دستان 1000 زن سوزن دوز در سیستان و بلوچستان به کار افتاد / کم توجهی وزارت صمت به تولید البسه ایرانی + فیلم
حجم ویدیو: 52.07M | مدت زمان ویدیو: 00:05:36

مد و لباس/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، ورود قاچاق لباس های ترک و استقبال بسیاری از مردم از این لباس ها مشکلی است که گریبان کشور را چسبیده است و باعث شده به تدریج لباس های محلی و زیبای ایرانی از دور خارج شوند. کارگروه مد و لباس که چند سالی است فعال شده و تلاش می کند که سوزن دوزی، رودوزی و دوخت هایی که مغفول مانده را احیا کند. مرضیه شفاپور، دبیر نخستین جشنواره و نمایشگاه تخصصی عفاف و حجاب در این مورد به خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: یکی از برنامه هایی که از ابتدای حضور در کارگروه مد و لباس در نظر داشتم و قویا آن را دنبال کردم دیده شدن لباس اقوام است.

مرضیه شفاپور

احیای دوخت های از بین رفته ایرانی

وی با اشاره به این که تعدد اقوام در ایران زیاد است، افزود: دوخت ها و لباس های اقوام مختلف زیاد است و تنوع خوبی دارد. رویکرد دنیا نیز بر استفاده از این دوخت هاست. چه خوب است که از پتانسیل خود را احیا کنیم. بسیاری از دوخت ها در کشور از بین رفته بود اما یک کمیته تشکیل دادم تا به سمت این دوخت ها را احیای و با استفاده از این دوخت ها کنیم.

مرضیه شفاپور گفت: تمام مدیران کل ادارات در سراسر کشور ملزم به همکاری با مسئول کمیته شدند تا دوخت های از بین رفته را احیا کرده و روی لباس ها استفاده کنیم. خوشبختانه سومین دفتر در آمل افتتاح کردیم و در استان های دیگر نیز پیش خواهد رفت. اولین دفتر سوزن دوزی ها در سیستان و بلوچستان افتتاح شد که برای 1000 زن سوزن دوز اشتغال ایجاد کردیم. دومین استان، قم و سومین دفتر آمل بود. با پیگیری در سطح کشور ضمن ایجاد اشتغال دوخت های ایرانی احیا می شوند و به کشورهایی که درخواست می کنند صادر کنیم. کشورهای اروپایی برای رودوزی ها درخواست زیادی داشتند. کره جنوبی از بته جقه اصفهان لباس تهیه کرده و به تن کرده بودند. دنیا به این سمت می رود که از این اتفاقات خوب کشور ما استفاده کند.

چرا دنبال لباس ترک هستیم؟

وی در پاسخ به این سوال که ترکیه در مد و لباس پیشرفت کرد و مردم به سمت آن رفت، طراحی لباس ما چه مشکلی دارد که مردم از ترکیه استقبال می کنند؟ گفت: ترکیه فرهنگ لباس را جا انداخت و از این فرهنگ سودآوری و ارزآوری دارد. ما هم به این سمت حرکت می کنیم که پوشاک ایرانی کمتر از پوشاک ترکیه نیست. ترکیه برندهای مختلف را کپی برداری می کند و با توجه به نگاه ویژه این کشور به لباس، قیمت را کاهش داد. لباس های ترک نیز به صورت قاچاق و با قیمت پایین تر وارد ایران می شود. به همین دلیل مردم به واسطه ارزان بودن و تنوع لباس های ترک مردم از آن استقبال کردند.

مشکل قاچاق را حل کنید

مرضیه شفاپور تاکید کرد: در کارگروه مد و لباس به این سمت حرکت می کنیم که ذائقه سازی کنیم. اولین هدف ما نیز مدارس هستند چون دانش آموزان آینده ساز مملکت هستند تا سلیقه آنها را با توجه به فرهنگ خودشان انتخاب کنند. از سوی دیگر فرهنگ خوش پوشی را با المان های فرهنگ خودمان توسعه یابد. بعضی از لباس هایی که رودوزی یا سوزن دوزی شده گران است اما این به دلیل مورد حمایت قرار نگرفتن است. اگر وزارت صمت به تولید کنندگان و طراحان سوبسیدهایی را اختصاص دهد و مشکل قاچاق حل شود مطمئن باشید طرح هایی که ارائه می شود مورد پسند و ارزان خواهد بود.

مرضیه شفاپور در پایان افزود: دعوت می کنم که علاقمندان در اولین نمایشگاه حجاب و عفاف که در مصلی امام خمینی (ره) از 18 تا 26 تیرماه از 4 عصر تا 10 شب برگزار می کنند دیدن کنند. البته ما تاکنون با پروتکل های بهداشتی پیش رفتیم ولی اگر وزارت بهداشت از برگزاری آن پیشگیری کند از طریق آنلاین برگزار خواهد شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 581590 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟