ساری : اهواز یک متر زیر آب / شهردار فاقد صلاحیت است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، باران را رحمت الهی می‌دانند اما اینجا ایران است و رحمت الهی به دلیل بی کفایتی مسئولان تبدیل به عذابی می‌شود تا زندگی مردم را زیر آب ببرد.

نزدیک به یک هفته از آبگرفتگی های اهواز می‌گذرد. خانه مردم را نم برداشته و فرش هادر  آب ها فاضلاب غرق شده اند.این در حالی است که شهر اهواز دو هزار و ۴۰۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری و خطوط اصلی انتقال فاضلاب دارد اما متاسفانه حدود 900 کیلومتر از آن فرسوده است.

از آن سو «شهردار اهواز هزینه‌کرد در خصوص آبگرفتگی‌ها را بیهوده می‌داند». این جمله ای است که عبدالزهرا سنواتی رییس شورای اسلامی شهر اهواز در گفت‌وگویی درباره آبگرفتگی های برخی مناطق و منازل اهواز مطرح می‌کند.

این در حالی است که طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری، شهرداری‌ها (به غیر از دفع و جمع‌آوری فاضلاب شبکه شهری که از عمده وظایف آبفا است) باید با ایجاد کانال‌های هدایت آب‌های سطحی جهت جلوگیری از آبگرفتگی وارد عمل شوند اما از شواهد مشخص است که این اقدام در حالی که در بودجه 98 برای شهرداری اهواز لحاظ شده بود، انجام نشده است.

علی ساری نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا درباره مناطقی که هنوز دچار آبگرفتگی هستند گفت: در مناطقی مانند شهرک دانشگاه، میدان کودک تا ابتدای پردیس، فرهنگ شهر، کوت عبدالله هنوز قسمت هایی وجود دارد که پر از آب هستند و وضعیت خوبی ندارند.

وی ادامه داد: خانه هایی که تحت تاثیر این آب گرفتگی ها قرار گرفته‌اند بسیار آسیب دیده و از 20 سانتی متر تا 1 متر زیر آب رفته‌اند که باعث شده است تا گچ ها فرو بریزد و رطوبت زیادی در منازل وجود دارد که باعث شده این خانه ها نیاز به تعمیرات اساسی داشته باشند.

علی ساری با بیان اینکه شورای شهر اهواز درباره آبگرفتگی ها تلاش های ویژه ای کرده‌اند مسائل را با شهردار اهواز رفع و رجوع کنند اما آنچه که اتفاق افتاده باید توسط وزارت کشور بررسی شود اظهار کرد: برای شهردار شدن در کلان شهر ها مصوبات خاصی وجود دارد و نباید هر کسی این پست را دریافت کند اما وقتی رزومه شهردار اهواز را دنبال می‌کنید، متوجه خواهید شد که ایشان فاقد شرایط احراز تصدی پست مربوط به کلانشهر است و به دلیل عدم اشراف بر مسائل بر خلاف مصوبات یا قوانین موجود در وزرات کشور گام بر میدارد.

او افزود: طبق قوانین موجود وظیفه هدایت آب های سطحی بر عهده شهرداری است. با توجه به اینکه شهردار اهواز با قوانین آشنا نیست نباید از او انتظار بیش از آن داشت باشند که مشکلات را حل و فصل کند بنابراین نیاز است تا خود اعضای شورای شهر به این مسئله ورود جدی داشته باشند.

ساری درباره قسمت هایی از شهر که دچار آبگرفتگی نشده اند خاطرنشان کرد: شهرک های شرکت نفت به دلیل اینکه مجهز به سیستم دفع آب های سطحی هستند در آن هیچ گونه آب گرفتگی به وجود نیامده است اما تمام شهرک های نوسازی که سیستم دفع آبهای سطحی ندارند با مشکل مواجه شده اند. اگر در ابتدای ساخت این شهرک ها مسئولان مربوطه اقدام به زیر سازی می‌کردند هزینه های آن پایین تر آمده و حتی امروز شاهد چنین خسارت هایی نبودیم.

نماینده مردم اهواز در پایان تاکید کرد: شهرک دانشگاه منطقه قدیمی اهواز است ، طبق قوانین شهرسازی آن را احداث کرده اند اما می‌بینیم که مجهز به سیستم آب های سطحی نیست و هم اکنون باید هزینه زیادی را برای جبران خسارت ها صرف کرد. یک چهارم خیابان های شهرک دانشگاه هنوز پر از آب هستند و مردم در شرایط سختی به سر می‌برند.

 

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.


خبرنگار: علی چاهه

کدخبر: 527468 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟