سود بیمه از کرونا چقدر بود ؟ / با 10هزار تومان خانه خود را بیمه کنید

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، با وجود کوئید 19، ترددها کاهش یافت، نوروز امسال مانند سال های دیگر نبود و جاده ها مسافران کمتری را به خود دیدند. سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: «تلفات و تصادفات جاده‌ای از ۲۵ اسفند تا پایان 12فروردین حدود ۶۵ درصد نسبت به سال گذشته در همین مدت کاهش یافته که این روند نشان دهنده رعایت مردم و اهتمام آنها به انجام توصیه‌ها، پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های ارائه شده از سوی پلیس و نیز ستاد ملی مقابله با کرونا است.»

این کاهش 65درصدی تصادفات باعث می شود که بیمه ها کمتر خسارت بپردازند و سود بیشتری به جیب بیمه ها سرازیر می شود.

نصرت‌ا... نوربخش، رئیس انجمن شرکت‌های نمایندگی خدمات صنعت بیمه کشور اما اعلام کرد که نباید به صنعت بیمه مقطعی نگاه کرد.وی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا افزود: بیمه شخص ثالث در سال 95 تصویب شد و ضوابط بیمه مرکزی بر اساس این قانون است. بیمه نامه برای یکسال کامل است. ممکن است در یک ماه تصادفات کمتر و در ماه بعدی بیشتر باشد. ممکن است در اسفند و فروردین به دلیل کاهش مسافرت تصادفات کاهش یافته باشد ولی در تابستان با کاهش شیوع کرونا و آزادسازی حجم بیشتری از مردم به مسافرت بروند و ضریب حوادث (نقص عضو، فوت، خسارت های مالی و...) افزایش یابد. بنابراین در بیمه شخص ثالث باید 12ماه را در نظر گرفت. از سوی دیگر معمولا نرخ دیه را قوه قضائیه تعیین می کند. شرکت های بیمه نیز براساس بیمه مرکزی حق بیمه ها را اعلام می کنند.

سودآوری در بیمه برای جبران خسارت

به دلیل تعطیلی مشاغل، ساختمان سازی ها و اصناف حوادث در این حوزه نیز کاهش یافته و مردم کمتر از بیمه های مسئولیت مدنی استفاده کرده اند. نوربخش اما نظر دیگری داشته و گفت: سودآوری در یک مقطع خاص نمی تواند مطرح باشد. در بیمه های مسئولیت، مهندسی یا بیمه کارخانجات باید به این موضوع نگاه شود که ممکن است در مقطعی ریسک پایین و در مقطع دیگر ریسک بالاتر باشد. همیشه شرکتهای بیمه در بخش بیمه های مسئولیت، درمان و شخص ثالث با زیان روبرو بودند یا اگر خیلی هنر به خرج داده اند، زیانشان را به حداقل رسانده اند. به عنوان مثال اگر 100ریال حق بیمه دریافت کرده اند 110 ریال خسارت پرداخته اند. هزینه های اداری و فروش را هم به آن اضافه کنیم حدود 135درصد خسارت می کنند. بنابراین در شرایط نرمال ضریب خسارت در بیمه های شخص ثالث، درمان و مسئولیت خسارت بالا بوده است. اگر شرکت های بیمه یک یا دو ماه با ریسک کمتری مواجه بودند. بنابراین زمان ریسک کمتر جبران زیان کرده و سودی برای شرکت های بیمه ایجاد نمی کند.

افزایش موجودی انبارها با تغییر نرخ ارز

وی در پاسخ به این سوال که اگر صنعت بیمه با زیان روبروست چرا شرکت های بیمه هر روز افزایش می یابد؟ تاکید کرد: رشد شرکت های بیمه بستگی به رشد اقتصادی کشور دارد. حجم نقدینگی در طی سال های گذشته افزایش یافته و به تبع آن سرمایه گذاری و تعداد خودرو نیز در جامعه افزایش یافته است. موجودی انباری ها نیز با تغییر نرخ ارز افزایش یافته است. این افزایش ها باعث ایجاد انگیزه برای سوق پیدا کردن شرکت های به سمت صنعت بیمه می شود. همه ساله ترازهای مالی شرکت های بیمه در روزنامه ها کثیرالانتشار منتشر می شود. با یک نگاه به این ترازهای مالی مشخص می شود که باطن صنعت بیمه چیز دیگری است. تعدادی از شرکت های بیمه زیان ده هستند و تعداد دیگر نیز ممکن است شامل ماده 141 قانون تجارت (برگزاری مجمع جهت انحلال شرکت) شوند.

نیروی انسانی متخصص در صنعت بیمه

نوربخش در پاسخ به این سوالات که اگر شرکت ها که تا مرحله انحلال پیش می روند، چرا باید فعالیت کنند؟ چطور شرکت های بیمه اعلام ضرر و زیان می کنند اما به فعالیت خود ادامه می دهند؟ شرکت های بیمه کتمان کاری می کنند یا ورشکسته هستند؟ گفت: بحث ورشکستگی نیست. اگر ترازهای مالی شرکت های بیمه ای را تحلیل کنید مشخص می شود که جایگاه شرکت های بیمه چگونه است؟

وی با تاکید بر این که در صنعت بیمه مشکل کمبود نیروی انسانی متخصص است، افزود: در حال حاضر 40-50 هزار نماینده بیمه در سراسر کشور داریم. نیروهای انسانی این نماینده ها چقدر آموزش دیده اند؟ آیا صرفا یک آموزش کوتاه می تواند آنها را توجیح کند؟ عمده تولید صنعت بیمه نیز از این 40-50هزار نماینده به وجود می آید. این شبکه های فروش باید مشتری را آماده کنند و بازاریابی کنند.

صنعت بیمه ایران سنتی است

نوربخش تاکید کرد: شبکه فروش در صنعت بیمه حرف اول را می زند و باید تقویت شوند تا به مردم خدمات دهند و تولید را افزایش دهد. در سال جهش تولید راهی جز تقویت و حمایت شبکه فروش نداریم. امروز با جمعیت 80میلیون نفر و دارایی های ملی و مردمی جمع تولید حق بیمه ما به 5میلیارد دلار (دلار 10هزار تومان) نمی رسد. در حالی که یک کشوری مثل عمان با 3میلیون نفر حق بیمه هایشان نزدیک 1میلیارد و 800میلیون دلار است.

لزوم وجود امنیت اقتصادی

رئیس انجمن شرکت‌های نمایندگی خدمات صنعت بیمه کشور افزود: صنعت بیمه ما هنوز سنتی عمل می کند و هیچ نوآوری در آن وجود ندارد. سالیان سال کار کردیم و امروز در جایگاهی هستیم که برای جهش تولید بستر مناسب را برای اقدامات جدید و یارانه ای ایجاد کنیم. نباید به این نگاه کنیم که ریسک شرکت های بیمه یکی دو ماه کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: صرفا نیاز به امنیت سیاسی نداریم. جنبه اساسی امنیت اقتصادی در صنعت بیمه نهفته است. وقتی براثر سیل، زلزله یا آتش سوزی خانه ای از بین برود حمایت ها وجود داشته باشد برای شهروندان اطمینان خاطر به وجود می آورد. ولی امروز از مجموعه خانه های کشور فقط 10درصد بیمه هستند.

با 10هزار تومان خانه خود را بیمه کنید

به گفته نوربخش، قانون بیمه همگانی سه سال است که در مجلس خاک می خورد. چرا تصویب نمی شود تا کلیه منازل مسکونی را تحت پوشش بیمه قرار دهد؟

رئیس انجمن شرکت‌های نمایندگی خدمات صنعت بیمه کشور در پاسخ به این سوال که اگر این قانون تصویب شود، با توجه به شرایط اقتصادی احتمال نمی دهید که بسیاری از مالکان توانایی مالی پرداخت بیمه را نداشته باشند؟ گفت: بیمه آتش سوزی منازل بسیار ناچیز است. بسیاری به این نکته توجه نداشته باشد. اگر خانه ای 2میلیارد تومان ارزش داشته باشد، یک میلیارد قیمت زمین است و یک میلیارد تومان سازه و محتویات آن صدهزار تومان در سال می شود. حق بیمه ماهیانه 10هزار تومان می شود. این یک پوشش همگانی است و دولت ناگزیر نیست از پول بیت المال به زلزله زدگان، سیل زده یا... کمک کند.

گفتنی است که نباید غافل بود که بیمه ها با تشویقی هایی که هر ساله اعمال می کنند مردم را به سوی استفاده کمتر از بیمه نامه و احتیاط بیشتر سوق داده اند. این در حالی است که اگر بیمه ها سوی نداشتند، سرمایه گذاران به سمت صنعت بیمه گرایش پیدا نمی کردند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 564307 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟