برای هر 1000 نفر ایرانی کمتر از دو تخت بیمارستانی وجود دارد/حرکت جهانی به سمت درمان سرپایی و مراقبت در خانه

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، از  تعداد تخت های بیمارستانی کشور نسبت به کشور های دیگر خبر داد: هم اکنون حدود 1.72 تخت بیمارستانی برای هر 1000 نفر جمعیت در کشور وجود دارد. این در حالی است که کشور های توسعه یافته حدود 3.5 تخت و حتی در بعضی از کشور ها حدود 10 تخت بالاتر در 1000 نفر جمعیت دارد. همچنین کشورهای هم سطح ما نیز از 2.5 تا 3 تخت در 1000 نفر جمعیت دارند.

وی ادامه داد: اینکه چه تعداد تخت بیمارستانی کم داریم، بستگی به این دارد که در سالهای اخیر معیار مقایسه ما با چه کشور هایی بوده است و مسئله بعدی که وجود دارد این است که سیاست ما برای ارائه مراقبت های بهداشتی درمانی در آینده چیست.

حریرچی با بیان اینکه امروز کشور های توسعه یافته و کشورهایی مانند ما به دنبال این هستند تا خدمات درمانی را علاوه بر پیشگیری به سمت مراقبت های سرپایی و مراقبت در منزل ببرند. تصریح کرد: یعنی اگر عمل جراحی نیز انجام شود با توجه به امکانات به وجود آمده مراقبت های بعدی در منزل انجام می‌شود که به عنوان مثال می‌توان به سیستم دی کلینیک که در اروپا و آمریکا وجود دارد و ما نیز در بعضی از نقاط راه اندازی کرده ایم، اشاره کرد. بنابراین هدف گیری که نظام سلامت برای آینده دارد باعث تفاوت در قضاوت و اجرا می‌شود.

کمبود بیمارستان کودکان نداریم مشکل نحوه توزیع است

معاون کل وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که نسبت تعداد بیمارستان های کودکان به آمار کودکان در کشور در چه وضعیتی قرار دارد گفت: به دلیل پایین آمدن تعداد موالید در کشور ما در بیمارستان هایی که برای کودکان است کمبود جدی نداریم و حتی بیش از نیاز کشور برای بیماران تخت داریم. اما این بدان معنا نیست که در توزیع مشکلی نداشته باشیم که دلیل آن نیز این است که مردم می‌خواهند به بیمارستان هایی خاصی که در بین مردم خوب جا افتاده است مراجعه کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.


خبرنگار: علی چاهه

کدخبر: 527178 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟