دچار شدن مسئولان به پدیده نزدیک بینی / صدور پروانه های رایگان برای جوانسازی منطقه 12 تهران

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بهسازی و بازآفرینی بافت فرسوده چند سالی است که مورد توجه مسئولان قرار گرفته است. سال 93 کمیته ای تشکیل شده و تفاهم نامه همکاری مشترک معاونت خدمات شهری و سازمان نوسازی با موضوع طرح ساختار مراکز رفاهی خدماتی محلات منعقد شد. این کمیته برای بهره گیری از توانمندی های مشترک و در راستای تقویت و توسعه رویکرد ارتقاء کیفیت فضاهای شهری، ساماندهی، حفظ و بهینه سازی محیط زیست شهری و همچنین افزایش کیفیت خدمات عمومی به شهروندان، ایجاد حس تعلق به شهروندان ساکن در بافت فرسوده شهر تهران تشکیل شد.

سال 96 بود که دولت نیز به جرگه احیاگران بافت فرسوده پیوسته و اعلام کرد: نگرش جدید ما حفظ بافت، ساکنین و احیای بافت های فرسوده است. این بافت ها هنوز هم زنده اند اما درحال فرسایش و فرسودگی، هدف ما ارتقای کیفیت و برگشت زندگی به بافت های فرسوده است. اما هیچ کدام از این شعارها و دغدغه مسئولان نتوانست بافت فرسوده را به سامان برساند. منطقه 12 پایتخت بافت فرسوده وسیعی دارد.

علی محمد سعادتی، شهردار منطقه12 در مورد بافت فرسوده منطقه تاریخی تهران افزود: بخشی از بهبود شرایط محیطی به عرصه های عمومی شهر مربوط است. شهرداری تهران به عنوان متولی امر در سال های اخیر در بافت فرسوده اقدامات بسیاری انجام داده است. شکل و ظاهر شهر در روحیه مردم موثر است. اگر به بخش تاریخی شهر رسیدگی نشود، طبیعتا کالبد فرسوده و رنجور از آن دیده می شود و مورد اقبال برای زندگی شهروندان نخواهد بود. شهرداری بسیاری از ارزش های تاریخی تهران را محافظت کرده و باعث بیشتر برجسته و شناختن این ارزش ها شده است.

پروانه های ساختمان رایگان است

به گفته شهردار منطقه 12؛ سختی مدیریت در روی دیگر سکه است و مربوط به مرمت، بازسازی و بهسازی قسمت هایی از بافت فرسوده می شود که مالکیت خصوصی دارد. قاعدتا شهرداری نمی تواند مالکان را مجبور به ساخت یا مرمت ملک خود کند. شهرداری در این بخش دستگاه تسهیل گر شده و با ضوابط تشویقی انگیزه بازسازی مالکان را افزایش دهد. در حال حاضر تمام پروانه های ساختمانی بافت فرسوده محدوده منطقه 12 رایگان صادر می شود. تقریبا 560هکتار از منطقه 12 بافت فرسوده است. در حقیقت شهرداری از مالکان نزدیک به یک سوم 1600 هکتار منطقه 12 برای صدور پروانه ساختمانی هزینه ای دریافت نمی کند. یکی دیگر از موارد تشویقی دیگر، ابزارهای بانکی که دولت از طریق وزارت راه و شهرسازی در اختیار مالکان بافت فرسوده قرار می دهد.

سعادتی با اشاره به این که نوسازی بافت فرسوده منطقه 12 زمان زیادی نیاز دارد، گفت: نوسازی و بهسازی این منطقه با این حجم از پلاک، بنا و ساختمان در وسعت وسیع قاعدتا در کوتاه مدت به نتیجه نمی رسد. از طریق دفاتر تسهیل گری و دفاتر نوسازی محلات موضوع ترغیب ساکنان بافت فرسوده را پیگیری می کنیم ولی در کل منطقه این اقدامات طی زمان خود را نشان می دهد. بسیاری از این مالکان در محدوده های بافت فرسوده کسب و کار، مشکلات ورثه ای، اختلافات سرقفلی و... دارند و اثر اجتماعی و ملموس محیطی اقدامات شهرداری با زمان برجسته و مشخص می شود.

نبود یکپارچه سازی واحدها در بافت فرسوده

ناصر یارمحمدیان، هیئت علمی دانشگاه اصفهان، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: در شهرهای تاریخی که بافت تاریخی، فرهنگی دارند، ساماندهی بافت فرسوده بسیار سخت است. از سوی دیگر در سیاستگذاری ها اصلاح بافت فرسوده جنبه ایمن و بازسازی مورد غفلت قرار گرفته است. البته که نتوانستیم انگیزه ای برای مالکان نیز به وجود آوریم تا بافت های فرسوده را توسط مردم مدیریت کنیم. مرمت بافت های فرسوده نیز می تواند بسیار مهم باشد اما مهم ترین مولفه این است که کمتر در ایران شاهد یکپارچه سازی واحدهای بافت فرسوده بوده ایم.

مشکلی به نام نظام حقوق مالکیت

وی با بیان این که در ایران نظام حقوق مالکیت قوی نداریم، افزود: به دلیل عدم حقوق مالکیت در بعضی از ساختمان ها امکان مدیریت پدیده بافت فرسوده وجود ندارد. برخی از واحدهای مسکونی حتی قابلیت تبدیل به یک سند یا مبایعه وجود ندارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به نظام انگیزشی گفت: بخشی از آن رفع مشکلات حقوق مالکیت ساکنان این بافت است. اجرای این حقوق مالکیت باید با سیاست های دولت های محلی هماهنگ باشد. باید قاعده گذاری هایی ساکنین این بافت را به بهینه سازی واحدهای مسکونی شان ترغیب کرد.

عدم اعتماد به متغیرهای بی ثبات اقتصادی

یارمحمدیان در پایان افزود: عدم حقوق مالکیت و عدم اعتماد به رفتار حاکم بر قوانین و اجرای قوانین، یکی از مهم ترین نکاتی است که ساکنان بافت فرسوده را از بهینه سازی برحذر می دارد. عدم اعتماد و اطمینان آنقدر زیاد است که تشویقی های بافت فرسوده نیز باعث تحریک سرمایه گذاران و ساکنان برای بهینه و ایمن سازی در مناطق دارای بافت فرسوده نمی شود. عدم اعتماد به قول و قرار مسئولان، شرایط اقتصادی، نتیجه بهینه سازی، نرخ ارز، تورم و بسیاری از متغیر بی ثبات کننده اقتصادی از جمله بخشنامه ها و آیین نامه ها باعث فرار سرمایه نه تنها از مناطق دارای بافت فرسوده بلکه از شهرها و حتی کشور شده است. اصلاح و رفع این مشکل زمان زیادی می خواهد و ناشی از رفتار دولت های مرکزی و محلی (مدیریت شهری) است. در ساختار مدیریت ایران افق دید سیاستمداران کوتاه مدت بوده و بازگشت این اعتماد بسیار سخت است. یکی از پایه های تصمیم گیری این است که سیاستگذار نتیجه و پیامد عملکرد خود را پیش بینی کرده و پاسخگوی آن باشند. اما در حال حاضر مسئولان دچار پدیده نزدیک بینی شده اند و همین مسئله باعث می شود که اقدامات کوتاه مدت با نوسانات شدید همراه باشد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 562836 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟