عبور از خط قرمز کرونایی در کهریزک سفید + فیلم
حجم ویدیو: 62.82M | مدت زمان ویدیو: 00:08:24

سربازان این میدان، مددکاران هستند و  مبارزان، مادربرزگ ها و پدربزرگ ها، زنان و مردانی که توان حرکتی ندارند ولی شکست را نمی پذیرند ، ایستاده اند مقابل حمله کرونا و نمی گذارند که این ویروس آنها را از پای در آورد.

"از ابتدا بهمن  آماده باش بودیم .مراقب حمله کرونا و محافظ خانه ، اما کرونایی که همه دنیا را فرا گرفته ، خود را به  آسایشگاه کهریزک هم رساند."

این را دکترحمیده پورفهیم -فرمانده ستاد بحران کرونا در آسایشگاه کهریزک در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا گفت .

او این روزها فرمانده میدان مبارزه و نجات در آسایشگاه کهریزک است. بانویی که روزهای بسیاری است  رنگ خانه را ندیده است . مانده است اینجا در آسایشگاه  در کنار همراهانش  تا سنگری باشد برای جلوگیری از پیشرفت کرونا در آسایشگاهی که  2750  نفر سالمند، مددجو و ام .اس در آن زندگی می کنند .

 900 نفر پرسنل در شیفت های مختلف مشغول به کار نجات و محافظت ، چون سربازان جبهه و جنگ هستند  و دلتنگی خانه و خانواده را در خود سرکوب می کنند تا پیروز بر کرونا  باشند.

با وجود اینکه از ابتدا بهمن همه ملاقات ها در آسایشگاه کهریزک محدود شده بود و تردد ها ممنوع ولی 16  اسفند اولین مددجو در آسایشگاه کهریزک به کروناویروس مبتلا شد.

"با شناسایی اولین مورد مثبت  در کهریزک ،  100 نیکوکاری که بازوی کمکی برای مراقبت از مددجویان وسالمندان بودند ورودشان ممنوع شد. سه بخش قرنطینه که از قبل آماده سازی شده بود فعال شد تا  افرادی که تست کرونای آنان مثبت اعلام می شوند و افرادی که علائم احتمالی ابتلا به کرونا را دارند بستری  شوند. مددکاران در دو شیفت کاری قرنطینه شده اند. هر شیفت دو هفته در آسایشگاه کار می کند و سپس با آموزش هایی که برای بعد از خروج از قرنطینه به آنها داده شده  به خانه برای استراحت می روند و دوباره در شیفت بعدی بر می گردند."

دکتر پورفهیم  در حالی این توضیحات را از برنامه ریزی برای مقابله با کرونا در آسایشگاه کهریزک گفت که تاکید داشت : با تمام این تدابیر، ما در بحران هستیم.

کمبود مواد بهداشتی و محافظتی و حذف 1300 نیکوکار به اجبار

فرمانده ستاد بحران کرونا در آسایشگاه کهریزک از بحران که با آن مواجه هستند چنین گفت : بحران در آسایشگاه یعنی ما 1300 نیکوکارمان را فعلا نداریم، بحران یعنی ما کمبود مواد مصرفی بهداشتی و لوازم محافظت شخصی داریم. روزانه 50 بسته دستکش لاتکس یعنی نزدیک به 3000 جفت دستکش لاتکس برای تعویض پوشک نیاز داریم. 60 درصد مددجویان پوشکی هستند و کنترل ندارند.70 درصد مددجویان به اضافه همان 60 درصد توان این را ندارند که بدون کمک غذا بخورند و باید کسی باشد تا به آنها کمک کند و غذا دهانشان بگذارد. قاعدتا اگر همکاران ما لوازم محافظتی را نداشته باشند خودشان عامل انتقال بیماری به سایر مددجویان می شوند."

حتی مرگ یک نفر، آماری زیادی است

وی از همراهی ها گفت : در این روزهای کرونایی ، همکاری وزارت بهداشت شهرری ، سازمان بهزیستی ، آتش نشانی و شهرداری تهران  و مردم خیر ما را فراموش نکردند ولی نیازها همچنان وجود دارند. اگر اقلام بهداشتی  به موقع به ما برسد  سعی  می کنیم نگذاریم کرونا به مددجویان آسیب برساند. برای ما یک نفر فوت هم زیاد است و تلاشمان این است که حتی یک مورد فوت مددجو هم نداشته باشیم.

نجات مادربزرک 102 ساله از کرونا

موقع خداحافظ از سرتیم مبارزان آسایشگاه کهریزک یک خبر خوب رسید و آن اینکه  مریم خانم 102 ساله کهریزک بعد از ابتلا به کرونا، دوران بحرانی را پشت سرگذاشته و تا چند روز دیگر به بخش نقاهت انتقال خواهند یافت و چه ذوقی بود در چهره همه و چه خوشحال بودند که خبر نجات و ادامه زندگی رسیده بود. شادی آنان مستندی بود بر این جمله دکتر پورفهیم که گفت: " حتی یک فوت نیز برای ما زیاد است زیرا ما خانواده ایم..."

در ادامه دور شدیم از آن گلخانه محوطه قرمز کهریزک و گذشتیم از منطقه محافظت شده زرد رنگ و رسیدیم به درمانگاه آسایشگاه، جایی که وضعیت سفید بود و حال ها اندکی بهتر و امیدها بیشتر.

مردم نگران وضعیت سلامت کهریزک و ساکنان آن هستند هم برای اینکه عزیزانی آنجا زندگی می کنند که سلامتشان برای جامعه مهم است و هم برای اینکه اگر وضعیت کهریزک بحرانی شود می تواند برای خارج از آسایشگاه هم زنگ خطر را به صدا در آورد.

اینجا مرگ رگباری نمی بارد

دکتر شروان شعاعی-نماینده وزارت بهداشت در ستاد بحران آسایشگاه کهریزک که از پزشکان کهریزک هم است و  از اوایل اسفند در آسایشگاه مانده تا ، یاری رسان سالمندان و مددجویان آسایشگاه در این روزهای کرونایی باشد از وضعیت کنونی آسایشگاه به خبرنگار رکنا می گوید و اینکه چقدر شرایط امروز آسایشگاه به موقعیت قرمز نزدیک است.

"شناسایی موارد  ابتلا به کرونا در کهریزک از نیمه اسفندماه شروع شد ولی به نظر می رسد که بیماری کلا زودتر از این زمان به کشور وارد شده و پخش شده است . جامعه نسبت به مرگ و میر در کهریزک نگرانی دارد و احساس می شود که در این آسایشگاه آمار جانباختن از کرونا فاجعه بار است اما باید بدانید که کرونا موج مرگ در کهریزک به راه نیانداخته است . همیشه  در کهریزک یک تعداد مرگ و میر بخصوص در بخش سالمندان بوده است . البته مرگ و میر در کهریزک با ابتلا به کرونا داشتیم  و تعدادی از فوتی ها هستند که احتمال می دهیم با مبتلا شدن به کرونا جانباخته باشند  اما شرایط مرگباری در کهریزک حاکم نیست."

چیزی تحت عنوان شرایط خوب نداریم

گسترش کرونا  از کهریزک به بستر جامعه نگران کننده است اما  تا چه میزان این احتمال و گسترش جدی است . دکتر شعاعی چنین توضیح داد: "مگر کرونا در دنیا گسترش نیافته است. آسایشگاه هم جایی در همین دنیا است .همه اهداف امروز دنیا،کاهش  شیب و شتاب درگیر ی با این ویروس برای کاستن از عوارض است. صرف اینکه تست مثبت می شود زنگ خطر به صدا در نمی آید بلکه نشانه های بالینی در مبارزه با کرونا مهم است. بسیاری از افراد، بدون اینکه تست مثبتی داشته باشند ویروس کرونا را در بدن با خو همراه دارند ولی نمی دانند و چون توان بالینی قوی دارند در حال زندگی هستند و شاید اصلا متوجه این نیستند که حامل کرونا هستند. اینکه فکر کنیم تست مثبت کرونا، یعنی مرگ و تست منفی یعنی زندگی ادامه خواهد داشت ،اشتباه است.  در شرایط فعلی چیزی تحت عنوان شرایط خوب نداریم همه باید فکر کنیم ممکن است که مبتلا باشیم و از همه مهمتر اینکه باید بدانیم که فرد به فرد ما می توانیم در حال حاضر ناقل باشیم. توجه به موارد بهداشتی سلاح ما در برابر کرونا است. کاربرد درست از ماسک خیلی مهم است . مردم فکر می کنند که صرف اینکه ماسک بزنند کافی است ولی اینگونه نیست روش درست ماسک زدن مهم است . همین که ماسک را بزنید و با اولین تماس دست به ماسک و صورت باز از شرایط ایمن خارج شده اید. تماس با صورت ممنوع است. رعایت اصول بهداشتی و شستن دست ها به نحو درست مهم است. ماسک و دستکش معجزه نمی کند."

در انتظار طغیان آمار

و در آخر اینکه آیا  کهریزک نقطه قرمز و خطر شهر است ؟ دکتر شعاعی اینگونه خبر داد: به جامعه حق میدهم نگران وضعیت کهریزک باشند. ما هم که در کهریزک مشغول به تلاش برای ایجاد شرایط سفید در آسایشگاه هستیم همین نگرانی را داریم. اصلا چرا اینجا هستیم ؟ بخاطر همین نگرانی است. کل جهان در حال حاضر با مواجهه با کرونا در التهاب است . هدف اصلی این است زاویه شیب ابتلا را  کم کنیم و اجازه ندهیم که مددجویان ما به مراحل بد حالی برسند. آمار به ما نشان می دهد که تا چه میزان در کنترل شرایط آسایشگاه و دور نگهداشتن آن از وضعیت قرمز موفق بوده ایم و همین  آمار می گوید که نتیجه ها قابل قبول است. اما باید بگویم که ما همچنان منتظر هستیم و احتمال یک طغیان آماری با کرونا را می دهیم.

گزارشگران: آزاده مختاری- پریسا هاشمی

 

کدخبر: 555279 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟