آیا انفجاری بدتر از بیروت در انتظار تهران است؟ / پاسخ مسئولان وزارت نفت به هشدار عضو شورای شهر تهران

مجید فراهانی، رییس کمیته بودجه شورای شهر تهران بعد از انفجار بیروت هشدار داد : "فقط کافی است یکی از تانکرها یا خودروی حمل  انبار نفت شهران ، هنگام سوخت گیری در کنار مخازن دچار حادثه شود، آنگاه با انفجار سریالی مخازن سوخت یکی پس از دیگری فاجعه‌ای بزرگ‌تر از بیروت به سر تهران می‌آید."

مجید فراهانی

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی رکنا، در پی انفجارهای متعدد اخیر در ایران و برخی کشورهای منطقه و در آخرین و شدیدترین مورد در بیروت، حالا با این اظهار نظر عضو شورای شهر تهران، تهرانی ها و به خصوص ساکنین شهران نگران وقوع انفجاری بدتر از دمشق هستند.

کسری نوری، مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت و  فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا از جزئیات این انبار نفت ، میزان خطرناک بودن آن برای شهر تهران و آیا  اینکه می تواند فاجعه ای دهشتناک تر از بیروت را برای ساکنان پایتخت ایران رقم بزند یا خیر گفتند.

کسری نوری

کسری نوری - مدیر کل روابط عمومی وزارت نفت - در خصوص ادعا مجید فراهانی و خطرناک بودن انبار نفت شهران چنین گفت :  وقتی تاسیساتی در منطقه ای احداث می شود به حتم  تمامی نکات ایمنی رعایت شده است. حال اگر اتفاق غیرمترقبه ای رخ دهد که ناشی از عوامل خارجی باشد، برای هر تاسیسات و مجموعه ای می تواند اتفاق بیفتد. مهم اینست که تا آنجا که به وزارت نفت مربوط است، تمام نکات ایمنی در آن انبار و تمامی پالایشگاه ها و تاسیسات نفتی، گازی و پتروشیمی در سراسر کشور رعایت شده است.

بعضی از رسانه ها اعلام کرده اند که احتمال دارد آتش سوزی های ایران و نقاط مختلف خاورمیانه در اثر ارتکاب اعمال خرابکارانه باشد بر اساس این فرضیه آیا تدابیر امنیتی بیشتری  اندیشیده شده است؟

مدیر کل روابط عمومی وزارت نفت اینگونه پاسخ داد : این موضوع را باید نهادهای امنیتی به شما پاسخ بدهند. تا آنجا که به ما مربوط است،تمام نکات ایمنی را اصطلاحا در داخل فنس های نفت رعایت کرده ایم.

انبار نفت شهران با بیروت قابل مقایسه نیست

مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران در مورد انبار نفت منطقه شهران هشدار داده است و مسئولان را متوجه این امر کرده است که اگر رعایت های مورد نیاز انجام نگیرد می تواند اتفاقی بزرگ تر از آنچه در بیروت رخ داده است را برای ساکنان تهران رقم بزند .

فاطمه کاهی

و اما فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در خصوص این سخنان عضو  شورای شهر تهران چنین به خبرنگار اجتماعی رکنا پاسخ داد:

 امکان حادثه وجود دارد. ولی ما تمام الزامات و استانداردهای ایمنی را رعایت کرده ایم. یعنی نکاتی که باید در صنعت ذخیره سازی فرآورده و نگهداشت انبارها رعایت کرد، در آنجا رعایت شده و تا الآن هم هیچ حادثه ای در آنجا نداشتیم که نگران کننده باشد. انبار نفت ، سیستم ایمنی خودش را دارد و کنترل می شود.

انبار زمانی ساخته شد که تهران تا این حد بزرگ نشده بود

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه این تاسیسات زمانی ساخته شد که شهر تا این حد گسترش نیافته بود و در زمان احداث این انبار ، منطقه خارج از شهر محسوب می شد ادامه داد :  این انبار نفت قبلا خارج از شهر بود ، بعدها شهر گسترش پیدا کرد. از زمانی که شهر شروع به گسترش پیدا کرد ، بارها تاکید کردیم و نامه نگاری و جلسه گذاشته شد که باید حریم و فاصله رعایت شود اما شهر گسترش یافت . به هر حال  با توجه به اینکه استانداردهای ایمنی در این انبار نفت  رعایت شده، بعید می دانم حادثه ای با ابعاد حادثه بیروت اتفاق بیفتد.

ارائه گزارش های پیاپی به ستاد بحران و کمیته های مربوطه  شهرداری و شورای شهر

وی در مورد اینکه این انبار نفت در حال حاضر با منطقه مسکونی چقدر فاصله دارد گفت : فاصله دقیق را نمی دانم تنها می توانم تاکید کنم که گزارش های زیادی درخصوص رعایت فاصله گذاری  به ستاد بحران و کمیته ای در شهرداری و شورای شهر ارسال شده  است. به نظر نباید مجوز ساخت و ساز داده می شد. مجوزهای ساخت و ساز را وزارت نفت نمی دهد و شهرداری می دهد و نباید داده می شد.

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در خصوص اینکه در حال حاضر این ساخت و سازها در فاصله نزدیک به انبار نفت انجام گرفته است در این تاریخ زمانی برای ایمن نگهداشتن زندگی ساکنان منطقه چه باید کرد و چه تدابیری اندیشیده شده است گفت: بیشترین کاری که می توانیم انجام دهیم این است که استانداردهای ایمنی را در سطح کاملا مناسب رعایت کنیم.   تدابیر امنیتی و نظارتی ویژه ای در منطقه وجود دارد که امیدواریم خطر را از ساکنان دور نگهدارد.

مقایسه بمب با بشکه مواد نفتی

فاطمه کاهی تاکید داشت :  حادثه احتمالی در اینجا با هیچ معیاری با انفجار بیروت قابل مقایسه نیست. حادثه ای که در بیروت اتفاق افتاده، تا جایی که من می دانم ناشی از نیترات آمونیوم بوده است. مثل این می ماند که شما یک بمب را با یک بشکه مواد نفتی مقایسه کنید. نیترات آمونیوم به شدت تخریب می کند ولی مواد نفتی که به صورت مایع در مخزن های استاندارد ذخیره شده باشد و استانداردهای ایمنی رعایت شده باشد، امکان انفجار ندارد.

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در پایان گفت : ماهیت این تاسیسات ذخیره نفتی کاملا از نظر ترکیب های شیمیایی با مواد محترقه متفاوت است و امکان وقوع اتفاقی مانند بیروت وجود ندارد. به علاوه اینکه ما حداکثر استانداردهای ایمنی را رعایت می کنیم و تا الآن جای نگرانی وجود ندارد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 593694 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟