وام مسکن  400 میلیون تومانی یک شوخی بزرگ با جوانان است / روان مردم را آزرده خاطر نکنید

وام مسکن/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بانک مسکن اعلام کرد با توجه به شرایط جدید قیمت مسکن اقدام به افزایش سقف این تسهیلات برای افتتاح‌کنندگان حساب‌های پس‌انداز مسکن جوانان کرده است. بر این اساس سقف تسهیلات قابل پرداخت از این محل در شهر تهران در پایان سال پانزدهم با ۶۰ درصد رشد، از ۲۵۰ میلیون تومان به ۴۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است. با توجه به تورمی که یک آپارتمان 38 متری در یکی از نقاط زیر خط فقر (خیابان آزادی به پایین) یک میلیارد تومان است، این مبلغ چه کمکی به جوانان می کند؟ سید محمود فاطمی عقدا، رییس سابق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا درباره وام 400 میلیونی به جوانان تاکید کرد: این شوخی با جوان ها است. در حال حاضر هم جوان ها نمی توانند خانه بخرند.

نمی توان شرایط تورمی فردا را تعیین کرد

وی افزود: با این شرایط تورمی، افزایش قیمت ها، تغییر معیارها و شاخص های اقتصادی، رقم هایی برای سال های آینده شوخی است. امروز نمی توان برای سال های بعد تصمیم گرفت. مبلغ تعیین کردن برای سال های بعد اقدامی به دور از منطق و اشتباه است. اگر کشور اقتصادی پایدار داشت و نرخ تورم آن کنترل شده بود، می شد برای سال های آینده برنامه ریزی کرد. اما به هیچ عنوان نمی توان نرخ تورم فردا را پیش بینی کرد، چطور می شود برای سال های آینده مشخص کرد که جوانان با چه مبلغی می توانند خانه دار شوند؟ این یک شوخی نه چندان خوب با جوانان که دل هر کسی را به درد می آورد.

اظهارنظرها بر بازار آشفته مسکن تاثیر ندارد

رییس سابق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در پاسخ به این سوال که چقدر اظهارنظر های اینچنینی به گرانی مسکن دامن می زند؟ گفت: بازار مسکن تابع حرف های اینچنینی نیست. متاسفانه بازار مسکن آنقدر آشفته و از کنترل خارج است که این حرف ها روی آن تاثیری نمی گذارد. ولی این اظهارنظرها از لحاظ روانی مردم را آزرده خاطر می کند.

تفاوت قیمت وام های کلانشهرها با روستاها

وی افزود: اگر این وام در قالب طرح مسکن دار کردن جوانان قطعا باید در کلانشهرها با شهرهای کوچک تر و روستاها متفاوت خواهد بود. در حال حاضر نیز بانک مسکن تابع کلانشهرها و شهرهای دیگر وام را می پردازد.

مردم باید با 30درصد مسکن دار شوند

رییس سابق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکید کرد: با شرایط فعلی جوانان با هیچ راهی نمی توانند مسکن تهیه کنند. اما اگر بخواهند مشکل حل شود و مردم خانه دار بشوند باید میزان تسهیلاتی که داده می شود، به سمت ساخت یا همان عرضه سوق پیدا کند و مبلغ آن نیز باید افزایش یابد و با شرایط اقتصادی فعلی باید 70درصد از بهای تمام شده مسکن را از طریق تسهیلات ارائه کنند و مردم با 30درصد آورده بتوانند خانه دار شوند و تسهیلات را به بانک بازگردانند. اگر این چرخه به وجود آید قطعا در ابتدا به دولت فشار می آید اما مطمئنا می تواند در آینده مشکل را حل کند و به یک امر روتین تبدیل شود و از بازپرداخت تسهیلات، عرضه و ساخت ساختمان ها صورت بگیرد.

تسهیلات به سمت عرضه برود نه تقاضا

سید محمود فاطمی عقدا با اشاره به این که سیاست تاکنون سیاست تسهیلات را به سمت تقاضا برده است، گفت: اگر تسهیلات مسکن به سمت تقاضا برود، مشکل حل نمی شود. چرا که سمت تقاضا همیشه تورم زاست و باعث گرانی مسکن می شود. اگر این تسهیلات به سمت عرضه و ساخت مسکن برود، می تواند به ارزان تر شدن قیمت تمام شده منجر شود و باید بازپرداخت آن نیز به عهده خریدار مسکن باشد.

تغییر ماهیت مسکن از سرمایه ای به مصرفی

رییس سابق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: اگر میزان تولید مسکن از تقاضا بیشتر شود، یقینا مسکن از حالت سرمایه ای به حالت مصرفی تغییر ماهیت می دهد. ولی وقتی 5-6 میلیون نیاز انباشته مسکن وجود دارد و تولید از تقاضا عقب است، جامعه با مشکلات امروز روبرو می شود و این فضا بهترین موقعیت برای فعالیت دلالان است. دولت به دلیل سیاست های اشتباه در حوزه مسکن در این سال ها اجازه داده که مشکلات تشدید شود و حضور و نقش دلالان پررنگ تر شود. تنها راه تولید مسکن است.

مشکل عمده عملکرد اشتباه مجلس

سید محمود فاطمی عقدا تاکید کرد: تا زمانی که یک وزیر با تایید مجلس به یک وزارتخانه راه پیدا می کند و به راحتی قادر است برنامه های مصوب مجلس را زیرپا بگذارد و مسکن مهر و سیاست های مسکن را زیرپا می گذارد، شرایط بر همین منوال پیش خواهد رفت. وقتی مجلس به وظیفه نظارت خود در اجرای قوانین به درستی عمل نمی کند مشکل ها از بین نمی رود. مشکل عمده ما عملکرد اشتباه مجلس است و دولت نباید رها باشد. وزیری که با رای اعتماد نمایندگان بر مسند وزارت می نشیند مکلف و متعهد به اجرای برنامه های توسعه ای کشور است و حق سرپیچی از قوانین را ندارد. در آن زمان مجلس وقت باید این وزیر را احضار می کرد و عذر او را می خواستند اما وقتی این وزیر تا نیمه های دولت دوازدهم نیز به کار خود ادامه می دهد این تنش در بازار مسکن خواهد بود. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 610341 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟