بیمه ساختمان ها باید اجباری شود

انفجار کلینیک سینا/ شهردار تهران /به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، انفجار ساختمان کلینیک سینا همه را به یاد حادثه ساختمان پلاسکو انداخت. در زمان فرو ریختن پلاسکو پرونده ساختمان های ناایمن باز شد و همه از وجود این ساختمان ها ابراز نگرانی کردند اما این نگرانی تا امسال که کلینیک سینا منفجر شد چه تغییراتی را در شهر به وجود آورده است؟ پیروز حناچی، شهردار تهران به این سوال پاسخ داده و گفت: بعد از پلاسکو تا کنون ۳۳ هزار پلاک در معرض خطر شناسایی کردیم که ممکن است حداکثر ۱۵۰۰ پلاک دیگر اضافه شود. ما این ساختمان‌ها را شناسایی کردیم اما اگر از لحاظ حقوقی پشتیبانی نشویم نتایج خوبی حاصل نمی‌شود.

وی در مورد حادثه کلینیک سینا، افزود: سازمان آتش نشانی سه اخطاریه از نظر ایمنی به مالک ابلاغ کرده است و یک اخطاریه نیز در مورد ماده ۱۰۰ این ساختمان بوده است. ما خلاء قانونی داریم. بر اساس قانون از بافت مسکونی می‌توان برای مطب استفاده کرد اما آیا می‌توان از این بافت مسکونی استفاده تجاری پزشکی کرد؟

وی با بیان اینکه این خلاء قانونی به طور قطع وجود دارد که یک لایحه در دولت مطرح است تا این حادثه تبدیل به اصلاح قانون شود، تاکید کرد: یک راه، بیمه اجباری برای ساختمان‌های حساس است. اگر ساختمان ها بیمه اجباری شوند شامل مقررات ملی آن کنترل شده و در صورت بروز حادثه، بیمه غرامت می پردازد اما ساختمان های ناایمن طبق این قانون مجبورند سهم بیشتری پرداخت کنند و در صورت عدم ایمن سازی و بروز حوادث پولی از سوی بیمه به مالک پرداخت نمی شود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه همکاران ما در محل حادثه زود حاضر شدند و حضور به موقع آنها باعث کنترل حریق شد اما متاسفانه انفجار دو کپسول و موج ناشی از آن و همچنین فشار بالای منوکسید کربن سبب شد که تعدادی از همشهریان‌مان جان خود را از دست بدهند، افزود: معتقدم در چنین حوادثی علل و زمینه‌های وقوع باید حل شود. به عنوان مثال در این حادثه درست است که بر اساس قانون در ساختمان‌های مسکونی می‌توان مطب پزشکی دایر کرد اما نه مطب و کلینیکی که از آن استفاده تجاری در حوزه پزشکی شود.

72هزار رای ماده 100 روی دست شهرداری

وی در پاسخ به این سوال که عملکرد سازمان آتش نشانی را در این حادثه چگونه ارزیابی می‌کنید گفت: همکاران ما حضور خوبی داشتند اما ما اجازه پلمب نداریم و اخطاریه‌های صادر شده نیز به مراجع قضایی رونوشت شده است و در مورد اجرای رای ماده ۱۰۰ نیز باید پیگیری شود اما در حال حاضر ما ۷۲ هزار رای ماده ۱۰۰ داریم که بنا به دلایلی هنوز اجرایی نشده است اما من نمی‌توانم سهمی برای آتش نشانان در این اتفاق تعیین کنم و این مسئله بر عهده قوه قضائیه است اما معتقدم همکارانمان در این گلوگاه خوب عمل کردند.

وی در پاسخ به این سوال که کمپینی راه اندازی شده که ساختمان‌های ناایمن به مردم معرفی شوند، تاکید کرد: اعلام عام با نصب یک پلاکارد تبعات دارد و اینکه دل مردم را خالی کنیم اما اقدامات موثری در پی این اعلام رخ ندهد، جای تامل دارد.

پیروز حناچی در پاسخ به این سوال که شایعاتی در مورد این که شما به هیئت دولت دعوت نمی شوید وجود دارد. آیا این شایعات درست است؟ گفت: من دعوتنامه‌های حضور در جلسات را دریافت کرده‌ام و امروز نیز از طریق پیامک مطلع شدم. شاید در اجرای برخی موضوعات اختلاف نظرهایی باشد اما قطعا هدف ما و دولت اجرای قوانین است

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 583366 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟