تنها 35 درصد از مردان تهران متاهل هستند/ افزایش فردگرایی در شهرهای کشور

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، آمار طلاق در کشور بالا است ،طلاق در زندگی های زیر یک سال با رشد 90 درصدی همراه شده است ولی آیا علت فقط شرایط اقتصادی و تغییرات اجتماعی است؟

 وقتی به روابط زوجین توجه می‌کنیم یک مبحث مهم خودنمایی می کند و آن ناتوانی در گفتگو با یکدیگر است ، اغلب نمی‌توانند خواست ها و انتقادهای خود نسبت به هم را با گفتمان درست منتقل کنند و بخشی به نداشتن تربیت گفتمان بر می گردد که  بدون شک یکی از عوامل این اتفاق تفکیک های جنسیتی است که در جامعه شاهد آن هستیم و نبود هیچ زنگی در مدارس برای گفتمان بین دو جنس که به حتم ندانستن اصول گفتمان زنان با مردان و برعکس در شکل گیری اختلافات و ندانستن چگونه حل کردن آنها موثر است .

افزایش طلاق نمادی از شرایط سیاسی و اقتصادی

محمدرضا محبوب فر پژوهشگر مسائل اجتماعی  درباره دلایل افزایش طلاق به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: افزایش طلاق در جامعه نمادی از شرایطی سیاسی و اقتصادی حاکم بر کشور است. بسیاری از روابط مردان و زنان دیگر آن رابطه عمیق، عاطفی و عشقی نیست بلکه تبدیل به یک رابطه عادی شده است که پول و مادیات در آن حرف اول را در آن می‌زند.

وی ادامه داد: شرایط سیاسی حاکم بر کشور روابط افراد را محدود کرده است که وقتی این روابط گسترش پیدا می‌کند به دلیل محدودیتی که از قبل برای آن قائل شده اند به بیراهه کشیده می‌شود. به همین دلیل است که امروز می‌بینیم، میزان طلاق در کشور سیر صعودی به خود گرفته و حتی از میزان ازدواج نیز بالاتر رفته است.

محبوب فر افزود: بحث روابط اجتماعی و روابطی که منجر به ازدواج در بین دختران و پسران می‌شود هم اکنون دستخوش برخی از مواضع سیاسی گروه ها، احزاب و جناح های داخلی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است و بخش هایی از روابط دختران و پسران که باید کنترل یا آموزش داده شود، ممنوع شده است.

بخش اعظم طلاق ها به دلیل نبود ارتباط عاطفی و عشقی

این پژوهشگر مسائل اجتماعی با بیان اینکه بخش اعظم طلاق ها ناشی از نبود ارتباط عاطفی و عشقی در بین دو طرف است تصریح کرد: بحث نبود مهارت های جنسی بین زوجین و مسائلی که در رابطه با چگونگی ارتباط با یکدیگر در دوران آموزشی مطرح است، باعث شده وقتی دو طرف وارد زندگی زناشویی می‌شوند، کم ترین اطلاعات را از زندگی مشترک داشته باشند. به همین دلیل مشکلات زیادی در زمینه روابط عاطفی، جنسی و عشقی دو طرف پیش می‌آید که همین مسائل نیز عاملی برای طلاق می‌شوند.

وی با بیان اینکه باید آموزش مسائل ارتباطی را در مدارس لحاظ کنیم افزود: بهتر است که روابط را به دختران و پسران خود آموزش بدهیم تا این روابط مثل امروز دچار لغزش و به  انحراف کشیده نشود.

نبود مهارت های اجتماعی به شکاف جنسیتی دامن زده است

محبوب فر اضافه کرد: نبود مهارت اجتماعی بین زنان و مردان به شکاف جنسیتی دامن زده است. بنابراین نیاز است تا حاکمیت تغییری در رفتار خود در حوزه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بدهد. جمهوری اسلامی ایران نباید به جامعه با دید سیاسی نگاه کند چرا که مسائل سیاسی نباید با مسائل اجتماعی مخلوط شوند که اگر این اتفاق رخ دهد طبیعی است که طلاق ها و شکاف جنسیتی روز به روز افزایش پیدا می‌کند.

تنها 35 درصد از مردان تهران متاهل هستند

این پژوهشگر مسائل اجتماعی در پایان اذعان کرد: طبق آمار و اسناد میدانی پژوهشگران علوم اجتماعی که در تهران انجام شده است. آمار میزان متاهلین در شهر تهران تنها 35 درصد است که می‌توان دید اکثر افراد طلاق گرفته اند یا ازدواج ها رسمی نیز جای خود را به ازدواج غیر رسمی داده اند. حقیقت این است که با از بین رفتن خانواده ها نوعی فرد گرایی در کلان شهر های کشور دیده می‌شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 530503 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟