ژنتیک دلیل 80 درصد سقط جنین ها / کاهش فرزند آوری به دلیل مسائل اقتصادی و اجتماعی

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، زندگی ماشینی، تکنولوژی و مشکلات اقتصادی سن ازدواج را افزایش داده است. این موضوع مختص ایران نیست بلکه در کشورهای پیشرفته نیز ازدواج و فرزندآوری کاهش یافته است.

طاهره افتخار، متخصص زنان و زایمان در پاسخ به این سوال به خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: 80درصد سقط ها در دنیا و ایران علت ژنتیکی دارد و در 8هفته اول اتفاق می افتد. در بسیاری از مواقع مادر خونریزی را به حساب قاعدگی خود می گذارد در حالی که سقط جنین داشته است.

وی در تشریح علت ژنتیکی افزود: نه این که پدر و مادر مشکل ژنتیکی داشته باشند. بلکه اشتباهات ژنتیکی در دوره بارداری رخ می دهد. وقتی سن ازدواج افزایش یافته و مادر در سن بالا حامله می شود، احتمال افزایش مشکل ژنتیکی بیشتر می شود.

افتخاری تاکید می کرد: نمی توانیم بگوییم تغذیه کنونی و فست فودها در سقط جنین تاثیر دارد. مسائلی مانند نارسایی هورمونی، اختلالات رحم و... بیشتر در سقط جنین ها تاثیر دارد.

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به تاثیر آندومتریوز در سقط جنین ها افزود: آندومتریوز بیشتر باعث نازایی می شود. بیشتر نازایی است که باعث ناباروری می شود.

استرس در سقط جنین تاثیر دارد

افتخاری در پاسخ به این سوال که آلودگی هوا، استرس، پارازیت ها و... در سقط جنین تاثیر دارد یا خیر؟ گفت: مدرک مستندی وجود ندارد که به صورت قطعی بگوییم آلودگی هوا یا پارازیت می تواند باعث سقط جنین شود. استرس باعث می شود کسی که در خطر سقط است، این موضوع برایش ایجاد شده و سقط جنین کند.

وی با اشاره به افزایش استراحت مطلق در زنان باردار تاکید کرد: وسواس زنان نسبت به حاملگی بیشتر شده است. کسانی که در گذشته حامله نمی شدند، با علم جدید حامله می شوند. ضمن آن که حاملگی در سن بالا نیز افزایش یافته که دوقلویی بیشتری دارند. نازاهایی که تحت نظر پزشک می روند نیز چندقلو حامله می شوند و چند قلویی خطر سقط را افزایش می دهد.

افتخاری در پایان گفت: مسائل اجتماعی باعث کاهش ازدواج شده است. از سوی دیگر زوج ها رغبت کمتری برای فرزندآوری پیدا کرده اند. مسائل اقتصادی و اجتماعی باعث شده که ازدواج ها در سن بالا صورت گرفته و ریسک سقط جنین افزایش یابد. اگر دختران در جوانی ازدواج کرده و اقدام به بارداری کنند این ریسک کاهش می یابد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 567865 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟