ورود مسکن به بورس، اشتباهی که خانه را گرانتر می کند/ فروش هوا به نام مسکن!

به گزارش خبرنگار رکنا، مسکن در ایران کالای شاخصی است که بیش از 120صنعت وابسته این کالاست. از سوی دیگر افزایش قیمت مسکن  همچون ارز بر افزایش قیمت کالاهای اساسی تاثیر بسزایی دارد.گفته می شود میانگین هر متر مربع آپارتمان در تهران 17میلیون تومان است. دادستانی نیز طی حکمی قیمت خانه و آپارتمان را در آگهی ها حذف کرد. حالا افزایش قیمت مسکن روزانه شده و دوباره بازار این کالای شاخص با تنش دست به گریبان است. سوال اینجاست که خرید متری مسکن در بورس می تواند این مسکن را به ساحل آرامش برساند؟ آیا باعث کاهش قیمت ها می شود یا به افزایش این قیمت ها دامن می زند؟

فروش هوا به نام مسکن

کارشناسان در این مورد اعلام کردند که اگر قرار است این عرضه مانند ورقه ای مانند صندوق های سرمایه گذاری باشد معلوم نیست که دولت چه چیزی را عرضه می کند ومردم چه چیزی را می خرند. ضمن آن که هدف این است  مردم خانه دار شوند؟ بنابراین باید مشخص شود که هر فرد سهمی از چه واحد را خریداری کرده است. ولی امکان دارد فقط برگه ای به ما بفروشند یعنی هوا خرید و فروش شده است.

مدلی برای حضور مسکن در بورس مشخص نشده است

علی اکبر کریمی، نماینده مجلس یازدهم در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا در پاسخ به این سوال که ورود مسکن به بورس  باعث کاهش یا افزایش قیمت ها شود؟ تاکید کرد: قطعا این موضوع تاثیری در قیمت ها ندارد. هر ساله باید حدود یک میلیون و500 واحد مسکونی ساخته شود و اگر قرار باشد تامین مالی مسکن از طریق بازار سرمایه و بورس انجام شود، باید پروژه های متعدد و گسترده ای را در بورس عرضه کنند تا اثر محسوسی در بازار داشته باشد. هنوز مدل های مشخصی را به بورس ارائه شود.

علی اکبر کریمی / نماینده مجلس یازدهم / شهردار اراک

باید نقدینگی جذب بازار مسکن شود

نماینده مجلس یازدهم با بیان این که صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان در بورس وجود دارد، افزود: این صندوق بستر مناسبی است برای کسانی که می خواهند در مسکن و ساختمان از این تامین مالی استفاده کنند. از سوی دیگر مردم نیز برای سرمایه گذاری و خانه دار شدن می توانند از این مسیر استفاده کنند. این تجربه وجود دارد ولی مهم این است که چقدر از آن استفاده می شود.

علی اکبر کریمی در پاسخ به این سوال که چرا باید کالای شاخصی مانند مسکن در بورس ارائه شود تا به بازار طلا برسد؟ گفت: مردم پول های خود را در بازار طلا سرمایه گذاری می کنند و مسکن از امکان جذب نقدینگی محروم می ماند. در حقیقت مقصود این است که سرمایه های مردم را جهت تولید و توسعه مسکن جذب این بازار کنند.

افزایش ارزش ذخایر دارایی بانک ها

یکی از کارشناسان اعلام کرده که ورود مسکن به بورس به نفع دولت و بانک هاست. این در حالی است که بانک ها طی سالها به بنگاهداری پرداخته و سپرده ها را در بازار مسکن سرمایه گذاری کردند اما با رکود در بازار این کالای شاخص، سرمایه این بانک ها قفل شد. علی اکبر کریمی در پاسخ به این سوال که ورود مسکن به بانک چقدر به بنگاهداری بانک ها ربط دارد؟ تاکید کرد: بانک ها برای سرمایه گذاری در امور غیربانکی منع دارند. خرید املاک و دارایی برای بانک ها ممنوع است و بانک ها حق ندارند منابع خود را در این مسیر هزینه کنند. ممکن است هر بانکی از این جریان منتفع  شود چرا که قیمت مسکن مناسب با تورم افزایش می یابد و ارزش ذخایر دارایی بانک افزایش می یابد. ولی از لحاظ قانونی بانک ها باید به مسائل بانکداری رسیدگی کنند.

کریمی در پاسخ به این سوال که حالا این تخلف توسط بانک ها صورت گرفته است، این روش بانکداری چقدر در ورود مسکن به بورس تاثیر داشته است؟ گفت: این موضوع هیچ تاثیری ندارد، این دو موضوع به هم ربطی ندارند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 573553 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟