۴۱ میلیون تن تحت پوشش بیمه سلامت / پرداخت ۹۰ درصد هزینه بستری کرونا

کرونا / به گزارش رکنا، دکتر محمد مهدی ناصحی در نشست خبری با اشاره به این که هدف بیمه سلامت پوشش همگانی برای تمام مردم جامعه است، گفت: حدودا نیمی از جمعیت کشور یعنی ۴۱ میلیون نفر و ۵ صندوق بیمه ای تحت پوشش سازمان بیمه سلامت هستند که از این تعداد ۲۰ میلیون نفر در صندوق بیمه روستاییان بیمه شده اند.

وی با تاکید بر این که بیمه سلامت به دنبال ارتقای خدمات برای بیمه شدگانش است، تاکید کرد: از دوره های قبل با توجه به قوانین بالا دستی اقدامات مناسبی در این زمینه صورت گرفته است. نگاه من و تیمم افزایش خدمات و پوشش بیمه ای برای بیمه شدگان مان است. اندک ضعفی در خدمات سرپایی وجود دارد که به دنبال رفع نواقص آن هستیم.

وی افزود: در نظام ارجاع بسته خدماتی مناسبی وجود دارد که باید به شکل کامل ارائه شود. در شرایط فعلی که طرح کامل اجرا نمی شود، باز هم توفیقات مناسبی داشته ایم که امیدواریم با همکاری وزارت بهداشت و سایر بیمه ها خدمات ارجاع ارتقا یافته تا اقتصاد سلامت نیز بهبود یابد.

وی با اشاره به این که برای درمان بیماران کرونایی بیمه سلامت بر اساس پروتکلهای وزارت بهداشت اقدام می کند، تصریح کرد: بر همین اساس در بخش بستری ۹۰ درصد هزینه و در بخش سرپایی ۷۰ درصد هزینه ها را پوشش می دهیم.

ناصحی ادامه داد: در بحث دولت الکترونیک پیشرفتهای خوبی حاصل شده است و خیلی از شهرستانها در این زمینه پیشرفتهای خوبی داشته اند. امیدواریم به همین منوال بتوانیم اهدافمان را در نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک پیش بریم. البته عدم هماهنگی هایی نیز وجود داشته است که ما از سوی بیمه سلامت اعلام آمادگی کرده ایم تا فعالیتمان در این حوزه را در بیمارستانهای دولتی افزایش دهیم.

وی با اشاره به خدمات ارزیابی وسع که از سال گذشته انجام می شود، تاکید کرد: امیدواریم بتوانیم بر اساس دهک های درآمدی تقسیم بندی شده، سطح خدمات را ارتقاء دهیم. با توجه به شرایط کرونایی که برخی از افراد را از نظر اقتصادی آسیب پذیرتر کرده است بر اساس هماهنگی هایی که با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشته ایم در نظر داریم تا دهک های آسیب پذیر پرداخت وجه و ارزیابی وسع نداشته باشند.

وی درباره پرداخت بدهی های سازمان بیمه سلامت گفت: در بخش خصوصی تا نیمه اول دی ماه سال ۹۸ و در بخش دولتی تا اواسط خرداد ماه سال ۹۹ مطالبات را پرداخت کرده ایم. این نکته را در نظر بگیرید که خود ما هم مطالبات زیادی از سازمان برنامه و بودجه داریم که با این حال خدمات را ارائه می دهیم، اما این معوقات از سال ۹۷ وجود دارد که سازمان برنامه و بودجه باید در اختیار ما قرار دهد.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ادامه داد: در بحث بیمه روستایی با توجه به تفاهم نامه ای که با معاونت بهداشتی در وزارت بهداشت به امضا رسیده است، قرار است هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان سازمان بیمه سلامت و به همین اندازه نیز معاونت بهداشتی در اختیار قرار دهد تا جمعا حدود ۴ هزار میلیارد تومان پول در حوزه روستایی هزینه شود. شرط کرده ایم که حقوق و دستمزد همکارانمان در روستاها بر این اساس به طور کامل پرداخت شود.

وی افزود: تا مرداد ماه امسال مطالبات پزشک خانواده روستایی پرداخت شده است. همچنین در بخش خصوصی کلیه مطلب ها و داروخانه ها تا سال ۹۸ تصفیه شده در سال ۹۹ نیز مطالبات را تا تیر ماه تصفیه کرده ایم.

وی با اشاره به این که ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به سازمان بیمه سلامت تخصیص یافته بود که از این مبلغ ۲ هزار و ۹۷۰ میلیارد تومان پرداخت شده، تاکید کرد: مابقی مبلغ را سازمان برنامه و بودجه در اختیار ما قرار نداده است. رویکرد ما در سازمان و در سال آخر دولت این است که دو اقدام اساسی و مهم را پیش بریم. این دو اقدام شامل خدمات یکپارچه الکترونیک و خدمات پزشکی از راه دور است که با توجه به شیوع کرونا، دورا پزشکی یکی از نکات بسیار مهم است که همچنان منتظر نظر متولیان سلامت و ساز و کارهای قانونی مانده است. بیمه سلامت آمادگی کامل دارد که خدمات دوراپزشکی را ادامه دهد.

ناصحی ادامه داد: در بحث نظام ارجاع و پزشکی خانواده تاکید داریم که باید در کوتاه ترین زمان این مقوله اجرایی شود. با توجه به شرایط فعلی اقتصادی کشور اجرای طرح پزشک خانواده نقش مهمی خواهد داشت و با توجه به این که شاید آگاهی و سواد سلامت جامعه بالا نباشد، هزینه های هنگفتی در سطوح بالاتر ایجاد شود. به همین دلیل دنبال کردن موضوع نظام ارجاع و پزشک خانواده امر بسیار مهمی است تا با کاهش هزینه های بیماران مزمن و صعب العلاج رو پوشش دهیم. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 617896 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟