برخی مدیران میدان مبارزه با کرونا را ترک کرده اند

کرونا / به گزارش رکنا، سیدمحمد جمالیان ظهر روز چهارشنبه در نشست با اصحاب رسانه به صورت ویدئو کنفرانس با اشاره به شرایط خاص استان مرکزی، اظهار کرد: شرایط استان مرکزی با دیگر استان‌ها متفاوت است چرا که چند تهدید بزرگ را در این استان شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه استان مرکزی در موضوع سالمندی سومین استان کشور است، گفت: بیش از ۶۵ درصد مبتلایان به کرونا در این استان در گروه سنی (۳۹-۳۰) سال و بیش از ۸۰ درصد فوتی‌ها بالای ۸۰ سال هستند، در این شرایط جوانان با تردد در سطح شهر و عدم رعایت پروتکل‌ها هنگام مراجعه به خانه ویروس را به سالمندان خانواده منتقل می‌کنند و در چنین جامعه‌ای با جمعیت سالمند، میزان مرگ و میر نیز افزایش پیدا می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک شاخصه صنعتی بودن استان مرکزی را به عنوان یک تهدید دیگر برشمرد و افزود: روزانه شاهد هستیم نیمی از کارگران دلیجان، ساوه، زرندیه و آشتیان بین استان‌ها و شهرستان‌ها در حال تردد هستند که این رفت و آمدها سرعت انتقال بیماری را بالا می‌برد.

جمالیان عنوان کرد: استان مرکزی در شاهراه مواصلاتی قرار دارد و اگر فقط ۱۰ درصد خودروهای عبوری در بخش‌های مختلف و ورودی شهرها توقف کنند سرعت انتشار بالا می‌رود، بر همین اساس اراک و استان نقاط تهدید بالایی دارند.

کاهش مشارکت مردم و مسئولین استان در کنترل بیماری کرونا

وی تصریح کرد: شرایط استان از نظر کرونا به هیچ عنوان شرایط خوبی نیست و مدیران دستگاه‌ها همکاری لازم را در این زمینه ندارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: متأسفانه روزانه شاهد افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان هستیم و این مساله وضعیت استان را در شرایط بحرانی قرار می‌دهد از طرفی مشارکت مردم و مسئولین در مهار و کنترل و پیشگیری این بیماری به شدت کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: برخی از مدیران میدان مبارزه با کرونا را ترک کرده و تمام مسئولیت‌ها را بر گردن دانشگاه و کادر پزشکی و درمانی گذاشته‌اند، بسیار نگران کننده است چرا که امکانات دانشگاه پاسخگوی این مساله نیست و در میدان مبارزه با کرونا همه سهیم هستند.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک امروز تاوان کم‌لطفی‌ها و بی‌توجهی‌ها نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی را همکاران ما در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی پس می‌دهند، در حالی که هفت ماه کار در شرایط سخت کرونایی هر فردی را فرسوده و خسته می‌کند، بنده از عملکرد پرسنل بهداشت و درمان دفاع می‌کنم.

 مردم در تعطیلات پیش رو در خانه بمانند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان اینکه کادر بهداشت و درمان مراکز درمانی دیگر خسته شده‌اند، عنوان کرد: آنها یک سال کارانه و شش ماه اضافه کاری دریافت نکرده‌اند.

جمالیان افزایش آمار ابتلاء، بستری و فوت در روزهای کنونی را ناشی از بی‌توجهی ها، سفرها و برگزاری مراسم‌های مختلف در شهریورماه دانست و گفت: امروز گوشزد می‌کنیم اگر در تعطیلی فردا و پس فردا سفرها ادامه یابد، ۱۰ روز آینده از شرایط کنونی فراتر خواهیم رفت. مردم باید در این تعطیلات در خانه بمانند.

جمالیان با اشاره به نقش مردم و مسئولین در رعایت پروتکل‌های بهداشتی افزود: اکثریت نزدیک به ۷۰ درصد مردم استان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و همچنان به همکاری ۳۰ درصد مابقی برای کنترل این اپیدمی نیاز داریم.

وی بیان کرد: با توجه به سرد شدن هوا شدت این بیماری افزوده خواهد شد، رفت و آمدها کنترل نمی‌شود و مشارکت مردم نیز به شدت کاسته شده که ما بسیار نگران این شرایط هستیم.

جمالیان گفت: یک سوءتفاهم برای اذهان عمومی مبنی بر اینکه ما باید با کرونا زندگی کنیم ایجاد شده و باید در پاسخ گفت این مساله با عادی انگاری تفاوت دارد چرا که با کرونا زندگی کردن یک شرایط خاص خود را دارد.

زندگی با کرونا نیازمند فرهنگ سازی است

وی افزود: برای کرونا زندگی کردن چند شرط لازم است، اینکه یاد بگیریم با کرونا چگونه زندگی روزمره را بچرخانیم، در شرایط کرونایی مراسم عروسی‌ها، جشن تولدها، شب‌نشینی‌ها باید حذف شود، مسائل روحی در کنار مسائل جسمی مهم است و می‌توان مهمانی‌ها را با تعداد بسیار اندک و به صورت محدود برگزار کرد.

جمالیان در خصوص آمار ابتلاء و فوتی ناشی از کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در استان مرکزی بیان کرد: در بازه زمانی مذکور، ۳۵۰ مورد مثبت شناسایی شده که ۴۱ نفر بستری و ۳۰۹ نفر خدمات سرپایی دریافت کردند، همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته ۹ مورد فوتی گزارش شد که در مجموع تاکنون ۵۷۵ نفر در استان مرکزی به واسطه کرونا جان باخته‌اند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر سه هزار نفر در استان در قرنطینه خانگی قرار دارند که کارشناسان بهداشت محیط با مراجعه به منزل آنها و ارائه فرم خواستار متعهد شدن آنان به ماندن در خانه برای ۱۴ روز می‌شوند با اینکه هر روز کارشناسان با مبتلایان در تماس هستند، اما با وجود تعهد بیماران به ماندن در خانه، آنها در جامعه ظاهر می‌شوند، در واقع اگر فقط ۱۰ درصد آنها در شهر تردد کنند، فاجعه به بار می‌آید و تعداد مبتلایان را افزایش می‌دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک همچنین در خصوص وضعیت پیمانکار بیمارستان ولیعصر اراک اظهار کرد: نزدیک به هشت ماه است که به این نتیجه رسیدم پیمانکار موجود، تمام کننده کار نیست و با وجود فرصت‌هایی که در اختیار داشت، نتوانست کار را پیش ببرد و بهترین فصل ساخت و ساز را از دست داد به همین دلیل امروز در خصوص پیمانکار این پروژه اعلام نظر شد و هفته آینده تکلیف پیمانکار حاضر مشخص می‌شود و وارد قرارداد با پیمانکار جدید می‌شویم. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 614178 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟