توانبخشی آنلاین کودکان اوتیسم، تجربه ای جدید در روزهای کرونایی / با 48085 تماس بگیرید

سینا توکلی -مسئول آموزش، پژوهش و توانبخشی انجمن اوتیسم ایران -در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا درباره وضعیت آموزش و درمان بچه های اوتیسم در دوران بحران کرونا گفت: ما در کشور ساز و کار برای ارزیابی درمان و توانبخشی بیماران اوتیسم به صورت آنلاین نداشته ایم. درحال حاضر برخی از کلینک ها به صورت آنلاین مراجعین خود را ویزیت می کنند و برنامه های توانبخشی بچه های اوتیسم را همانند گذشته ادامه می دهند و برنامه های جدید را به آن ها اعلام می کنند. البته این نوع توانبخشی برای بچه هایی است که عملکرد متوسط دارند و می توانند با درمانگر خود به صورت تصویری ارتباط برقرار کنند. بچه هایی که عملکردشان متوسط و بالاتر است را بچه های تیف توانمند اوتیسم می نامند.

برنامه های کاردرمانی ذهنی آنها می تواند به صورت آنلاین دنبال شود اما مباحث حسی و حرکتی و بازی درمانی آنها توسط درمانگر به صورت آنلاین نمی تواند ارائه شود. در این جا انجمن اوتیسم ایران در فضای وبینار در حوزه های مختلف مانند بازی های والد و کودک، مهرات های روزمره دستشویی رفتن، غذا خوردن، لباس پوشیدن و... به خانواده هایی که فرزند اوتیسم دارند آموزش می دهند. همینطور در مبحث نوجوانان اوتیسم و دوران بلوغشان آموزش هایی را در نظر گرفته ایم که این آموزش ها را نیز از فضای وبینار به والدین ارائه می کنیم.

توانبخشی مبتنی بر خانواده ها در دوران کرونا مهم است

وی در ادامه درباره ارائه این آموزش ها به صورت آنلاین برای خانواده ها اظهار داشت: ارائه این آموزش ها از طریق فضای وبینار باعث توانمند سازی والدین می شود و کمک می کند تا آنان در روزهای کرونا با بچه ها توانبخشی فرزندشان را ادامه دهند. در حوزه توانبخشی کودکان اوتیسم دو بخش داریم اولین بخش، توانبخشی پزشکی است به معنی کارهایی که در کلینک ها و مراکز درمانی انجام می شود. بخش دوم توانبخشی مبتنی بر خانواده است به معنی کارهایی که والد یا مربی در محیط خانه با بچه انجام می دهد و الان تمرکز ما بر نوع دوم توانبخشی است.

سامانه تلفنی24 ساعته پاسخگو به سوالات اوتیسمی مردم

توکلی در پایان خاطر نشان کرد: مجدد تاکید دارم که ما تا به امروز ساز و کاری برای توانبخشی به صورت آنلاین نداشته ایم. این تجربه ای که این روزها به دست آورده ایم و می آوریم به نوعی آزمون و خطاست. همچنین انجمن اوتیسم سامانه تلفنی را راه اندازی کرده است که به صورت شبانه روزی به خانواده هایی که فرزند اوتیسم دارند یا هرشخصی که سوالی درمورد اوتیسم و افراد مبتلا به اوتیسم دارد می توانند با تماس با شماره 48085 تماس بگیرد و از کارشناسان ما که متشکل از روانشناس، روانپزشک، کار درمانگر، گفتار درمانگر، مشاور خانواده، مشاور بلوغ و مددکار سوالات خود را بپرسند و همکاران ما 24 ساعته پاسخگو سوالات اوتیسمی مردم هستند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 562586 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مینا سجادی
آیا این خبر مفید بود؟