تبعیض در حقوق کارمندان و کارگران / سه بار افزایش حقوق برای دایره کوچک کارمندان دولتی و دیگران هیچ

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، چرا باید حقوق کارمندان کشوری و لشکری افزایش پیدا کند، اما حقوق کارگران ، کارمندان و بازنشستگان بخش خصوصی که تحت حمایت بیمه تامین اجتماعی بوده اند، نادیده گرفته شود. آنها معتقدند که دولت توجهی را که به کارمندان خود دارد، به دیگر مستمری بگیران ندارد. اگر چه این موضوع قدیمی است اما شرایط اقتصادی کشور سبب ایجاد این اعتراض شده است. حسن باقری، فعال کارگری و نایب رییس کانون کارگری تهران، در این باره با رکنا گفت و گو کرد.

82805060-72128398

باقری گفت : موضوع این است که چرا دولت ( چه در گروه های شاغل و چه در گروه های بازنشسته ) باید کارمندان خود را در مناسبات مختلف ببیند، اما کارمندان یا کارگران بخش خصوصی را نادیده بگیرد. دولت کارمندان خودش را در مناسبت هایی مانند کرونا، جهش دلار یا هر موضوع مشابهی می بیند، حقوق کارمندان تحت پوشش خود را افزایش می دهد، اما کارگران بخش خصوصی هیچ افزایشی نداشتند و در نظر گرفته نشدند. کارگران بخش خصوصی، تحت حمایت تامین اجتماعی و گروه هایی که ما نمایندگی آنها را می کنیم، از این تبعیض شکایت دارند.

نادیده ماندن کارگران بخش خصوصی

وی در ادامه بیان کرد : این موضوع برای شاغلین و بازنشستگان یکسان است. دولت به بازنشستگان افزایش ها را به بازنشستگان می دهد، اما صندوق هایی را که کسر بودجه دارند را به سازمان تامین اجتماعی تحمیل می کند. ما در سال های گذشته، در دوره وزارت آقای ربیعی چندین مورد داشتیم. ایشان چندین صندوق ورشکسته را به سازمان تامین اجتماعی تحمیل کردند. یعنی سازمان تامین اجتماعی باید با منابعی که ندارد افزایش حقوق را ممکن کند.

شرایط سخت باید برای همه سخت باشد

نایب رییس کانون کارگری تهران، بیان کرد: بازنشستگان انتظار دارند، اگر دولت کارمندان لشکری و کشوری را می بیند، اگر برای آنها افزایش حقوق، متناسب سازی و همسان سازی می بیند، بازنشستگان تامین اجتماعی و سایر صندوق ها را نیز ببیند. الآن یک بحث دوگانگی و تبعیض در کشور وجود دارد که خیلی آزاردهنده است. اگر شرایط کشور سخت است، باید برای همه سخت باشد.

دولت جز کارمندان دولتی و لشکری را نادیده می گیرد

این فعال کارگری بیان کرد: اگر تحریم وجود دارد برای همه است، نمی شود که دولت منابع خود را برای گروهی هزینه کند و باقی افراد را نادیده بگیرد. الآن کارگران، کشاورزان در کرونا صدمه دیده اند. دولت نمی بیند که اگر کارخانه قند نقده دچار مشکل شود، اگر کارگران آن آسیب ببینند و نتوانند کار کنند، کشاورزان تمام آن منطقه زیان می بینند.

سه بار افزایش حقوق برای دایره کوچک کارمندان دولتی

باقری گفت : دولت یک دایره کوچک را برتر از باقی می بیند. این دایره شامل کارمندان نزدیک دولت می شود. آنها از اسفند ماه سال گذشته تا الآن، حداقل سه مرحله افزایش حقوق داشتند. هر بار به بهانه ای مانند سه مرحله حق جذب یا شرایط محیط کار و غیره. آنها آیتم های کارمندان خود را تغییر می دهند و وضعیت کارمندانشان را ترمیم می کنند. از هیچ کدام از این ترمیم ها را برای کروه های کارگری و کارمندی نمی بینند.
 

آقای شریعتمداری منابع برای کارگران عادی ندارد

وی در ادامه بیان کرد : در منویات مقام رهبری، تاکید شده بود که مصوبات شورای عالی کار منطقی و قانونی نبوده است. توصیه بازنگری ایشان برای گروه های کارگری نادیده گرفته شد. بعد از آن با ورود آقای رییسی قرار شد سازمان بازرسی کل کشور به موضوع ورود کند. آنها پیگیر بودند و قرار بود برج شش امسال، جلساتی برای بازنگری دستمزد اتفاق بیافتد. این جلسات ماندند زیرا آقای شریعتمداری گفت منابع ندارند. اما همان آقای شریعتمداری که گفت منابع ندارند، مدام در سایت وزارت کار از ترمیم دست مزدهای صندوق های دیگر به غیر از تامین اجتماعی صحبت می کنند. این تبعیض ها آزار دهنده است.

لیست بیکاران گم شد حقوق پرداخت نشد!

نایب رییس کانون کارگری تهران، گفت : این مطالبه عمومی همه بازنشستگان و شاغلین است. مربوط به امروز هم نیست و در گذشته هم بوده است. امسال وضعیت فرق کرده است. تحریم و کرونا است. بیمه بیکاری را ندادند. تنها در حد شعار ماند. الان می گویند که اسناد و مدارک بیکارانی که در سایت ثبت نام کردند گم شده و ما نتوانستیم حقوقشان را بدهیم. حقوق عده بسیار زیادی که بیکار شده بودند، از اسفند تا خرداد مانده است. مشکل خیلی بزرگی برای مردم ایجاد شد و دولت هیچ گونه حمایتی نکرد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 616132 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی رحیمی راد
آیا این خبر مفید بود؟