زباله های مردم را با قیمت مناسب بخرید تا تفکیک زباله صورت گیرد

رومینا قاسمی کارشناس مهندسی بهداشت محیط در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این مسئله که چرا ما هنوز در کشورمان نتوانسته ایم فرهنگ جداسازی پسماند را نهادینه کنیم بیان کرد: حجم پسماند فقط در تهران با روزی 9 هزار تن عدد بسیاری بالایی است کمااینکه جایگاه های پسماند نیز محدود هستند و تا چند سال آینده منطقه کهریزک پر شده و باید جای جدیدی را برای پسماند پیدا کنیم.

پسماند های تولیدی محیط زیست را تهدید می کنند

وی ادامه داد: این حجم پسماند باعث می شود که خطرات زیادی محیط زیست را فقط بخاطر خنثی سازی پسماند تهدید کند. بنابراین نیاز است تا مردم پسماند تولیدی خود را به صورت تفکیک از مبدا کاهش دهند که این کار ابتدا با تفکیک پسماند خشک از تر صورت می پذیرد.

از زباله خاک تولید کنیم

او با بیان اینکه پسماندهای خشک نیز جنس های متفاوتی دارند که بهتر است جداسازی آنها نیز تفکیکی باشد اظهار کرد: درباره پسماندهای تر نیاز است تا ما با یکسری روش ها خاک تولید کنیم به این صورت که پوست خیار، تفاله هویج، چای و... در یک محیط باز مثل حیاط یا بالکن خانه پسماند گیاهی را داخل محفظه ای قرار بدهند تا به وسیله هوا و خورشید، آب این پسماند ها تبخیر شده و یک کمپس سرشار از مواد غذایی برای گیاهان خانگی بدست بیاید.

قاسمی خاطر نشان کرد: نکته ای که باید به آن اشاره کنم این است که در سینک ظرفشویی همه خانه ها سبد کوچکی وجود دارد که تفاله های چای را در آن میریزند و از آنجایی که آب برروی آن میریزد یک افزایش حجم در زباله به وجود می آید که حتی زمان بازیافت نیز مشکلاتی را به همراه دارد بنابراین مردم سعی کنندپسماندخانگی آنها آب زیادی نخورد.

طرح های تفکیک پسماند از مبدا ناموفق بوده است

این کارشناس مهندسی بهداشت محیط با بیان اینکه سیاست های تشویقی که در زمینه تفکیک از مبدا تا کنون اتخاذ شده برای مردم مشوق نبوده است مطرح کرد: باید مردم ترغیب شوند تا ما بتوانیم در فرهنگسازی خود موفق باشیم بنابراین بازجه هایی که برای خرید پسماند وجود دارد باید با یک قیمت بهتری پسماند خشک را خریداری کنند چراکه قیمت پسماند آنچیزی نیست که با یک اسکاچ می خواهند مردم را تشویق کنند.

به ازای پسماند سطل زباله بدهید

او تاکید کرد: یکی از کارهای خوبی که می تواند در فرهنگ سازی نیز کمک کند این است که سازمان پسماند به ازای دریافت پسماند از افراد سطل های کوچک زباله به آنها بدهد تا خودشان در خانه در بحث تفکیک راحت تر باشند.

تخلف از سوی آزمایشگاه ها

قاسمی افزود: نیاز است یکسری قوانین و الزاماتی نیز وضع شوند برای مثال پسماند های آزمایشگاهی باید تحویل به شرکت های خاص داده شود اما مشاهده می کنیم که در بسیاری از نقاط این کار انجام نمی شود.

او ادامه داد: هزینه های زیادی برای بازیافت پسماند خرج می شود اما باز به دلیل مسائل مختلفی اعم از تحریم ها، عدم تفکیک از مبدا و تر بودن زیاد زباله ها ما تنها 6.5 درصد از پسماند خود را بازیافت می کنیم در صورتی که در کشورهای توسعه یافته مثل آلمان، سوئد و.. این عدد به بیش از 50 درصد نیز می رسد که این مسئله محیط زیست ما را نیز تهدید می کند.

این فعال محیط زیست در پایان تاکید کرد: البته ما نمی توانیم کارهایی که در کشورهای دیگر انجام می دهند را الگو برداری کنیم چراکه حجم و خصوصیت شیمیایی پسماند در کشور ما با سایرین متفاوت است بنابراین نیاز است که یک الگو بومی سازی شده را طراحی و اجرا کنیم

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 562127 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟