والدین چاق ، فرزندان تپل دارند / تاثیر ورزش کردن والدین بر تناسب اندام فرزندان

چاقی - کودک| به گزارش خبرنگار رکنا، فرهنگ تغذیه و ورزش تا چه حد می تواند در کیفیت زندگی تاثیر گذار باشد. بی تردید این بر سلامت اندام ، بیماری های قلبی و عروقی و حتی هوش تاثیر دارد.به طبع آن در آموزش، هزینه های درمان و عزت نفس و اعتماد به نفس افراد تاثیر دارد. مطمئنا جامعه سالم شاداب تر و پویا تر خواهد بود. و در برابر بسیاری از آسیب ها من جمله اعتیاد، فرد را مقاوم می کند. بسیاری از کارشناسان بر اهمیت فرهنگ سازی بر تغذیه و ورزش اصرار دارند. در این مقال به تاثیر پایبندی والدین بر تغذیه سالم و ورزش بر کودکانشان اشاره خواهیم داشت.

در این زمینه با « ربابه نوری قاسم آبادی، روانشناس کودک و نوجوان» گفتگویی داشتیم. 

84790_photo_2019-08-05_03-44-05.f2db9c

نوری به عنوان یک روانشناس کودک بر سرایت فرهنگ تندرستی  از والدین به کودکان تاکید کرد و گفت: هم در مبحث آسیب و هم در مبحث مهارت، مشاهده می تواند رفتار را تسری بدهد. بسیار محتمل تر است که افراد مهارت ها را از راه مشاهده و دیدن بیاموزند و تا توصیه باعث شود که آنها رفتار را  پیش بگیرند. به اصطلاح می گویند کودکان با چشم یاد می گیرند  نا با گوش. به همین خاطر است که کودکانی ورزش می کنند که عموما والدین آنها ورزش می کنند یا ورزش می کرده اند.

اعضای خانواده از نظر تندرستی و سلامت همگون هستند

وی در ادامه بیان کرد: عموما می بینیم که خانواده  هایی که والدین فربه تر دارند، فرزندان آنها هم چاق هستند. در واقع شمایل لاغری و چاقی خانواده ها در اکثر مواقع هم گون است. و به ندرت می بینیم که یک والدین چاق کودکی لاغر داشته باشند. اینکه والدین به امد و شد و شرکت در ورزش کودکان خود اهمیت بدهند، خود باعث تشویق و ترغیب آنها به انجام اعمال ورزشی می شود. همین گونه است که اگر والدین به سلامت و تغذیه خود اهمیت بدهند، همین اهمیت را میبینیم که کودکان شان هم قائل می شوند.

کودکان با تماشای والدین درباره موضوعات درک پیدا می کنند 

نوری گفت: این روانشناس کودک و نوجوان عنوان داشت:  بسیاری از والدین، بدون اینکه به آنها ورزش را پیشنهاد کرده باشند، وقتی که فرهنگ خانواده پذیرفته است که تغذیه، ورزش و تندرستی اهمیت دارد، کودک هم برای آن اهمیت قائل می شود. خانواده ای که به سبک زندگی خود توجه می کند، مسلما کودک به این مطالب درک پیدا می کند.

سبک زندگی، تغذیه و تندرستی خوب نیست

وی در پایان اشاره کرد: متاسفانه وقتی به شیوه زندگی عمومی، آمارها و انواع خوراکی  هایی که در جامعه رواج دارد نگاه می کنیم، پی می بریم که نگاه جامعه به ورزش، تندرستی و تغذیه خوب نیست. متعاقبا، وقتی که ما به میزان اختلالات قلبی و عروقی نگاه می کنیم، به آمار چاقی نگاه می  کنیم ، پی میبریم که فرهنگ تغذیه و ورزش در کشور نیازمند بررسی و مداخلات بسیاری است. متاسفانه سبک زندگی، تغذیه و تندرستی خوب نیست.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید

کدخبر: 584596 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی رحیمی راد
آیا این خبر مفید بود؟