دچار شدن جامعه به اختلال پس آسیبی

مهرداد فلاطونی روانشناس اجتماعی در گفت‌ و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این مسئله که جامعه ایرانی مدام در چند سال گذشته در معرض اتفاقات ناگوار پیاپی بوده است و در 6 ماه گذشته فشارهای روحی و روانی زیادی به مردم وارد شده است حال آنها برای کاهش اضطراب و استرس خود چه کارهایی باید انجام دهند گفت:  نیاز است تا مردم به آگاهی های درونی برسند چون وقتی اینجور اتفاقات رخ می دهد مردم دچار یک اختلال پس آسیبی می شوند یعنی هر زمان که اتفاق خاصی در کشور رخ بدهد آنها منتظر اتفاقات بدتر هستند.

وی ادامه داد: واقعیت این است که مردم بر اساس نظریات اسنادی خود زندگی می کنند یعنی افراد موضوعات را به شکل های مختلف می بینند که همین مسئله باعث می شود، گاهی به این نتیجه برسند که اتفاقات دائمی هستند.

همه حوادث در کنترل ما نیست

فلاطونی با بیان اینکه بعد از زلزله تهران، فضای مجازی را رصد می کردم که همه بر این موضوع اشتراک نظر داشتند که حوادث مختلف اعم از کرونا، سیل و زلزله با یکدیگر دست به یکی کرده اند اضافه کرد: این مسئله باید به مردم گفته شود که اگرچه این حوادث پشت سر یکدیگر رخ می دهند اما این دلیل نمی شود همه آنها در کنترل ما باشند.

مردم دچار خطای بزرگ نمایی هستند

این روانشناس اجتماعی خاطر نشان کرد: مردم ما معمولا دچار خطای بزرگ نمایی هستند حال در 6 ماه گذشته نیز مشکلات زیادی را تجربه کرده اند بنابراین همه اینها باعث شده است که مسائل را حاد تر احساس کنند درحالی که ما می بینیم مسئله کرونا جهانی است. یا زلزله در هر کشوری رخ می دهد بنابراین باید در هر موضوع بیچارگی را درونی سازی نکنیم چراکه در این صورت توان مقابله با آن را نخواهیم داشت.

رسانه ها موضوعات جمعی را به تمسخر نگیرند

او ادامه داد: باید بپذیریم که این موضوعات رد می شوند پس نباید مشکلات عام را به طور خاص ببینیم فلذا رسانه های جمعی در عادی سازی مسائل جهانی وظیفه دارند اما متاسفانه می بینیم که بعضی از شبکه ها موضوع را به تمسخر می گیرند که این عادی سازی نیست بلکه ممکن است مسئله را حادتر کند.

فلاطونی در خصوص اینکه در این شرایط مردم چه مدیریتی برای روان و افکار خود باید داشته باشند گفت :تمرکز بر اخبار بد و ناگوار  باعث استری می شود فلذا ما باید نباید منتظر بلایا باشیم کمااینکه خیلی از اتفاقاتی که برای ما رخ می دهد به این دلیل است که به صورت جمعی به موضوعات فکر می کنیم.

این روانشناس اجتماعی در پایان تاکید کرد: مردم باید از برخی از سایت هایی که دائم اطلاعات غلط می دهند دوری کرده و به کسانی که وقوع حادثه ها را پیش بینی می کنند توجه نکنند کمااینکه استرس ها و اضطراب های امروز ما بر روی فرزندانمان نیز تاثیر خواهد گذاشت و در آینده با یک جامعه مریض روبرو خواهیم بود. اگر مدیریت مناسبی بر روان جامعه نباشد و به زودی با همگیری استرس و اضطراب بین مردم مواجه خواهیم شد که بسیار برای یک جامعه خطرناک است.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 566020 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟