ویلاهای غیرمجاز شمیرانات تخریب میشوند که پاتوق خلافکاران شوند ؟ / دژهای غیرقانونی دانه درشت ها پابرجاست

ویلاسازی در لواسان/ به گزارش خبرنگار اجتماع رکنا، پر بیراه نیست اگر یکی از جنجالی ترین خبرهای دهه اخیر پرده برداری از شهرک باستی هیلز در لواسان است. شهرکی که در مقابل چشم تمام مسئولان و مدیران شهری ساخته شد که کمترین قیمت آن در سال گذشته 35میلیارد و گاه از مرز ۱۵۰ میلیارد تومان هم می گذشت. با افزایش قیمت مسکن در چند ماه اخیر، آنقدر این ویلاها گران شده که شمردن صفرهای قیمت شان هم وقت می برد. در این میان هر از چندگاهی چند مسئول جمع می شوند و یک ویلا در شمیرانات را جلوی دوربین های تلویزیون و عکاسان تخریب می کنند تا موج خبرهای فضای مجازی بخوابد.

حال سوال این جا است که بعد از تخریب این ویلاها چه می شود؟ آیا این تخریب ها خود آسیب به محیط زیست نمی زند؟ بعد از این تخریب ها، ویلاهای ویران شده ، رها می مانند و به گفته رئیس شورای شهر شمیرانات خیلی از این مخروبه ها به پاتوق خلافکاران تبدیل می شوند.

سیدکمال محمدیان، رئیس شورای شهرستان شمیرانات در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا ساخت و ساز ویلاهای غیرمجاز در لواسان را مورد بررسی قرار داده و تاکید کرد: مسلما هزینه تخریب ویلاها بار اضافه ای بر دوشت مدیریت شهری و شهرداری است.

چرا تنها ویلاهای غیرمجاز زیر ذره بین است؟

وی در پاسخ به این سوال که ویلاهای بسیاری در تمام کشور به صورت غیرمجاز و لاکچری ساخته می شود چرا لواسان زیر ذره بین فضای مجازی قرار گرفته است؟ گفت:  لواسان یک طیف صفر تا صدی دارد که مردم عادی در کنار سرمایه داران، وکلا، وزرا و حتی مقامات عالی در لواسان ساکن هستند.

کار کنی اذیت می شوی ، کار نکنی هم آزار می بینی

رئیس شورای شهرستان شمیرانات تاکید کرد: اگر در لواسان مسئول باشی و کسی کاری از شما بخواهد، انجام بدهی مشکل داری، چون مخالفان آن کار اذیتت می کنند و اگر آن کار را انجام ندهی فردی که درخواست کرده اذیتت می کند. علاوه بر مسائل فنی، یک برخورد سیاسی در لواسان حاکم است. متاسفانه بیشتر سبقه سیاسی دارد تا فنی و شهرسازی داشته باشد.

محیط زیست لقلقه زبان است نه دغدغه

سیدکمال محمدیان در پاسخ به این سوال که ویلاهایی که تخریب می شوند، برای محیط زیست چه فایده ای دارد؟ تاکید کرد: محیط زیست در کشور ما بیشتر لقلقه زبان است تا دغدغه واقعی. در کشورمان به جز برخی موسسات و سمن های مردم نهاد و برخی از مردم دلسوز واقعی محیط زیست نداریم. افرادی که در مورد محیط زیست حرف می زنند بیشتر از این که دلسوزان واقعی محیط زیست باشند، از محیط زیست سوءاستفاده می کنند. ساخت و ساز به خودی خود یک ارزش است و جرم به حساب نمی آید چرا که مایحتاج اولیه محسوب می شود. کسی که در زمین خود ساختمان می سازد، مجرم نیست. در این میان تخلف از مقررات اجرای ساختمان رخ می دهد.

نخاله های تلمبار شده پدیده زشت

وی با بیان این که از ابتدای ساخت و ساز تا انتهای آن 2 سال طول می کشد، افزود: تمام چشم های نظارتی شورای شهر، بازرسی، فنی و اطلاعاتی و ناظرانی که قانونگذار در نظر گرفته است هیچ کدام در این دو سال نمی بینند و از تخلفات جلوگیری و سازنده را آگاه نمی کنند. سازنده یک ویلای شیک یا عادی و معمولی را می سازد و اگر زمین کشاورزی بوده، کشاورزی از بین رفته، اگر زمین شیب داشته، شیب بهم ریخته و... یعنی زمین از حالت اولیه خود خارج شده و ساختمان ساخته شده است. هزینه ملی یا همان مصالح ساختمانی صرف و هزینه شده و کمیسیون ماده 100 بدون در نظر گرفتن این موضوعات حکم تخریب (قلع و قمع) داده است. چه اتفاقی رخ می دهد؟ به وضوح می بینیم که یک پدیده زشت و بدشکل تخریب در فضا می ماند و آهن، زباله و نخاله روی هم تلمبار می شود و تبدیل می شود به مرکز حیوانات موزی (موش، سوسک و...) یا گاهی مرکز و محل تخلف افراد سوءاستفادگر می شود. این زمین پس از ساخت و ساز به پهنه طبیعت اولیه خود باز نمی گردد، بلکه فقط یک پدیده دیگر را به محیط زیست تحمیل می کنیم. مسئول فرمانداری، بخشداری، جهاد کشاورزی، محیط زیست و بازرسی که در طول ساخت و ساز خواب بودیم، با طمطراق می گوییم این تعداد زمین به دامن طبیعت یا کشاورزی بازگشت. در حالی که چنین چیزی صحت ندارد. ما لطمه غیرقابل جبرانی به محیط زیست می زنیم و حتی تخریب ویلاها نخاله ایجاد می کند که آزار و تخریب مضاعفی برای طبیعت است.

تخریب ویلاها زیان معنوی غیرقابل جبران به جامعه

رئیس شورای شهرستان شمیرانات به نگاه مردم اشاره کرده و تاکید کرد: مردم می بینند که ساختمانی طی 2 سال ساخته و بعد از آن تخریب شد و از خود می پرسند؛ چرا این ویلا ساخته شد؟ چرا چشم های نظارتی در طول ساخت و ساز اقدامی انجام ندادند؟ چرا این ساختمان تخریب شد؟ چرا نخاله های آن مانده است؟ این چیزی که در جامعه ما مانده و در روستاهای شمیرانات می بینیم، یک زیان معنوی برای جامعه است که غیرقابل جبران است. فقط به تخریب فکر می کنیم و به بلایی که از نظر سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... سر جامعه آورده ایم.

چشم های خواب نظارت در شمیرانات

سیدکمال محمدیان در پاسخ به این سوال که چطور نگاه نظارتی بر روی ساخت و سازهای غیرمجاز بسته می شود؟ گفت: کافی است در یکی از گذرهای اصلی دهستان های لواسان کوچک، لواسان بزرگ یا روددره ها، رودبار قصران و... بایستید خودروهای بیت مال متعلق به حفاظت کشاورزی شهرستان شمیرانات، حفاظت آب منطقه تهران، پلیس ساختمان شهرداری رودبار قصران، میگون، دربندسر و...، سازمان بازرسی، یگان حفاظت منابع طبیعی، یگان حفاظت از محیط زیست با سه، چهار سرنشین هر روز صبح می آیند تا وظیفه خودشان را در نظارت انجام دهند و از ساخت و ساز غیرمجاز، رودخانه خواری و کوهخواری جلوگیری کنند. ولی ظرف یکسال دو سال گذشته مسئولان به راحتی اعلام می کنند در شهرستان شمیرانات 3000 ویلای غیرمجاز ساخته شده است. مردم می گویند با ورود گشت زنی هر روزه چند خودرو، در منطقه در پی وظیفه نظارتی، چطور این ساخت و سازها انجام شده است؟ این خودروها چه می کردند؟ یک شبهه ای نزدیک به واقعیت به وجود می آید که این افراد ناظر واقعی و دلسوز برای جامعه نبودند.

زورمان به دانه درشت ها نمی رسد

وی افزود: بعد از ساخت و سازها به صورت تصادفی قرعه کشی یک ساختمان را تخریب می کنند. والا بخواهند 3000 ویلای غیرمجاز را تخریب کنند باید از اول تا آخر لواسان را تخریب کنند. از قضای روزگار قرعه کشی به نام بومی ها می افتد. یعنی زورمان به دانه درشت ها نمی رسد و به جز ویلای دختر وزیر یک ویلا از دانه درشت ها تخریب نشده است ولی بومی منطقه که برای خانواده اش تخلف کرده را تخریب می کنیم که زیان اجتماعی در پی دارد. یک ویلا از دختر وزیر هم تخریب می کنیم تا بگویم عدالت را رعایت کرده ایم.

دانه درشت ها دژهایی دور زمین می کشند

رئیس شورای شهرستان شمیرانات در پاسخ به این سوال که وجود مقامات عالی باعث چند درصد این تخلفات می شود؟ گفت: هیچ... آنها که دانه درشت هستند دور زمین خود دیوار می کشند و ویلای خود را می سازند. آنهایی که معمولی هستند یا شب می سازند یا زد و بند می کنند و ساختمان خود را می سازند. یکی به شکل ویلای لاکچری یکی به شکل ویلای معمولی، اما ساخت و ساز انجام می شود. الان هم این ساخت و سازها در حال انجام است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 604747 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟