ضرورت بهره‌گیری از فیلم‌های آموزشی برای تبیین آسیب‌های کرونا

کرونا / به گزارش رکنا، حسین ابراهیمی‌مقدم در باره ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا با توجه به آغاز موج سوم بیماری اظهار داشت: یکی از مهمترین اقدامات به‌منظور ترغیب و تشویق جامعه برای رعایت اصول بهداشتی تقویت اقناع‌سازی در کشور است.

وی با تاکید بر تفاوت اصل یادگیری با قناعت تصریح کرد:‌ گاه ضرر وزیان برخی از اقدامات همچون استفاده از سیگار برای شخص آشکار است، اما اعتقاد وباور به آسیب این مساله برای آدمی نهادینه نشده است.

ابراهیمی مقدم ادامه داد: بهره‌گیری از الگوها نیز یکی از اقدامات اثرگذار برای تقویت رعایت اصول بهداشتی مقابله با کرونا است. به عنوان مثال رعایت این پروتکل‌ها توسط سلبریتی‌های محبوب همچون هنرمندان، ورزشکاران و ستاره‌های سینما می‌تواند یک انگیزه یا محرک جهت رعایت این اصول به ویژه برای نسل جوان باشد.

ماسک؛ مهمان‌ناخوانده سبد معیشت در شرایط کنونی اقتصادی

این استاد دانشگاه اظهار داشت: استفاده از راهکارهای تقویتی همچون تشویق استفاده‌کنندگان از ماسک و دستکش هم رعایت اصول بهداشتی را افزایش می‌دهد. در حال حاضر ماسک به عنوان مهمان ناخوانده سبد معیشت هر خانوار، هزینه اقتصادی شهروندان را افزایش داده و این مساله خود یک اصل بازدارنده به ویژه برای اقشار ضعیف جامعه است.

این متخصص روانشناسی تاکید کرد: گفت وگو از طریق سنجش سود و زیان مساله نظیر بیان هزینه‌های گزاف درمان، جان‌باختگی انسان و... هم یک عامل محرک برای تقویت این اصول بهداشتی محسوب می‌شود.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت اقناع‌سازی جامعه گفت: برای اقناع شهروندان در یک جامعه، به منظور تبعیت از ضوابط و مقررات، باید خصوصیات درونی دریافت‌کنندگان پیام و عوامل موثر بیرونی را ارزیابی کرد. به عنوان مثال گاه نوع انتشار اخبار و اطلاعات با وحشت روانی شدیدی همراه می‌شود و بر این اساس شهروندان برای پیشگیری از احساس اضطراب از پیگیری اخبار و اطلاعات خودداری می‌کنند.

به گفته ابراهیمی مقدم، عادی‌سازی واقعه هم با کاهش رعایت اصول و ضوابط همراه می‌شود، اما بازتاب اخبار، آمار و اطلاعات باید براساس واقع‌نگری انجام پذیرد.

وی تصریح کرد: متعهد شدن در مقابل دیگران نیز یک ضمانت اجرایی محسوب می‌شود. به عنوان مثال گفت وگو در خصوص این بیماری و راهکارهای پیشگیرانه در گروه‌های مجازی دوستانه، خانوادگی و... انجام و تداوم رعایت اصول بهداشتی را تقویت می‌کند. همچنین برخی طرح‌ها نظیر یاور پلیس، (که سبب حمایت کودکان از قوانین راهنمایی - رانندگی و بازداشتن والدین از تخلفات رانندگی بود) هم می‌تواند در این زمینه اثربخش باشد.

ابراهیمی مقدم با بیان این که گاه به دلیل مخالفت با یک گروه اجتماعی، فرهنگی یا سیاسی نیز از پذیرش ضوابط اجتماعی خودداری می‌شود، گفت: در یک عزم ملی باید فارغ از تمایلات شخصی، مباحث مشترک با نگاه‌های متعدد عرضه شود و بی‌تردید این اقدام نیز در کنار راهکارهای تقویتی، بشارت‌ها، نظارت‌ها و هشدارها اثرگذار خواهد بود. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 614275 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟