ارتباط شخصیت و اضافه‌وزن

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا ، محققان می‌گویند شخصیت شما نقش قابل‌توجهی در وزن و فرم اندام شما خواهد داشت. در این مطلب قصد داریم شما را با چند و چون تاثیر ویژگی‌های شخصیتی بر وزن‌تان آشنا کنیم. اگر می‌خواهید دلیل دیگری از اضافه‌وزن‌تان را بدانید این مطلب را بخوانید. اگر طاقت ندارید...

سال‌ها پیش آزمایشی روی کودکان صورت گرفت که طی آن به کودکان گفته شد که می‌توانند یک شیرینی در همان لحظه بخورند یا یک ربع صبر کنند و در ازای این صبر، بعد از ۱۵دقیقه، دو عدد شیرینی بخورند. بعدها مشخص شد که آن دسته از کودکان که صبر کرده بودند، در آینده موفقیت بیشتری در کاهش وزن پیدا کردند. مردم یا شخصیت «یک شیرینی» دارند یا «دو شیرینی». اگر در کاهش وزن ناموفق هستید، احتمالا شخصیت یک شیرینی دارید. برای حل این مشکل باید خوراکی‌های هوس‌انگیز را تا جایی که می‌شود دور از دسترس نگه دارید.

اگر قابل اعتماد هستید ...

آیا جزء آن دسته از افرادی هستید که همیشه به‌موقع به محل ملاقات یا سر کار می‌روند؟ آیا همیشه طبق دستور‌العمل‌ها عمل می‌کنید؟ آیا ازجمله افرادی هستید که دیگران می‌توانند روی حرف‌تان حساب کنند؟ این افراد معمولا در قبال برنامه‌ریزی برای غذا خوردن، افراد وظیفه‌شناسی هستند. اما از طرفی چون دائم در حال برنامه‌ریزی هستند که چه بخورند و چه نخورند، دائم به غذا فکر می‌کنند. راه‌حل این مشکل هم این است که این‌قدر به کاهش وزن فکر نکنید و کمی هم به فعالیت‌های بدنی و راه‌هایی برای افزایش تحرک بیندیشید. مثلا به جای اینکه فرزندان خود را با وسیله نقلیه به مدرسه ببرید، با آنها قدم بزنید و به مدرسه بروید.

اگر دمدمی مزاج هستید ...

اگر دمدمی مزاج باشید یا بیش از حد خوشحالید یا بیش از حد ناراحت. بعضی افراد پرخوری احساسی دارند و احتمال اینکه در شرایط روحی مختلف بدخوری و پرخوری بکنند، زیاد است. این افراد دائم به‌دنبال خوراکی می‌گردند تا احساسات‌شان را تسکین دهند. هر قدر هم که احساساتی‌تر و هیجان‌زده‌تر شوند، بیشتر پرخوری می‌کنند. برای حل این مشکل باید اول نوسانات احساسی خود را شناسایی کنید. یعنی ببینید چه زمان‌هایی و در مواجهه با چه احساساتی بیشتر غذا می‌خورید. سپس سعی کنید به جای غذا خوردن در این موقعیت‌ها کار دیگری انجام بدهید، مثلا با یک دوست تماس بگیرید یا به پیاده‌روی بروید.

اگر آرام و ساکت هستید ...

افراد درون‌گرا معمولا در مواجهه با غذا و کاهش وزن معقولانه‌تر رفتار می‌کنند و واکنش‌های آنی و بدون فکر کمتری از خود نشان می‌دهند. این افراد بیشتر به کیفیت اهمیت می‌دهند تا کمیت، به‌همین دلیل هم به رژیم غذایی سالم و ورزش Sport منظم توجه بیشتری دارند. این در‌حالی است که رعایت رژیم غذایی سالم و ورزش منظم برای افراد برون‌گرا‌ کمی مشکل است. افراد برون‌گرا‌ باید از قبل خود را برای موقعیت‌های مختلف آماده کنند تا دچار پرخوری نشوند. اگر برون‌گرا هستید و می‌خواهید به مهمانی Party بروید باید از قبل ذهن خود را آماده کنید که در مهمانی سراغ غذاهای سالم‌تر بروید.

اگر اهل بریز و بپاش و مهمانی هستید ...

این افراد معمولا استرسی هستند، چون به‌جای استفاده از قشر مغز از پایه‌ای‌ترین بخش مغز خود استفاده می‌کنند. قشر مغز به ما کمک می‌کند تا اهداف بلندمدت خود را در‌نظر بگیریم و انتخاب‌های سالم‌تری داشته باشیم. پس اگر به‌جای قشر مغز از بخش‌های پایه‌ای‌تر برای تصمیم‌گیری استفاده کنیم، احتمال دارد غذایی که انتخاب می‌کنیم چندان سالم نباشد. درنتیجه، ممکن است دچار یک نوع اعتیاد به پرخوری و خوردن غذاهای پر‌انرژی و چرب شویم که باعث اضافه‌وزن خواهند شد. اگر ازجمله افرادی هستید که از بودن در مرکز توجهات لذت می‌برند، سعی کنید در آن دسته از فعالیت‌های اجتماعی شرکت کنید که هدف از شرکت در آنها صرفا خوردن نباشد.

اگر درباره خودتان سختگیر هستید ...

کسانی که به خود رحم نمی‌کنند، هر بار که اشتباهی از آنها سر بزند، عکس‌العملی شدیدا منفی نسبت به خود نشان می‌دهند. اما افرادی که نسبت به خودشان مهربان‌تر هستند، وقتی مرتکب اشتباهی می‌شوند، خود را می‌بخشند و سعی می‌کنند دیگر اشتباه قبلی خود را تکرار نکنند. پس اگر از آن دسته از افرادی هستید که به خود سخت می‌گیرند، احتمال اینکه بعد از هر اشتباهی که در زندگی مرتکب می‌شوید، به پرخوری روی بیاورید زیاد است. این افراد بعد از پرخوری معمولا دچار احساس ناامیدی می‌شوند. پس اگر فرد سختگیری هستید، بهتر است یاد بگیرید نسبت به خود مهربان‌تر باشید.

اگر شب‌ها بیدار می‌مانید ...

تحقیقات محققان دانشگاه پنسیلوانیا نشان می‌دهد کسانی که تا ساعت ۴‌صبح بیدار می‌مانند، غذای بیشتری می‌خورند و بیشتر دچار چاقی و اضافه‌‌وزن می‌شوند، چون ۵۵۰کالری اضافی مصرف می‌کنند. جالب اینجاست که این افراد تمایل بیشتری به خوردن غذاهای چرب پیدا می‌کنند و حتی در ساعات روز هم غذاها و خوراکی‌های پر‌چرب را در برنامه غذایی خود قرار می‌دهند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 523714 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟