر گرفته شود و ین طرح در واقع باید به صورتی طراحی شود که به شکل یک نظام قانونی در آید تا بر اساس آن، همه موظف شوند، طبق آن عمل کنند و همه دارای نقش مشخص باشند.

دبیر فراکسیون مقابله با آسیب های اجتماعی مجلس افزود: در بحث طرح ها و پیشنهادها ما آماده ایم آنجایی که باید وارد عمل شویم ورود کنیم در بحث مسائل اجتماعی باید این مسئله را هم در نظر بگیریم که خدمات اجتماعی از آسیبها مجزاست و باید آنها را از هم تفکیک کنیم و برای آنها برنامه ریزی تکمیلی داشته باشیم.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 644987 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟