ضرورت بازنگری در کارکردهای خانواده و آموزش مهارت‌های مورد نیاز

کرونا / به گزارش رکنا، ناهید پرویز پور امروز یکشنبه در جلسه بررسی روند اجرای طرح ملی گفتگوی خانواده در لرستان، مهم‌ترین شاخصه مدنیت انسان را مهارت گفتگو دانست و اظهار داشت: ارتباط مؤثر و گفتگو این فرصت را فراهم می‌کند تا افراد شناخت کاملی از خلقیات و روحیات یکدیگر پیدا کنند و با آرامش و امنیت خاطر بیشتری در کنار یکدیگر زندگی کنند.

وی با تاکید بر اینکه ارتباط کلامی مناسب از جهت محتوا و نوع کلماتی که به کار برده می‌شود سبب افزایش سازگاری، تفاهم و تاب اوری بیشتر افراد به خصوص اعضای خانواده می‌شود، گفت: پدران و مادران به عنوان ستون‌های اصلی خانواده باید الگوی مناسبی در گفتگوی توأم با صمیمیت و احترام باشند و خود را مقید به زمان و برنامه مشخص برای گفتگو در منزل دانسته و با اعضا خانواده پیرامون مسائل مختلف صحبت کنند.

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری لرستان با بیان اینکه زن به عنوان مدیر عاطفی خانواده می‌تواند در تلطیف و تنظیم روابط اعضا خانواده و ایجاد محیطی با نشاط و توأم با آرامش و به دور از خشونت‌های کلامی نقش آفرینی کند، افزود: تغییر الگوها و سبک مناسبات اجتماعی ناشی از زندگی مدرن و رشد فزاینده شبکه‌های مجازی افراد را کم حرف تر از گذشته کرده است و افراد سایر روش‌های ارتباطی را جایگزین گفتگو کرده اند و همین تغییرات اجتناب ناپذیر باعث شده افراد کمتر نیاز به آموزش مهارت‌ها و تکنیک‌های ارتباطات کلامی را احساس کنند و در مواجه با بحران‌های اجتماعی و طبیعی منجر به اختلالات رفتاری و بین فردی شود.

پرویز پور به شرایط بحران کرونا و تأثیرات منفی آن بر روابط خانواده اشاره کرد و گفت: بسیاری از زوجین در مدت خانه نشینی ناشی از لزوم قطع زنجیره انتقال ویروس دچار تنش‌هایی در روابط با هم و با فرزندان شدند چرا که در دوران قبل از کرونا اعضا خانواده به دلیل مشغله کاری و گرفتاری‌های زندگی روزمره کمتر فرصت داشتند تا در مورد اختلاف نظرها و اختلالات رفتاری بین فردی با هم دیگر بحث و تبادل نظر کنند و از طرفی چون مهارت گفتگوی مؤثر را یاد نگرفته و آموزش ندیده اند در نتیجه تنش‌ها در دوران خانه نشینی بیشتر شد و ما شاهد افزایش مشاجره و مجادله بین اعضا خانواده و در نتیجه خشونت‌های خانگی علیه زنان و کودک آزاری بودیم.

وی، تصریح کرد: از طرفی کشمکش‌ها و تنش‌ها بین والدین آسیب‌های روحی فراوانی را برای کودکان که قدرت تحلیل و درک بسیاری از موقعیت‌ها را ندارند و تفاسیر متفاوتی با توجه به سن و خصوصیات عاطفی خود از مسئله دارند زمینه‌های اضطراب و ترس از جدایی والدین و احساس ناامنی و سردرگمی آنها می‌شود.

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری لرستان، تاکید کرد: لذا یکی از نیازهای خانواده در دوران کرونا بازنگری در کارکردهای خانواده و آموزش مهارت‌های مورد نیاز این دوران است.

پرویز پور، بیان داشت: بحران کرونا اولین بحران زندگی نسل بشر نبوده و آخرین هم نخواهد بود پس باید با تدبیر و کسب مهارت‌های متعدد عوارض اجتماعی و روانی آن را کمتر کرد و گفتگو یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها است که خانواده‌ها باید آموزش صحیح آن را جدی بگیرند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 612882 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟