دستورات تغییرات اقلیمی برای مهندسان و شهرنشینان

تغییرات اقلیمی / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، تغییرات اقلیمی هرروز بیشتر از روز قبل خود را نشان می دهد. بخش اعظمی از این تغییرات اقلیمی به دلیل سبک زندگی انسان هاست. با تغییرات اقلیمی به نظر می رسد باید ساختار زندگی انسان ها نیز تغییر کرده و از طراحی خانه ها، حمل و نقل شهری، حتی اشتغال باید دچار تحول شود.

تفاوت هایی که باید در شهرسازی ها و نوع زندگی و روش زندگی انسانی با تغییرات اقلیمی شکل بگیرد چگونه باید باشد ؟

گیتی اعتماد، استاد دانشگاه و کارشناس حوزه شهری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: عوامل آلودگی هوا در ایران ترافیک است. سوخت های فسیلی در حمل و نقل به ویژه در صنعت هواپیمایی بسیار وحشتناک است و در دوره شیوع کرونا که پروازها لغو شد، زمین کمی نفس کشید.

استفاده از مترو و اتوبوس خطرناک هستند

وی با اشاره به این که مردم به دلیل ترس از کرونا از خودروهای شهری خود استفاده می کنند، گفت: مردم حق دارند چرا که استفاده از مترو و اتوبوس در ایران بسیار خطرناک است در حالی که در کشورهای توسعه یافته فاصله گذاری در اتوبوس و مترو لحاظ شده است.

آموزش استفاده صحیح از سوخت الزامی است

گیتی اعتماد با اشاره به این که باید سوخت فسیلی را در گرمایش و سرمایش مسکن کاهش دهیم، افزود: در کشورهای اروپایی مانند آلمان روزهای کمتری نسبت به ایران آفتابی است. اما از انرژی خورشیدی به خوبی استفاده می کنند. در حالی که در ایران این اتفاق نمی افتد و انرژی خورشیدی هدر می رود. البته هنوز فرهنگ استفاده بهینه از انرژی را هم یاد نگرفته ایم. به عنوان مثال شوفاژ را روشن می کنیم پنجره را هم باز می کنیم. بنابراین باید آگاهی مردم ارتقا پیدا کند تا سوخت کمتری مصرف شود.

دیوارهای دو جداره جای دیوارهای ضخیم قدیمی

این استاد دانشگاه با بیان این که طراحی ها می تواند طوری باشد که از کولر و گرمایش با درجه زیاد استفاده کمتری شود، گفت: باید از اتلاف انرژی پیشگیری کرد تا محیط زیست کمتر در خطر باشد. در گذشته سبک معماری طوری بود که خانه ها در زمستان گرما را نگه می داشت و در تابستان هوا خنک بود و یکی از علل آن ضخیم بودن دیوارها بود. با تکنولوژی جدید نیز می توان دیوارهای دو جداره و تعبیه ایزولاسیون بین دو دیوار می توان از اتلاف انرژی و ایجاد دمای بیشتر در زمین پیشگیری کرد.

اشتغال های آنلاین

گیتی اعتماد در پاسخ به این سوال که تحول در اشتغال می تواند در کاهش تغییرات منفی اقلیمی جهان تاثیرگذار باشد؟ گفت: شیوع کرونا آنلاین زندگی کردن را به ما یاد داد. کارها متوقف نشد و کارها به صورت آنلاین پیش رفت. خوشبختانه بعضی از باورها و فرهنگ ها تغییر کرده و مردم به این نتیجه رسیدند که بسیاری از کارها را می توان از خانه انجام داد و ترددها کاهش یابد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 574644 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟