وضعیت قرمز در حلقه مرزی پایتخت

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بررسی  تغییر مکان پایتخت و  انتقال برخی از ادارات و کارمندان  آنها به شهرهای دیگر ، اعلام وسعت زمین های روی گسل تهران به مردم و خطرات   ... از جمله راه هایی بود که مسئولان برای کاهش جمعیت تهران بکار بردند اما هیچ کدام  کارساز نبود.  اما «افزایش هزینه زندگی در تهران» کار خود را کرد و جمعیت نه از روی خواست که از روی اجبار کوله بار کوچ را بستند و از آنجایی که محل های کار اغلب سرپرستان خانواده در قلب تهران است به حاشیه پایتخت نقل مکان کردند و اینگونه است که روز به روز برجمعیت حاشیه نشینان پایتخت اضافه می شود . حاشیه نشینانی که حال بخشی از قشر متوسط را نیز در بر گرفته که برای فرار از اجاره خانه های گران در تهران به حاشیه پناه برده اند. این کوچ های اجباری، تنها خبر از نقل مکان ها نمی دهد بلکه با خود اعلام وضعیت قرمزی را در حلقه پایتخت دارد که هر روز صدای زنگ خطر آن بلند تر می شود و آسیب ها جدی تر خواهد شد.

تهران منفجر از جمعیت

مجید ابهری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا با اشاره به این که تهران در حال انفجار جمعیت است، تاکید کرد: آنگونه که دست اندرکاران بافت جمعیتی اعلام می کنند جمعیت روز و شب تهران 2 تا 3 میلیون نفر اختلاف دارد. علت این افزایش جمعیت در 50سال اخیر که ناگهان از 4میلیون به 14میلیون رسید تمرکز ادارات، سازمان ها و مراکز اقتصادی و سیاسی است. بالارفتن اجاره بها، گرانی زمین و خانه از یک طرف و ضعف اقشار حقوق بگیر در پرداخت اجاره ها از طرف دیگر، جمعیت را به حاشیه شهرها هدایت کرده و شهرک های اقماری و محلات حاشیه ای در کنار تهران خود مجموعه ای از بافت انسانی با فرهنگ و سبک زندگی مختلف ایجاد کرده  است. این محلات حاشیه ای که تا کانکس نشینی نیز ادامه یافته، محل تولد و رشد انواع آسیب های اجتماعی بوده و تضارب خرده فرهنگ ها یکی از بسترهای آسیب ساز انسانی است.

نیاز به خیابان های جدید با سیستم فاضلاب نوین

این رفتار شناس افزود: اغلب بزهکاران و متکدیان که روز را در تهران می گذرانند، شب ها به حاشیه های شهر عزیمت می کنند که این خود یکی از مشکلات امنیتی در جا به جایی جمعیت است. شایعه زلزله، قرار داشتن روی گسل و انواع حوادث نیز نتوانست تهران را خلوت کند. بسیاری از خیابان های تهران با شرایط 50سال پیش ایجاد شده که حالا تبدیل به یک پارکینگ بزرگ شده اند. ساخت خیابان های جدید همراه با سیستم فاضلاب یکی از ضرورت های اساسی تهران است که تا به حال به آن توجه نشده است. به همین جهت با کوچک ترین بارش باران برخی از خیابان ها نیاز به قایق برای عبور دارد. بافت شهری، مبلمان شهری، ضمائم فرهنگی و تفریحی همچنین اماکن ورزشی و رفاهی در تهران حکم سهمیه بندی را دارد. آلودگی هوا، کمبود امکانات خدماتی در حمل و نقل شهری، ازدحام جمعیت، تنوع فرهنگ ها، تقابل خرده فرهنگ ها، آسیب های جدی و خطرناکی است که کمتر مورد توجه دولت مردان قرار گرفته و می گیرد. باید خدمات شهری، حداقل به سطح قابل قبول برسد تا تهران را از قالب یک روستای بزرگ به شهر تبدیل کند.

وی با تاکید بر این که انواع آسیب های اجتماعی که در حاشیه تهران و شهرک های اقماری رخ می دهد، در ادامه به تهران سرازیر می شود، گفت: انواع بزهکاری ها، نظیر سرقت خودرو، خرده فروشی موادمخدر، باندهای تکدیگری و دستفروشی در حاشیه تهران متولد شده و رشد می کنند. پلائین، خلازیر، باقرآباد و... از شهرک های اقماری هستند که خانه و بستر اصلی بزهکاری بوده و تا تکلیف آنها روشن نشود، امنیت کامل در تهران برقرار نخواهد شد.

خبرنگار: پریسا هاشمی

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 525128 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟