افزایش وزن 59 درصد ایرانیان بالای 18 سال/ کم تحرکی خطرناک دانش آموزان در دوره کرونا

کم تحرکی/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، با شیوع کرونا اما دانشگاه و مدارس آنلاین شدند و شعار اصلی شد" در خانه بمانید". در دوران شیوع کووید-19 کم تحرکی در نوجوانان و جوانان به ویژه دانش آموزان، افزایش یافته است. چاقی و کم تحرکی علاوه بر بیماری های قلبی – عروقی، فشار خون و... باعث کاهش خلاقیت افراد می شود.

مهرزاد حمیدی، معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا و پاسخ به این سوال که کم تحرکی چه آسیب هایی در پی دارد؟ تاکید کرد: کم تحرکی بسیار آسیب زننده است. در حال حاضر 300 تا 370 هزار مرگ در کشور متعلق به بیماری های غیرواگیر و 70هزار مرگ و میر کشور به دلیل کهولت، تصادفات و... است. ام المراض بیماری های غیرواگیر افزایش وزن و چاقی است که بیماری های قلبی و عروقی، فشار خون بالا و... از اضافه وزن حاصل می شود.

کم تحرکی 60درصد افراد بالای18 سال

وی افزود: قریب 60درصد افراد بالای 18 سال در کشور کم تحرک هستند و حدود 59درصد با افزایش وزن روبرو هستند. وقتی افزایش وزن در کودکی رخ می دهد شرایط برای نسل های آینده بدتر خواهد شد.

سنجش 11 میلیون دانش آموزان

مهرزاد حمیدی با اشاره به دو اقدام وزارت آموزش و پرورش گفت: اولین اقدام اجرای طرح "کوچ" بود. تا آخر هفته پیش DMI 10میلیون و 995هزار و 785 دانش آموز سنجش و در سامانه ثبت است. ممکن است که دانش آموزی سنجش شده ولی هنوز اطلاعات او در سامانه ثبت نشده باشد. این طرح ملی سراسری برای هشدار به دانش آموزان، خانواده ها و معلمان درگیر این طرح شده اند و بسیج عمومی برای این طرح به وجود آمده است. در کنار این آموزش ها، توجه والدین به حجم غذای سالم و افزایش فعالیت های حرکتی دانش آموزان جلب شده است. این طرح پروژه تحولی آموزش و پرورش است.

آموزش 8 رشته آموزشگاهی به دانش آموزان

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اقدام دوم تاکید کرد: در حوزه تربیت بدنی نیز اقدامات مختلفی انجام شده است و باشگاه بدنسازی مجازی را راه اندازی کرده ایم. 12 کلاس تربیت بدنی برگزار شده و برای هر کلاس، محتوای یک درس را تدوین و تهیه کرده ایم و معلم ها از طریق سامانه شاد آن را آموزش می دهند. ضمن آن که در صدا و سیما نیز تربیت بدنی مانند دیگر دروس برای پایه های مختلف آموزش داده می شود. کانال ویژه ای با 8 رشته ورزشی آموزشگاهی به عنوان کانون های دانش آموزی پیش بینی کرده و فیلم های آموزشی کوتاه تهیه شده است. این کلیپ ها در مقاطع مبتدی، متوسط و پیشرفته چگونگی تمرین در منزل را آموزش داده ایم.

مهرزاد حمیدی / آموزش و پرورش

تهیه 80پوستر آموزشی مجازی

وی با بیان این که غیر از تربیت بدنی و کانال ویژه شاد، کانال دیگری با 3میلیون و 700 هزار عضو راه اندازی کرده ایم، گفت: در این کانال نیز برخی از مسائل ورزشی را آموزش دادیم. همزمان با این موضوع کانال بهداشت و تغذیه سالم برای دانش آموزان پیش بینی شده است. مسلما تغذیه سالم به کاهش وزن کمک بسیاری می کند. محتوای آموزشی گوناگونی در این کانال ها وجود دارد. به عنوان مثال 80 پوستر آموزشی مجازی تهیه شده است.

مشاوره های اختصاصی برای تناسب وزن دانش آموزان

مهرزاد حمیدی با اشاره به ارتباط با والدین دانش آموزان، تاکید کرد: امروز آموزگارهای پایه باید کلاس را کنترل کرده و مسئول "کوچ" است. از کلاس های متوسط یک دبیر به تشخیص مدیر مسئول پیگیری "کوچ" است. در حال حاضر برای افزایش و کنترل وزن به مرحله مشاوره، مداخله و راهنمایی و هدایت وارد شدیم. علاوه به دانش آموزان چاق و دارای اضافه وزن، دانش آموزان کم وزن و دارای وزن متناسب را مد نظر قرار داده و مشاوره های اختصاصی برای آنها پیش بینی کرده ایم.

مدیران مدارس مسئول مطلوبیت برگزاری کلاس ها هستند

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش افزود: فعالیت معلم ها پیگیری می شود تا به دانش آموزان تمرین دهند. تربیت بدنی مانند دروس دیگر بوده و فقط کنترل، ارزیابی و نظارت بر آن کمی سخت تر است. درس و محتوای آن به قوت خود باقی است. کاری که در 10 سال شاید انجام نمی شد، در همین چند ماه برای تولید محتوا انجام شده است. مسئول تمام دروس از جمله تربیت بدنی برای مقاطع اول تا دوازدهم بر عهده مدیران مدارس هستند. بازرسان سرزده به مدارس سر می زنند. مدارسی بودند که اقدامات به صورت مطلوب انجام شده اما در مدارسی هم مشکل وجود داشته و تذکر داده ایم.

افزایش کم تحرکی در دوره کرونا

وی در پاسخ به این سوال که کرونا باعث افزایش کم تحرکی شده است؟ گفت: در این مورد محاسبه نکرده ایم اما مسلما کم تحرکی افزایش یافته است. به زودی این محاسبه انجام و نتایج آن اعلام خواهد شد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 627240 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟