روان پرستاران کرونایی ها در وضعیت قرمز / خبری از روان درمانی کادردرمان  مبتلایان به کرونا نیست

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، مشاغل سخت که روند کاری آنان با روان و روحشان در ارتباط است و امکان دارد که آسیب هایی ببینید که هم بر زندگی آنان و رفتار اجتماعی این افراد اثر گذار باشد و هم تاثیر مستقیمی بر عملکرد کاریشان داشته باشد در جهان مورد توجه روانشناسی قرار دارند . به گونه های که باید نه به دلخواه که به اجبار ، حتما ماهانه یا هفتگی به مشاور مراجعه کنند تا سلامت روان آنان تحت نظر باشد. به طور مثال در ایران  ماموران نیروی انتظامی به صورت اجباری باید حداقل ماهی یکبار برای مشاوره به یک روان درمانگر مراجعه کنند حال در این شرایط کنونی یکی از قشرهایی که مدام با استرس و اضطراب دست و پنجه نرم می کنند قشر فداکار کارد درمانی ما در بخش کرونایی ها هستند  که چند ماهی است به دلیل شیوع کرونا در خط مقدم مبارزه با این ویروس  قرار دارند که باید فکری درخصوص استرس های و اضطراب های آنها کرد. آیا این افراد تحت مراقبت روانی قرار دارند ؟ آیا کسی به فکر روان و آرامش روان آنان هست؟ دبیر کال خانه پرستاری در این خصوص با رکنا صحبت کرد.

تشدید اضطراب و استرس در بین پرستاران

محمد شریفی مقدم، دبیر کل خانه پرستاری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این مسئله که تا کنون چه اقداماتی برای جلسلات روان درمانی پرستاران در دوران کرونا برای کاهش اضطراب، استرس و افسردگی در آنها صورت گرفته است گفت: اضطراب و استرس در بین پرستاران از قبل کرونا نیز وجود داشته چرا که ماهیت شغل پرستاری این است اما در دوران کرونا این موضوع تشدید پیدا کرده است.

وی ادامه داد: پرستاران باید 30 سال با مریض های مختلف با بیماری های گوناگون که به عنوان یک بمب ساعتی بر روحیه آنها تاثیر منفی می گذارد، روبرو شوند از طرفی در صف اول پاسخگویی به بیماران و خانواده آنها قرار بگیرند که همین مسئله استرس زیادی را برای آنها به دنبال دارد.

اضطراب در پرستاران بیشتر از سایر مشاغل است

شریفی مقدم خاطر نشان کرد: میزان اضطراب در پرستاران با توجه به تحقیقاتی که ما انجام دادیم بیشتر از سایر مشاغل است کمااینکه در دنیا نیز امکانات ویژه ای اعم از منع اضافه کاری، تعطیلات اجباری، ورزش و... در نظر گرفته اند تا این تنیدگی ها و استرس ها کاهش پیدا بکند اما در کشور ما استرس های چند جانبه برروی آنها وجود دارد.

دبیر کل خانه پرستاری با بیان اینکه استرس های چند جانبه مانند نداشتن امنیت شغلی، ماهیت شغلی، استرس پاسخ دادن به کمبودهای بیمارستان و.. وجود دارد تاکید کرد: بعد از کرونا استرس ها درون پرستاران شدت پیدا کرد چراکه بیماری کرونا یک ویروس ناشناخته است که پرستاران شناخت زیادی از آن ندارند بنابراین همین مسئله باعث نگرانی بیشتر پرستاران می شود.

بیش از 100 شهید نظام پرستاری در کشور

او افزود: تا کنون بیش از 100 جان باخته نظام پرستاری فقط در کشور ما وجود داشته است که همین مسئله باعث استرس بیشتر در بین پرستاران می شود کمااینکه خیلی از پرستاران ما هفته ها می شود که خانواده خود را ندیده اند که این مسائل باعث بالارفتن بیشتر استرس و اضطراب پرستاران شده است اما از سوی مسئولان ما هیچ کاری در این زمینه برای آنها انجام نشده است.

شریفی مقدم درباره این مسئله که چرا تاکنون اقدامات روان درمانی برای پرستاران صورت نگرفته است اضافه کرد: جدای از اینکه برای پرستاران کاری نکرده اند بلکه گاهی نمک روی زخم آنها نیز پاشیده اند. حقیقت این است که نزدیک 30 هزار نیروی شرکتی پرستاری در حال فعالیت هستند اما هیچ اقدامی برای کاهش اضطراب آنها صورت نگرفته است.

جمعیت پرستاری ایران در حد کشورهای جهان سومی است

دبیر کل خانه پرستاری در پاسخ به این سوال که چرا در شرایط فعلی که کرونا تا این حد رشد داشته هیچ اقدامی برای کاهش اضطراب پرستاران و مراقبت روان آنها صورت نگرفته است توضیح داد: چرایی این مسئله مربوط به کم توجهی مسئولان وزارت بهداشت به این حرفه است چرا که هم اکنون جمعیت پرستاران ما به اندازه کشورهای جهان سومی است.

میزان تعداد پرستاران به ازای هر هزار نفر

او افزود: کشورهای اروپایی به ازای هر هزار نفر جمعیت ده پرستار دارند که متوسط جهانی آن 6 پرستار و حداقل آن 3 پرستار است که متاسفانه در کشور ما 1.6 پرستار است. بنابراین اگر مردم بخواهند حداقل مراقبت را بگیرند باید تعداد پرستاران ما دو برابر شود بنابراین این موضوع هم برای مردم و هم پرستاران مشکلاتی را به دنبال دارد.

دبیر کل خانه پرستاری در پایان تاکید کرد: پرستاران امروز درگیر تعارض منافع مسئولان سلامتی هستند که سیاست ها باعث شده است حتی در این شرایط حساس که مقام معظم رهبری نیز پرستاران را شهید می نامند به نظر باید توجه بهتری به شرایط معیشت و روان پرستاران داشت  کمااینکه اگر اضطراب و استرس فردی بالا برود نمی توان مریض را برای درمان به او سپرد فلذا مسئولان باید هرچه زود تر در این زمینه کاری کنند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 563887 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟