چرا سوءتغذیه و فقر غذایی مناطق محروم ایران رفع نمی شود ؟ / پاسخ وزارت بهداشت + صوت
حجم ویدیو: 31.71M | مدت زمان ویدیو: 00:04:31

سوءتغذیه و فقر غذایی مناطق محروم/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، هر ساله آماری از سوءتغذیه در کشور منتشر می شود و برخی استان ها پای ثابت این لیست هستند و انگار قرار نیست از لیست سوءتغذیه خارج شوند و باید در صدر آمارها قرار گیرند تا لیست سوءتغذیه که از سوی مسئولان اعلام می شود، خالی نماند و آمارگیری ها نمود بیشتری پیدا کند. مشکل کجاست که در فقر غذایی و مشکل سوءتغذیه می مانند؟

زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به این سوال گفت: در کشور 31 استان داریم و سوءتغذیه در همه استان ها رصد و مقایسه می شود. نمی توانیم بگوییم در مناطق کم برخوردار سوءتغذیه به اندازه 20سال پیش است.

سوءتغذیه ثابت نمانده است

زهرا عبداللهی با اشاره به تحقیقات و مطالعات وزارت بهداشت، افزود: بررسی های سوءتغذیه در کودکان زیر5ساله نشان می دهد که در همه استان ها حتی مناطق کم برخوردار کاهش قابل ملاحظه ای داشتیم و سوءتغذیه ثابت نمانده است. به عنوان مثال در استان سیستان و بلوچستان اگر 20سال پیش 40 تا 50درصد سوءتغذیه کودکان را شاهد بودیم در سال 96 کم وزنی 12درصد و کوتاه قدی در این استان به 20درصد رسیده است. یعنی در سال ها ارتقا تغذیه در استان های محروم اتفاق افتاده است.

کوتاه قدی در سیستان و بلوچستان سه برابر میانگین کشور

زهرا عبداللهی تاکید کرد: در سال 80 مطالعه کردیم و کودکان سیستان و بلوچستان، کرمان و جنوب خراسان 60تا70درصد دچار کم خونی بودند در حالی که امروزه این عدد بسیار کاهش یافته است. ولی امروز که می گوییم کوتاه قدی کودکان در کشور 4درصد است، در استان سیستان و بلوچستان 12درصد یعنی 3برابر آمار کشوری است. ارتقا و بهبود در این مناطق رخ داده اما وزارت بهداشت راضی نیست و چون مشکلات دو، سه برابر متوسط کشور در آنجا وجود دارد.

زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به توسعه مناطق محروم گفت: باید در این مناطق توسعه رخ دهد. در مناطق محروم باید کشاورزی، اشتغال، فقر زدایی، سوادآموزی، حمایت های اجتماعی و... با هم سامان یابد و وزارت بهداشت نیز اقدامات خود را برای کاهش سوءتغذیه و برطرف کردن ناامینی غذایی در دستور کار قرار دهد. باید اقدامات و حمایت های ویژه ای در مناطق محروم انجام شود تا توسعه رخ دهد و مشکلات تغذیه ای رفع شود. در غیر اینصورت سوءتغذیه و ناامنی غذایی در این استان ها حل شود.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 571670 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟