پشت پرده خودکشی ابراهیم قطب محیط بان فارس

 عصر روز جمعه ۹۹/۷/۱۱ این اتفاق رخ داد. 

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، ابراهیم قطبی، از شخصیت هایی بود که وظیفه شناسی و خوش نامی او یادآوری می شود. افرادی که با او آشنایی دارند، احتمال خودکشی را پایین می دانند. فعالان محیط زیست خواهان تشکیل تیمی حقیقت یاب شده اند تا موضوع با دقت وشفافیت بررسی شود. این سوال مطرح است که چرا یک محیط بان ( خوش نام ) باید با اسلحه سازمانی و در محل پاسکاه محیط بانی خودکشی کند. سیروس زارع، از فعالان محیط زیست استان فارس، درباره سید ابراهیم قطبی و وضعیت محیط بانان با رکنا گفت و گو کرد.

خودکشی ابراهیم قطب بعید است

زارع گفت : هنوز جزئیات این اتفاق مشخص نشده است. ما هم پیگیر هستیم ببینیم که چرا این اتفاق افتاده است. ابراهیم فوق العاده محیط بان قابل اعتمادی بود. فرد پاک، مقید و شخصیت ارزشمندی بود. سال ها است که من او را می شناختم و مطلع بودم که تعهد عمیقی به محیط زیست داشت. خبر فوت او با عنوان خودکشی شوک آور بود.

احتمال خودکشی خیلی کم است

وی افزود : در رابطه با قطبی باید منتظر بررسی باشیم. اما بطور کلی محیط بانان قشری آسیب پذیر هستند. نه شرایط مناسبی دارند. تعداد آنها با توجه به سطح حوزه نظارتی آنها کم است. عموما آسایش شغلی ندارند و حقوق کافی هم دریافت نمی کنند. با تمام این مسائل باز هم احتمال خودشکی بسیار کم است.



عموم محیط بانان در شرایط سخت زندگی می کنند

این فعال محیط زیست بیان کرد : هنوز نمی توان گفت خودکشی. این باید ثابت شود. با توجه به شخصیت ابراهیم خودکشی بعید است. این می تواند حاصل یک حادثه یا اتفاق باشد. از آنجایی که فوت در حال درگیری صورت نگرفته است می تواند پرسش برانگیز باشد. ممکن است اسلحه ایراد داشته باشد. تیر از آن در رفته باشد. متاسفانه کسی شاهد صحنه نبوده است. اما نباید این عنوان را به یک محیط بان چسباند. ما مطمئن هستیم که محیط بانان فشار کاری بالایی دارند. می دانیم که آنها یک قشر آسیب پذیر هستند.ما می دانیم که آنها به لحاظ معیشتی تامین نیستند. اما آنها دلشان بال طبیعت است و تمایل به خودکشی در آنها بالا نیست. می توانیم بگوییم بسیار کم ( صفر ) است. عموم این محیط بانان در شرایط سخت زندگی می کنند. اما برکات طبیعت اجازه نمی دهد که آنها بشکنند. این اعتقاد بنده است با توجه به شناختی که از ابراهیم قطب داشتم. بعید می دانم خودکشی اتفاق افتاده شده باشد.



سازمان محیط زیست سازمانی ضعیف است

وی در ادامه بیان کرد : سازمان محیط زیست سازمان ضعیفی است و نمی تواند ادای دین محیط بانانش را بکند. این سازمان به حقوق واقعی خودش نرسیده است. شاید این ضعیف به خاطر خود سازمان نباشد. وقتی ردیف بودجه ای تعریف می شود، نیازهای سازمان را در نظر نمی گیرند. نگهداری منابع محیط زیستی کشور با حداقل ها کار سختی است. ما قصد دفاع از سازمان محیط زیست را نداریم ولی سازمان محیط زیست بودجه ی مناسبی ندارد. اگر ردیف قابلی دریافت می کرد می توانست بهتر عمل کند و اگر بهتر عمل می کرد ما شاهد چنین اتفاقاتی برای محیط بانان نبودیم. محیط بانانی که بیشتر زندگی خود را در کوه و دشت می گذرانند، وقتی دغدغه معیشت خانواده هایشان را نداشته باشند، بهتر عمل می کنند. در حال حاضر محیط بانان فشار زیادی را تحمل می کنند. با تمام این حرف ها احتمال خودکشی خیلی کم است. 

آخرین وضعیت بررسی حادثه 

زارع در پایان گفت : کشته شدن قطب در حین آماده شدن برای گشت زنی در پارک بوده است.  شلیک اسلحه می تواند در نتیجه ی اتفاقی رخ داده باشد که در ید اختیار و تعمد او نبوده است. احتمال قریب به یقین، حادثه ممکن است در حین تمیزکاری یا امتحان اسلحه یا سقوط اسلحه به زمین اتفاق افتاده باشد. این ها می تواند منجر به شلیک شده باشد که از بد حادثه به محیط بان مرحوم قطب اصابت کرده است. با توجه به صمیمیتی که بین محیط بانان حاکم است هیچ یک از همکاران این مرحوم صحبتی دال بر وجود ناراحتی و نگرانی و تغییر رفتار در خلقیات و روحیات او مشاهده نکرده اند. امیدواریم حوادث پیش بینی نشده این چنینی موجب تضییع حقوق و ارزش های انسانی و تعهد کاری این عزیزان نگردد.  برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 612510 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی رحیمی راد
آیا این خبر مفید بود؟